گزارش فعالیت های ولایتی

بخش سمع شکایات وزارت امربالمعروف، مرجع مطمئن و قابل اعتماد در جهت رسیدگی به شکایات مردم می باشد

حل و رسیدگی به شکایات شهروندان کشور یکی برنامه های اساسی و مهم وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات طی سه سال گذشته بوده است که به گفته مسئولان معینیت سمع شکایات در یک سال گذشته نزدیک به هفت هزار شکایت در سراسر کشور در بخش سمع شکایات وزارت امر بالمعروف به ثبت رسیده است که تا اکنون به تعدادی زیادی شکایات ثبت شده، رسیدگی نیز گردیده است.

مسئولان ریاست تحلیل و بررسی شکایات این وزارت میگویند: بعد از توشیح قانون سمع شکایات از سوی امیرالمؤمنین حفظه الله، میانگین شکایات واصله در یک هفته سی تا پنجا شکایات تنها در کابل به این ریاست مواصلت می‌کند که این خود اعتماد و نزدیکی مردم با نظام امارت اسلامی را نشان می‌دهد.

با این حال برخی از آگاهان و باشندگان ولایت کابل به این باور اند که رسیدگی به شکایات مردم از سوی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر، اعتماد میان ملت و امارت اسلامی را تقویت می‌بخشد.

قابل ذکر است که قانون سمع شکایت وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در۲۳ شعبان المعظم ۱۴۴۵ هـ ق در یک  مقدمه، دو فصل و ۲۳ ماده از سوی عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله توشیح و در جریده رسمی نشر گردید که بر اساس این قانون، وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات مکلف است در مطابقت به قانون یاد شده به شکایات مردم رسیدگی نماید.


محتسبین چهار قضیه دشمنی میان خانواده ها را به صلح و دوستی مبدل نمودند

افغانستان یکی از کشور های است که منازعات خانوادگی همواره به دشمنی تبدیل شده که برای مردم خسارات جانی و مالی را به دنبال داشته است. اما بعد از تحکیم نظام اسلامی؛ رهبری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سعی نموده است که در هماهنگی با دیگر نهاد های ذیربط به این چالش دیرینه افغانها پایان دهد که در این راستا فعالیت های وزارت امر بالمعروف با موفقیت های نیز به همراه بوده است.

این وزارت توانسته است در سه سال بیش از هزاران مورد منازعات و دشمنی ها میان شهروندان را حل نماید. در تازه ترین مورد محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایات کندهار و فاریاب سه مورد منازعات پیش آمده و یک دشمنی چندین ساله میان دو قوم را حل نمایند و فضای صلح و دوستی را میان آنان بر قرار کنند.

مسئولان امربالمعروف ولایات یاد شده میگویند: دشمنی ها میان خانوادها و اقوام در این دو ولایت، به دلایل اختلاف در تقسیم زمین و ساحات علفچر و سایر مسائل اجتماعی به وجود می‌آید.

محتسبین امربالمعروف از باشندگان این دو ولایت خواستند که مشکلات و منازعات شان را از طریق گفت و گو حل کرده و در داد و ستد از صبر و حوصله کار گیرند.

در اخیر بزرگان دو طرف قضیه با اظهار امتنان از فعالیت ها و تلاش های محتسبین وزارت امربالمعروف در راستای خاتمه بخشیدن به دشمنی ها، تعهد سپردند که بعد از این کدام مشکلی با هم ندارند و در کنار هم به شکل برادرانه زیست خواهند کرد.


رئیس امربالمعروف ولایت بادغیس طی سفر کاری به ولسوالی های قادس و جوند برای مردم پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر آگاهی داد

مولوی غیاث الدین صبور رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بادغیس طی سفر کاری به ولسوالی های قادس و جوند این ولایت به هدف آگاهی دهی از قانون امربالمعروف، نهی عن المنکر، فرامین عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله و رسیدگی به شکایت مردم سفر نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف نهی عن المنکر ولایت بادغیس بر علاوه آگاهی دهی از قانون؛ نحوه بر خورد محتسبین، و چگونه گی رسیدگی به شکایات باشندگان این دو ولسوالی را مورد غور و بررسی قرار داده، طی دیدار با علماء، بزرگان قومی و مسئولین محلی، از آنان خواست که در امر مبارزه با منکرات و تطبیق قانون با محتسبین همکاری بیشتر نمایند.

مولوی غیاث الدین صبور رئیس امربالمعروف از مسئولین و کارمندان ادارات امارتی و غیر امارتی در این ولسوالی خواست که صورت و سیرت خود را مطابق به سنت گهر بار آن حضرت ﷺ آراسته نمایند .

در آخیر مسؤلین، علماء و بزرگان قومی از توشیح قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر استقبال نموده، وعده هرنوع همکاری  در تطبیق این قانون نمودند.

 


رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان با عالمان دین و وکلای گذر شهر فیض آباد دیدار و ملاقات نمود

مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان، جهت تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و رسیدگی به شکایات مردم با علمای دین، وکلای گذر و بزرگان قومی شهر فیض آباد مرکز این ولایت دیدار و ملاقات نمود.

در این دیدار رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان برای حاضرین پیرامون قانون امربالمعروف و  نهی عن المنکر معلومات داده گفت که این قانون مطابق به احکام دین و در مشوره با علماء تهیه شده، وی همچنین به ارزش و اهمیت قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر تأکید نموده گفت: همه مسؤلان، عالمان دینی و بزرگان قومی وظیفه دارند تا قانون، فرامین، احکام و هدایت‌های صادر شده از سوی امیرالمؤمنین حفظه الله را اجرا نموده و از طریق منابر به دیگران برسانند.

هم‌زمان مسؤلان محلی، عالمان دین و بزرگان قومی مرکز ولایت بدخشان؛ امربالمعروف و نهی عن‌المنکر را اساس جامعه اسلامی خوانده افزودند که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مشترک همه است. آنان اطمینان دادند که نسبت به اجرای قانون، ابلاغ فرامین، احکام و هدایات عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله متعهد هستند.

قابل یادآوری است که رئیس امربالمعروف این ولایت طی جلسه‌ای جداگانه با محتسبین مرکز و ولسوالی‌های این ولایت دیدار نموده جهت پیش برد بهتر امور روزانه به آنان توصیه‌های لازم نمود و از آنان خواست تا امور کاری خویش را مطابق قانون امر بالمعروف و نهی عن‌المنکر به پیش ببرند.


نشستِ به هدف هماهنگی فعالیت ها میان مردم و ادارات امارتی در پنج ولایت تدویر یافت

محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات نشست های را به هدف هماهنگی بیشتر و تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر میان مردم و مسئولین ادارات محلی در ولایات بامیان، پروان، کابل، پنجشیر و دایکندی برگزار نمودند.

 در نخست مسئولان ریاست های امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایات یاد شده، در مورد ماده های قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر معلومات داده و تصریح نمودند که این قانون مطابق به احکام شریعت اسلامی و احادیث نبویﷺ در مشوره با علمای دین ترتیب و توشیح گردیده است.

به گفته مسئولان ریاست های امربالمعروف ولایات یاد شده در این نشست ها مسئولان ادارات ملکی، نظامی و بزرگان قومی حضور داشتند که در راستای تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر اطمینان دادند.

در عین حال مسئولان محلی و بزرگان قومی؛ این گونه جلسات را در راستای اصلاح جامعه و تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مفید می‌دانند و تعهد سپردند که رهنمایی‌ها و هدایات ذکر شده در قانون را تطبیق کنند.

این نشست ها در حال تدویرگردیده که پیش از این نیز ریاست های  امربالمعروف ولایات یاد شده جهت اقامه معروفات و محو منکرات با مسؤلان ملکی، نظامی، باشندگان محل و بزرگان قومی نشست‌های اصلاحی برگزار کرده اند.


پیروی از احکام الهی سبب رضایت الله متعال می‌گردد

مولانا محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر  وسمع شکایات ولایت بامیان طی سفر کاری به نقاط دور دست این ولایت برای مردم در مورد احکام الهی به خصوص رعایت حجاب شرعی توصیه نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات گفت: مسأله حجاب که از جمله احکام شریعت مقدس اسلام است، به زنان دستور می‌دهد تا حجاب شرعی را رعایت نمایند.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت بامیان زنان را مربی بشر دانسته گفت که زنان می‌تواند با تربیت فرزندان صالح، جامعه را از گمراهی رهایی بخشد و جایگاه والای زن این را می‌طلبد که این گوهر آفرینش الله متعال در صدف حجاب قرار گیرد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان از مساجد، مکان های ورزشی، تفریحی و مارکیت های تجارتی در مرکز و ولسوالی ها بازدید نموده، مردم را به انجام امور حسنه به خصوص نماز در جماعت تشویق نمودند.


رئیس امربالمعروف ولایت سمنگان به ولسوالی های خرم و سار باغ و روی دوآب این ولایت سفر نمود

الحاج مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان طی سفر کاری به ولسوالی های روی دوآب و خرم و سارباغ این ولایت به هدف تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله  سفر نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان برعلاوه نظارت از تطبیق موارد ذکر شده؛ نحوه برخورد و رفتار محتسبین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و بررسی قرار داده، طی دیدار های جداگانه با مسئولین محلی و مردم؛ مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمود.

مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف در این سفر با کارمندان و مسئولین ادارات محلی امارت اسلامی دیدار نموده و آنان را تشویق نمود که صورت و سیرت خود را مطابق به سنت گهربار آن حضرتﷺ آراسته نموده و با مردم و مراجعین رفتار نیک در پیش گیرند.

با این حال؛ مسئولان و کارمندان اداره های محلی تشریف آوری رئیس امربالمعروف و هیئت همراهش را خیر مقدم گفته، از روند نظارت تطبیق قانون و فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در این ولسوالی ها استقبال نموده، آن را یک گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی دانسته و تعهد همکاری در ولسوالی های شان نمودند.


در مورد قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای کارمندان ادارات امارتی هشت ولایت آگاهی داده شد

مسئولان ریاست های امر بالمعروف ولایات پروان، فراه، کاپیسا، بدخشان، ارزگان، بلخ، فاریاب و میدان وردک با ارسال خبر نامه می‌گویند: محتسبین آنان برنامه های را به هدف آگاهی دهی کارمندان امارتی از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر آغاز نمودند.

به گفته مسئولان ریاست های امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایات یاد شده، در این برنامه های آگاهی دهی تمام مسئولان ادارات ملکی و نظامی حضور داشتند، و در راستای تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکردر ولایات مربوطه شان اطمینان دادند.

مسئولان ریاست های امربالمعروف ولایات یاد شده در مورد ماده های قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر معلومات داده و تصریح نمودند که این قانون مطابق به احکام شریعت اسلامی و احادیث نبویﷺ در مشوره با علمای دین ترتیب گردیده است.

آنان همچنان از تمام مسئولان ادارات محلی امارت اسلامی در این ولایات خواستند تا در راستای عملی نمودن این قانون و تطبیق آن در جامعه با ریاست های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات همکاری همه جانبه نمایند.

با این حال مسئولان ادارات امارتی در ولایات ذکر شده از فعالیت های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به نیکی یاد کرده و تعهد نمودند که در امر تطبیق قوانین و فرامین رهبری امارت اسلامی همکاری جدی خواهند کرد.


رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی بر آموختن علوم تأکید کرد

مسئولان کمیته سواد آموزی ولایت دایکندی نشست را با حضور مولوی احسان الله رحمتیار معاون والی و مولوی شیر محمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات، قوماندان امنیه، رئیس معارف و سایر مسئولان جهت مبارزه با بی سوادی در مقر ولایت دایکندی برگزار نمودند.

در این نشست مولوی شیر محمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی با تآکید بر آموختن علم و مبارزه با بی سوادی گفت: همه ادیان مردم را به فراگیری علم و دانش توصیه نموده است اما در دین مبین اسلام بیشتر از همه در زمینه آموزش علوم تأکید گردیده است. 

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در این نشست افزود که قرآنکریم کتاب آسمانی به عنوان اساس علوم اسلامی و پیامبر اکرم ﷺ اولین معلم و مربی در تاریخ است که تعالیم و احکام دین اسلام را به یاران و صحابهٔ کرام آموزش می داد. 

در این نشست مدیر عمومی سواد آموزی روی برنامه  های مبارزه با بی سوادی صحبت نموده و در رابطه به جذب بیشتر از ۱۷۰ تن از اجیران بست های هفتم و هشتم ادارات‌ محلی در کورس‌های سوادآموزی در این ولایت خبر داد.

در اخیر کمیته ای تشکیل شد تا در رابطه به مشخص شدن مکان، تشکیل صنف و مشخص شدن استادان فعالیت های خود را در امر مبارزه با بی سوادی ادامه دهند.


در مورد قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای کارمندان امارتی جوزجان آگاهی داده شد

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان می گویند سمینار سه روزه را به هدف آگاهی دهی کارمندان امارتی از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر آغاز نمودند.

به گفته مسئولان در این سمینار قاری گل حیدر شفق والی ولایت جوزجان، مسئولان ادارات ملکی و نظامی حضور داشتند همه مسئولان بر تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر اعلام همکاری نمودند.

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس  امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت در مورد ماده های توشیح شده این قانون آگاهی داده و تصریح کرد این قانون بر مبنای شریعت اسلامی، احادیث نبوی، فقه حنفی و در مشوره با علمای کرام ترتیب گردیده است .

وی همچنان از تمام مسئولان ادارات محلی این ولایت خواست تا در راستای تطبیق این قانون و رسانیدن به جامعه با این ریاست همکاری نمایند .

قاری گل حیدر شفق والی ولایت جوزجان از فعالیت های ریاست امربالمعروف این ولایت به نیکی یاد نموده و از تمام مسئولان ادارات خواست در تطبیق قانون با این ریاست همکاری نمایند .

این در حالیست که مسئولان سمع شکایات وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با سفر شان به این ولایت به شکایات های مردم رسیدگی نموده و نیز باشندگان این ولایت از توشیح قانون مذکور استقبال نمودند.


والدین نقش مهم در امر ازدواج فرزندان شان دارند

والدین نقش کلیدی در امر ازدواج فرزندان شان ایفأ میکنند؛ آنان میتوانند با رهنمایی ها و کمک هایشان گره کشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان باشند. اما تعدادی از والدین در مسیر انتخاب همسر و ازدواج فرزندانشان طوریکه لازم است توجه ننموده؛ باعث بروز مشکلات در خانواده ها میگردند.

به اساس گزارش ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فراه؛ محتسبین این ریاست در ولسوالی خاشرود ولایت فراه در نشست که به منظور رسیدگی به شکایات جوانان، در روند مراحل انتخاب همسر تدویر یافته بود اشتراک نمودند.

در این نشست محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت فراه با مردم و بزرگان در ولسوالی یاد شده تدویر جلسه نموده و بر نقش مهم والدین در امر ازدواج فرزندان شان تأکید نمودند.

آنان گفتند: ازدواج و تشکیل خانواده در پیشگاه پروردگار از با فضیلت ترین و محبوب ترین اعمال دانسته شده ودر دین مبین اسلام از ارزش و جایگاه والایی بر خوردار است.

در این نشست محتسبین افزودند که یک ازدواج خوب باعث کاهش منکرات و آرامش خانواده ها میگردد و اگر ازدواج جوانان  بنا به دلایلی معطل گردد؛ جامعه شاهد مشکلات و گسترش فساد اخلاقی میان جوانان خواهد بود.


نشستِ به هدف هماهنگی فعالیت ها؛ میان ریاست امربالمعروف و بخش های عقیدتی ادارات امارتی در ولایت غور تدویریافت

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در نشستی با آمرین عقیدتی ادارات محلی امارت اسلامی در این ولایت، بر تطبیق کامل رهنمودهای اصلاحی، قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و ایجاد هماهنگی با ریاست امربالمعروف در این ولایت تأکید نمودند.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت غور در این نشست در مورد فضیلت خدمت به مردم، مطابق به آیات قرآن کریم و احادیث نبویﷺ توضیحات ارائه نموده بیان داشتند؛ آمرین عقیدتی ادارات در همکاری با ریاست امربالمعروف؛ وظیفه سنگینی را به عهده دارند که همانا خدمت به مردم و اصلاح عقیده کارمندان ادارات می‌باشد.

محتسبین ریاست امربالمعروف در این نشست افزودند: آمرین و مدیران عقیدتی ادارات امارتی و مستقل مکلفیت و مسئولیت دارند، تا در وقت معینه دروس اصلاحی و عقیدتی برای مجاهدین و کارمندان ادارات امارتی ملکی ونظامی را به پیش ببرند.

طبق یک خبر دیگر؛ محتسبین ریاست امر بالمعروف ولایت غور از نهادهای امارتی، مارکیت های تجارتی، سلمانی ها، و هوتل های عروسی بازدید اصلاحی نموده، مسئولین و کارمندان را تشویق نمودند که مطابق ارزش های دینی و قانون توشیح شده امر بالمعروف و نهی عن المنکر فعالیت نمایند.


سمینارآگاهی دهی پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر در ولایت کاپیسا خاتمه یافت

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات مرکز و ولسوالی‌های ولایت کاپیسا از یک برنامۀ آموزشی چهار روزه که به هدف آگاهی دهی در خصوص قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر در مرکز این ولایت تدویر یافته بود؛ با حضور مسئولان نهاد های محلی و رئیس امربالمعروف این ولایت، فراغت حاصل نمودند.

مولوی المرجان عاکف المدنی  رئیس تعلیم وتربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات، محتویات آموزشی این سمینارچهار روزه را ارزنده خوانده گفت: محتسبین این ولایت باید تمام موارد بیان شده را نخست در سطح ریاست و سپس در آمریت محتسبین ولسوالی ها و در اخیر در جامعه عملی نمایند.

رئیس تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف افزود:  قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق به احکام دین مبین اسلام تهیه گردیده و رعایت آن لازمی می‌باشد.

شیخ جمال الدین مظهری رئیس امر بالمعروف ولایت کاپیسا در روز پایانی این برنامه آموزشی گفت:  وظیفۀ علماء ومحتسبین تطبیق قوانین، فرامین، دعوت، خدمت ومنع کردن مردم از فتنه، فساد و آگاهی‌دهی در امورات دینی است که همسو با خطبای مساجد مسئولیت دارند تا مردم را به راه درست رهنمایی کنند.

با این حال قاری احسان بریال والی ولایت کاپیسا که در روز پایانی سمینارآموزشی محتسبین حضور داشت؛ ضمن قدر دانی از فعالیت های اصلاحی وزارت امربالمعروف در سطح کشور گفت: پس از این محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر برای پیشبرد مسئولیت های شان با همکاری علماء مطابق به قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر دعوت را ادامه خواهند داد.

وی اضافه نمود؛ در بحث اطاعت دقت بیشتر صورت گیرد چون قیادت واحد و سالم است که سبب موفقیت نظام امارت اسلامی گردیده است.


نشست تعارفی رئیس امربالمعروف ولایت جوزجان با آمرین عقیدتی مراکز نظامی در این ولایت

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان در نشستی با اشتراک آمرین عقیدتی مراکز نظامی در این ولایت بر تطبیق کامل رهنمود های اصلاحی و قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر  در مراکز نظامی این ولایت تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت جوزجان به رفتار نیک مجاهدین، کارمندان و پرسونل اداره های محلی امارت اسلامی با مردم صحبت نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است به هدف ختم منکرات در جامعه با همکاری و هماهنگی قوی همه نهاد ها در این ولایت مبارزه جدی صورت گیرد.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت جوزجان برای حاضرین در این نشست در مورد فضیلت خدمت به مردم، مطابق به آیات قرآن کریم و احادیث نبویﷺ توضیحات ارایه نموده بیان داشت؛ منسوبین این ریاست در همکاری با سایر ادارات؛ وظیفه سنگینی را به عهده دارند که همانا خدمت به مردم و اصلاح جامعه می‌باشد.

در اخیر آمرین عقیدتی مراکز نظامی ولایت جوزجان برگزاری چنین نشست ها را در راستای تقویت هماهنگی موثر دانسته وعده همکاری نمودند.


 

سمینار ارتقای ظرفیت و آگاهی از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای محتسبین ولایت پروان برگزارشد

مسئولان ریاست تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات جهت ارتقای ظرفیت و آگاهی محتسبین از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر ، سمینار آموزشی چهار روزه را برای محتسبین ولایت پروان راه اندازی نمودند.

برگزار کننده گان این برنامه آموزشی پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و طرزالعمل کاری محتسبین صحبت نموده گفتند: قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق به احکام دینی تهیه شده و مسلمانان به خصوص عالمان دین متوجه این امانت الهی باشند، زیرا عملی نمودن قوانین الهی در جامعه و ایجاد رفاه برای ملت و ظیفه همه علمای دین، مسئولین نظام اسلامی و محتسبین این وزارت می‌باشد.

مسئولان ریاست تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات  در روز نخست این سمینار گفتند: مبنای دعوت محتسبین باید به اساس قران کریم و احادیث رسول گرامی اسلام باشد.

در ادامه، برگزار کنندگان این سمینار از محتسبین خواستند که ماده های قانون جدید را حین فعالیت های اصلاحی به شکل دقیق تطبيق نمایند و هیچگاه از قانون و اوامر بزرگان امارت اسلامی سرپیچی نه نمایند.


محتسبین ولایت میدان وردک با مسؤلان ملکي و نظامي ولسوالي جلگه نشست اصلاحي برگزار کردند

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن‌المنکر و سمع شکایات ولایت میدان وردک به هدف تطبیق فرامین عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله و هدایات‌ وزارت امر بالمعروف، نهی عن‌المنکر و سمع شکایات؛ با مسؤلان ملکی و نظامی ولسوالی جلگه نشست اصلاحی برگزار کردند.

در این نشست؛ آنان روی ارزش اطاعت پذیری صحبت نموده افزودند: مسؤلان باید در امور کاری خویش به اجرای فرامین، احکام و هدایات رهبری امارت اسلامی پابند بمانند و به دیگران نیز برسانند.

آنان همچنین خطاب به مسؤلان گفتند: شغل یک امتیاز نه بلکه مسؤلیت و امانت است؛ از این رو باید با مراجعین برخورد نیک‌ داشته باشید و به موقع مشکلات آن‌ها را رسیدگی کنید.

محتسبین همچنان از مسؤلان خواست که صورت و سیرت خود را طبق اصول و موازین شرعی آراسته بسازند و به اجرای احکام شرعی متعهد باشند.

در عین حال مسئولان محلی؛ این گونه جلسات را در راستای اصلاح و جلب توجه مسؤلان به وظایف مربوطه؛ مفید می‌دانند و تعهد سپردند که رهنمایی‌ها و هدایات ذکر شده را تطبیق کنند.

این در حالی است که محتسبین ریاست امر بالمعروف ولایت میدان وردک قبل از این نیز جهت اقامه معروفات و محو منکرات با مسؤلان ملکی و نظامی، باشندگان محل و بزرگان قومی نشست‌های اصلاحی برگزار کرده اند.


رئیس امر بالمعروف ولایت بلخ با کسبه کاران در این ولایت دیدار نمود

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ به هدف آگاهی دهی احکام شرعی، قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و رهنمود های وزارت امربالمعروف، با کسبه کاران و مسئولین سلمانی ها در این ولایت دیدار نمود.

در این دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر کسبه کاران و مسئولین سلمانی ها را توصیه نمود تا فعالیت های شان را مطابق به دستورات الهی برابر نمایند و در اوقات نماز، فعالیت های شان را معطل نموده به صف نماز گزاران بروند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت در این نشست گفت: اقامه معروفات، اقامه نماز، آراسته نمودن صورت و سیرت مسلمانان مطابق به شریعت اسلامی، ترغیب زنان به حجاب شرعی، رسیدگی به شکایات مردم و عملی نمودن قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر از اهداف مهم و اساسی این ریاست می باشد.

همچنان در این دیدار رئیس امربالمعروف ولایت بلخ، اضافه نمود کشور های کفری با پخش شایعات بی اساس در امورات داخلی کشور مداخله مینمایند، آنان در تلاش اند که فرهنگ و ارزش های اسلامی در جامعه افغانی را تضعیف و در عوض فرهنگ کفری را جاگزین نمایند.

در حاشیه این نشست رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر برای مسئولین سلمانی ها پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر توضیحات داده و آنان را متوجه مسئولیت های شان در قبال فرهنگ اسلامی نمود.


بازداشت یک جادوگر از سوی محتسبین در کندز

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت ولایت کندز با هماهنگی مقامات محلی یک جادوگر را با شواهد و مدارک دقیق بازداشت نمودند.

مسئولان می گویند که با کمک مقامات محلی؛ همراه با اسناد و مدارک این جادوگر را دستگیر کرده و می افزایند که به منظور جلوگیري از فعالیت های جادوگران تلاش های گسترده به سطح کشور روی دست است و به کسی اجازه نمی دهد که خلاف احکام اسلامی و قوانین وزارت امربالمعروف عمل کند.

با این حال باشنده گان محلی فعالیت های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت را ستایش نموده و میگویند با این اقدامات از اعمال غیرشرعي و ناپسند جلوگیري می شود و از مسئولین خواستند که فعالیت های شان را در این راستا گسترش دهند.

این در حالیست که بعد از ممنوعیت فعالیت های جادوگران از سوی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت صدها جادوگر دستگیر و به پنجه قانون سپرده شده اند.


قانون وزارت امربالمعروف مطابق به احکام شریعت اسلامی تهیه گردیده و تطبیق خواهد شد

الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا دیروز در یک سفرکاری به ولسوالی نجراب این ولایت رفت .

این سفر به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و نظارت از چگونگی عمل‌کرد ادارات محلی در اجرای قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر انجام شده است .

در این سفر رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا در نشستی با مسئولین اداره های محلی امارت اسلامی گفت: قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق شریعت اسلامی توشیح و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

الحاج جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف این ولایت، قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر را در روشنایی آیات قرآنکریم و احادیث گهربار رسول اکرمﷺ بیان نموده و بر تطبیق کامل آن در سطح اداره های محلی، لیوا ها ،قول اردوها و کندک های نظامی تأکید ورزید.

در اخیرمسئولان محلی امارت اسلامی در این ولسوالی اطمینان دادند که تمام امور کاری را در این ولسوالی مطابق شریعت اسلامی و سنت نبوی انجام داده و مردم در تطبیق فعالیت ها با آنان هستند.


اشغال گران در نبرد فزیکی شکست خوردند، اما جنگ فکری شان ادامه دارد

مولوی شیر محمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر  وسمع شکایات ولایت دایکندی در نشستی با مسئولین ادارات محلی امارت اسلامی در این ولایت گفت: کشور های اشغالگر جنگ را در سنگرهای نبرد خاتمه داده، اما به جنگ فکری خود که همانا تغیر افکار نسل جوان می‌باشد ادامه میدهند.

رئیس امربالمعرف خطاب به جوانان گفت: مجاهدین در جهاد علیه کشورهای غربی در افغانستان پیروز شده و اشغالگران میخواهند برای جبران شکست شان با راه اندازی برنامه های فکری به اهداف شان نایل گردند.

مولوی صدیقی افزود: اکثریت مجاهدین را در دوران جهاد جوانان تشکیل میداد و نظام امارت اسلامی نیز در نتیجه ایثار و فداکاری همین جوانان به دست آمده است.

 همچنان در این نشست رئیس امربالمعروف خاطر نشان کرد علماء و نخبه گان از توطئه های دشمن آگاه شده و برای نسل جوان در مورد احکام اسلامی و دروس عقیدتی از طریق رسانه ها و منابر مساجد آگاهی دهی نمایند؛ زیرا دشمنان آرام نه نشسته و از طریق رسانه ها دست به نشر برنامه های تبلیغاتی می زنند.


رئیس امربالمعروف ولایت سرپل، بر نقش عالمان دین، وکلای گذر و امامان مساجد در جهت تطبیق قانون امربالمعروف تأکید نمود

نشستی با حضور علمای دین، وکلای گذر، امامان مساجد و مسئولین اداره امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل به هدف تطبیق قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر، فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و همکاری با محتسبین در مقر این ریاست تدویر یافت.

مولوی نورالحق منصور رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در این نشست بر نقش مهم و ارزنده علمای دین، و کلای گذر و امامان مساجد در جهت عملی نمودن قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و اصلاح اذهان عامه تأکید نموده بیان داشت؛ وکلای گذرو قریه داران؛ نمایندگان امارت اسلامی میان مردم می باشند و آنان مسئولیت دارند تا اقامه معروفات و ازاله منکرات را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

با این حال حاجی امیر محمد رئیس شورای مردمی این ولایت به نمایندگی از قریه داران وعده سپرد که وکلای گذر و قریه داران این ولایت بخاطر تطبیق شریعت اسلامی وقانون امربالمعروف و نهی عن المنکر از هیچ نوع تلاش دریغ نخواهند کرد.

گفتنی است، متنفذین قومی و وکلای گذر در این گردهمایی، حمایت و پشتیبانی شان را از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر و فعالیت های اصلاحی محتسبین اعلان نمودند.


هیئت سمع شکایات ریاست امربالمعروف ولایت دایکندی از محبس و شفاخانه معتادین این ولایت دیدن نمودند

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی به هدف هماهنگی و رسیدگی به شکایات باشندگان این ولایت با مسئولان ریاست های محکمه استیناف، شفاخانه معتادین، اداره محابس و قومندانی امنیه این ولایت تدویر جلسه نمودند.

در این جلسه؛ محمد داود مولانا آمر سمع  و بررسی شکایات ریاست امر بالمعروف ولایت دایکندی گفت: حل و رسیدگی به شکایات شهروندان این ولایت نظر به قوانین و طرزالعمل کاری از مکلفیت های این ریاست می‌باشد.

همچنان آمر سمع و بررسی شکایات ریاست امربالمعروف این ولایت با زندانیان به گونه مستقیم دیدار و گفتگو نموده؛ شکایات، خواست ها و پیشنهادات آنان را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داد و پیرامون رسیدگی و حل مشکلات زندانیان نیز اطمینان داد.

در اخیر مولوی محمد داود مولانا؛ شکایات زندانیان را به مسئولان محکمه استیناف این ولایت در میان گذاشته؛ خواهان تسریع روند رسیدگی و حل آن گردید.


محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت نیمروز پیرامون رعایت کامل احکام شرعی در این ولایت تأکید نمودند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت نیمروز در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت در مساجد حضور یافته، مردم را به رعایت کامل احکام شرعی و ادای نماز در جماعت تشویق نمودند.

مسئولین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت می گویند: اقامه معروفات، اقامه نماز، برابر نمودن صورت و سیرت مسلمانان مطابق به شریعت اسلامی، ترغیب زنان به حجاب شرعی، رسیدگی به شکایات مردم و عملی نمودن قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر از اهداف مهم و اساسی این اداره می باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت نیمروز در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت گشت اصلاحی نموده، به باشندگان این ولایت توصیه نمودند که در وقت نماز فعالیت های کاری شان  را تعطیل و به صف نمازگزاران به مساجد بشتابند به گفته آنان تعطیل امور دنیوی در اوقات نماز، امر الهی بوده که سبب رحمت و برکت در کسب و کار می‌گردد.


سمینارآگاهی دهی پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر در ولایت غور خاتمه یافت

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات مرکز و ولسوالی‌های ولایت غور از یک برنامۀ آموزشی چهار روزه که به هدف آگاهی دهی در خصوص قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر در مرکز این ولایت تدویر یافته بود، فراغت حاصل نمودند.

مفتی المرجان عاکف المدنی رئیس تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در روز پایانی این برنامه آموزشی گفت:  وظیفۀ علماء ومحتسبین تطبیق قوانین، فرامین، دعوت، خدمت ومنع کردن مردم از فتنه، فساد و آگاهی‌دهی در امورات دینی است که همسو با خطبای مساجد مسولیت دارند تا مردم را به راه درست رهنمایی کنند.

همچنان رئیس تعلیم و تربیت محتسبین از مسئولان ادارات محلی ولایت غور خواست تا با ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت در قسمت زدودن منکرات همکاری نمایند.

با این حال ملا احمد شاه دین دوست والی ولایت غور که در روز پایانی سمینارآموزشی محتسبین حضور داشت ضمن وعده همکاری همه جانبه با ریاست امربالمعروف گفت: پس از این محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر برای پیشبرد مسوولیت های شان با همکاری علماء مطابق به قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر دعوت را به پیش ببرند.

وی اضافه نمود؛ در بحث اطاعت دقت بیشتر صورت گیرد چون قیادت واحد و سالم است که سبب موفقیت نظام امارت اسلامی شده است.

در اخیر رئیس امر بالمعروف ولایت غور الحاج مولوی گل آغا فاروق صحبت نموده گفتند: نیاز است برای امر بالمعروف بیشتر امکانات در نظر گرفته شود، وامر بالمعروف حمایت همه جانبه شود، چون دین خدا بوسیله دعوت گران در جامعه حاکم میشود.


یک جادوگر حرفه‌یی در مرکز ولایت سرپل بازداشت شد

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل با ارسال خبرنامه می‌گویند: محتسبین این ولایت روز گذشته یک تن از زنان جادوگر را که به شکل حرفه‌ یی از مدتی به اینسو به عمل سحر و جادو می پرداخت را باز داشت کرده اند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل می‌افزایند که این خانم، خلاف شریعت اسلامی به عمل سحر و جادوگری متوصل گردیده بود که ازسوی محتسبین امربالمعروف این ولایت حین انجام سحر و جادو دستگیر و به پنچه قانون سپرده شد.

محتسبین این ولایت  میگویند: کتاب و دیگر اسنادی که از نزد این فرد به دست آمده است، نشان می‌دهد که این فرد بسیاری از جوانان را از همسران شان جدا و میان خانواده ها اختلاف ها را ایجاد کرده بود.

این در حالی است که وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات دو سال قبل، فعالیت جادوگران را در سراسر کشور، مطابق به احکام شرعی ممنوع اعلان کرده بود که براساس این دستور، اگر فردِ به دلیل انجام اعمال یاد شده بازداشت شود بعد از تحقیق ابتدایی به نهاد های عدلی و قضایی کشور معرفی خواهد شد.


سمینار چهار روزه آگاهی پیرامون قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای محتسبین ولایت بامیان پایان یافت

سمینار آموزشی که به هدف آگاهی دهی از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای محتسبین ولایت بامیان تدویر یافته بود امروز با حضور رئیس تعلیم و تربیت محتسبین، مسئولان محلی، علمای دین و بزرگان قومی این ولایت پایان یافت.

در روز پایانی سمینار؛ محترم مفتی المرجان عاکف المدنی رئیس تعلیم و تربیت محتسبین وزرات امربالمعروف گفت: محتویات آموزشی این سمینارارزنده بوده و تمام موارد بیان شده را نخست در سطح ریاست و سپس در آمریت محتسبین ولسوالی ها و در اخیر در جامعه عملی خواهند نمود.

رئیس تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف افزود:  قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق به احکام دین مبین اسلام تهیه گردیده و رعایت آن لازمی می‌باشد.

با این حال الحاج مولوی عبدالله سرحدی والی ولایت بامیان قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر را جامع ترین قانون اسلامی در سطح جهان دانسته گفت: مقام ولایت در تطبیق این قانون همکار با محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر می‌باشد.

قابل ذکر است که افغانستان کشور اسلامی است و در جامعۀ اسلامی، قوانین اسلامی قابل اجرا می‌باشد و قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر  با استناد از نصوص قرآن عظیم الشأن، تهیه شده، بنابرین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات وظیفه دارد تا قوانین شرعی را در کشور تطبیق نماید.


سمینار ارتقای ظرفیت و آگاهی از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر برای محتسبین ولایت بامیان برگزارشد

مسئولان ریاست تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات جهت ارتقای ظرفیت و آگاهی محتسبین از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر ، سمینار آموزشی را برای محتسبین ولایت بامیان راه اندازی کردند.

برگزار کننده گان این سمینار پیرامون قانون یاد شده، طرزالعمل کاری بخش سمع شکایات و طرزالعمل کاری محتسبین صحبت نموده گفتند: قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق به احکام الهی ساخته شده و عالمان دین باید متوجه این امانت الهی باشند، زیرا عملی نمودن قوانین الهی در جامعه و ایجاد رفاه برای ملت رنج دیده افغانستان و ظیفه همه علمای دین، مسئولین نظام اسلامی و محتسبین این وزارت می‌باشد.

مفتی المرجان عاکف المدنی رئیس تعلیم و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات گفت: مبنای بیانات محتسبین باید به اساس قران کریم و احادیث رسول گرامی اسلام باشد.

در ادامه، برگزار کنندگان این سمینار از محتسبین خواستند که ماده های قانون جدید را حین فعالیت های اصلاحی به شکل دقیق تطبيق نمایند و هیچگاه از قانون و اوامر بزرگان امارت اسلامی سرپیچی نه نمایند.


استقبال گرم شهروندان  ولایت سمنگان از قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر

مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان در مساجد جامع این ولایت حضور یافته و برای شهروندان این ولایت از فراز منبر در مورد قانون جدید امربالمعروف و نهی عن المنکر آگاهی دادند، که با استقبال گرم باشندگان این ولایت رو به رو شد.

الحاج مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان در جمع از باشندگان این ولایت گفت: قانون جدید امربالمعروف و نهی عن المنکر مطابق به احکام دین مبین اسلام تهیه گردیده و تطبیق آن بالای همه لازمی می‌باشد.

بر اساس خبرنامه ریاست امربالمعروف ولایت سمنگان، ابراز نگرانی‌ بعضی از جهت ها به شمول یوناما در رابطه به قانون امر بالمعروف، نهی عن المنکر بی اساس می‌باشد.

در اخیر مردم این ولایت تعهد سپردند که از قانون جدید امربالمعروف و نهی عن المنکر که توسط عالیقدر محترم امیرالمؤمنین حفظه‌الله تأیید و توشیح شده است حمایت نموده، و این قانون اسلامی را به شکل کامل رعایت خواهند کرد.

 


ازدواج جوانان مانع گسترش فساد اخلاقی در جوامع اسلامی میگردد

مولوی محمد عالم ناصح رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غزنی با اشتراک در محفل عروسی دسته جمعی 22 زوج که از سوی نهاد خیریه مسیر سعادت در مرکز این ولایت برگزار شده بود گفت: عواقب ازدواج نکردن جوانان در جامعه، گسترش فساد اخلاقی، ناهنجاری‌های رفتاری و سقوط ارزش‌های دینی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

همچنان در این محفل رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با تأکید به برگزاری مراسم عروسی مطابق به شریعت اسلامی افزود؛ برگزاری همچون محافل عروسی از اسراف بیجا، عنعنات ناپسند خلاف شریعت اسلامی جلوگیری می‌کند.

اقای ناصح رئیس امربالمعروف ولایت غزنی بر نهادینه سازی فرهنگ ازدواج دسته جمعی در کشور تأکید نموده، تاجران و نهاد های خیریه را در این عرصه تشویق نمود.

با این حال مفتی محمد غوث کاوش رئیس هیئت مدیره بنیاد خیریه مسیر سعادت که مسئولیت پرداخت هزینه محفل عروسی دسته جمعی را بر عهده دارد، گفت: برای این ۲۰ زوج جوان جهیزیه عروسی نیز در نظر گرفته شده ومصارف این عروسی دسته جمعی از سوی تاجران و شهروندان این ولایت  پرداخته شده که هزینه مجموعی آن ۸۰۰ هزار افغانی میباشد.

این در حالیست  که سال گذشته  نیز ۱۲ زوج جوان به کمک مالی نهاد خیریه سعادت، عروسی شانرا بصورت دسته جمعی در شهر غزنی جشن گرفتند.


دیدار رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان با معاون والی این ولایت

مولوی شیرمحمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در دیدار با معاون والی این ولایت در مورد روند کاری اداره های محلی امارت اسلامی و حل مشکلات باشندگان ولسوالی یفتل پایان تبادل نظر نمودند.

در این دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان شکایات مردم ولسوالی یاد شده را با معاون ولایت در میان گذاشته در راستای رسیدگی و حل زودهنگام عرایض و مشکلات مردم فیصله صورت گرفت.

 حمایت از نظام اسلامی، همکاری مسئولان محلی با محتسبین این اداره، آراسته نمودن صورت و سیرت کارمندان و تطبیق توصیه های  اصلاحی در ادارات محلی از موضوعات دیگر بود که رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با معاون والی این ولایت در جریان گذاشت.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان مطابق به فعالیت های کاری شان در مرکز و ولسوالی ها از مارکیت های تجاری و میدان های ورزشی بازدید نموده و طی نشست های متعدد با تاجران، دکانداران و ورزش کاران پیرامون فضیلت ادای نماز در جماعت و اضرار سود و احتکار بیانات اصلاحی را ایراد نمودند.


سمینار آموزشی در خصوص قانون جدید وزارت امربالمعروف برای محتسبین ولایت دایکندی آغاز شد

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت دایکندی سمینار آموزشی و آگاهی دهی را برای 80 تن از محتسبین این ریاست در مرکز ولایت دایکندی تدویر نمود.

در این سمینار؛ مولوی شیرمحمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات این ولایت در نخست اهداف سمینار را برای حاضرین بیان نموده گفت:  که رهبری  این وزارت برنامه های آگاهی دهی را در مورد قانون امربالمعروف، نهی عن المنکر آغاز نموده است.

رئیس امربالمعروف این ولایت همچنان تصریح کرد که این سمینار برای محتسبین در مورد روش های دعوت، راهکار های مبارزه با منکرات و ترویج معروفات در سطح جامعه آموزش داده میشود .

در این برنامه آموزشی که چند تن از شیوخ کرام از مرکز به هدف آگاهی دهی محتسبین در ولایت دایکندی حضور یافته؛ پیرامون موضوع صحبت نموده گفتند: قانون امربالمعروف، نهی عن المنکر در مطابقت با احکام الهی تهیه شده که میتواند ارزش های اسلامی را حفظ نماید.

همچنان شیوخ کرام در این سمینار، افزودند که نظام کنونی در بدل فداکاری های مجاهدین بدست آمده است و محتسبین مسئولیت شرعی دارند تا آرمان های شهدأ را که همانا تطبیق احکام اسلامی، امربالمعروف، نهی عن المنکر می باشد؛ درجامعه تطبیق نمایند.


دیدار اصلاحی رئیس امربالمعروف ولایت پروان با دکانداران و کسبه کاران این ولایت

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان به هدف آگاهی دهی احکام شرعی و تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف؛ با کسبه کاران درمرکز این ولایت دیدار نمود.

در این دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر دکانداران و کسبه کاران این ولایت را توصیه نمود که در هنگام فرا رسیدن نماز، فعالیت های شان را معطل نموده به صف نماز گزاران بشتابند.

رئیس امربالمعروف این ولایت حین دیداربا دکانداران و کسبه کاران بر رعایت اصول شرعی تجارت تأکید نموده گفت: یاد گیری مقررات فقهی و رعایت آن از سوی تاجران و دکانداران یک امر الزامی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان در ادامه فعالیت های شان در نواحی مختلف این ولایت گشت اصلاحی نموده و طی نشست های متعدد با شهروندان ، پیرامون حقوق زنان سخنرانی نموده و تأکید کردند: دین مبین اسلام در مقایسه به دیگر ادیان حقوق زنان بیشتر در نظر گرفته شده است و کسانی که حرف از حقوق زنان می زنند بیایند حقوق زنان را از دیدگاه اسلام بطور حقیقی بررسی نمایند، آنان افزودند؛ وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در تلاش است تا حقوق زنان را در مطابقت به ارشادات دین مبین اسلام در سطح جامعه عملی نمایند.

گفتنی است باشنده‌گان ولایت پروان در تطبیق قوانین اسلامی، محتسبین را همکاری نموده، از فعالیت و برخورد حسنه محتسبین امربالمعروف اظهار خرسندی نمودند.


دیدار اصلاحی مسئولین امربالمعروف ولایت فاریاب با امامان مساجد، وکلای گذر و بزرگان قومی این ولایت

مولوی حبیب الله فاروقی آمر محتسبین مرکزی ریاست امرابالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب درحالیکه رئیس امربالمعروف  نیز حضور داشت، با شماری از امامان مساجد، وکلای گذر، بزرگان ومتنفذین قومی این ولایت  در تالار کنفرانس های این ریاست ملاقات نمود.

آمر محتسبین مرکزی ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب ضمن خوش آمدید به عالمان، و کلای گذر و بزرگان قومی ولایت فاریاب، این ریاست را مرجع حل مشکلات مردم و اقوام عنوان نموده افزود؛ شما هر وقت می‌توانید مشکلات و خواسته های خود را با این ریاست شریک نمائید.

وی همچنان همکاری با متنفذین قومی را مسئولیت خویش یاد نموده اضافه کرد؛ که مشکلات شما را جهت رسیدگی با ارگانهای ذیربط محول خواهیم ساخت، تا در راستای حل آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مسئولین اداره امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت فاریاب از حاضرین در جلسه خواستند: تا درمساجد شان نصاب درسی مختصر که از طرف ریاست امرباالمعروف و نهی عن المنکر به دسترس شان قرار داده شده، محتوای درسی آن را با جدیت تمام تدریس نمایند و در جهت تربیت نسل جوان توجه جدی داشته باشند.

در اخیر چند تن از عالمان دین به نمایندگی دیگران از کارکردهای ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در بخش اصلاح جامعه، همبستگی اقوام وحل منازعات ابراز رضایت کرده مشکلات شان را در بخش های مختلف با مسئولین این ریاست شریک ساخته خواهان رسیدگی به آن گردیدند.


منازعه بزرگ میان باشندگان دو قریه در ولایت کاپیسا پایان یافت

الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا جهت حل شکایات مردم به ولسوالی اله سای این ولایت رفته و از شعله‌ور شدن یک نزاع بزرگ میان باشندگان دو قریه جلوگیری نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت می‌گوید: منازعه در ولسوالی اله‌سای  این ولایت بر سر علف چر( کوه) میان طرفین بمیان آمده که منجر به تشدید درگیری میان باشندگان قریه داراته و قریه دلک خیل این ولسوالی گردیده که با پا در میانی مسئولین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت خاتمه یافت.

با این حال شیخ مظهری رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا با بزرگان و جوانان دو قریه تدویر جلسه نموده، آنها را به اخوت و برداری فراخواند.

همچنان در این  سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا برعلاوه رسیدگی و حل این منازعه ؛ نحوه برخورد و رفتار محتسبین، مجاهدین و کارمندان ادارات محلی امارتی را مورد بررسی و نظارت قرار داده و طی نشست ها، پیرامون اهمیت خدمت به خلق اللهﷻ از دیدگاه قرآن و احادیث نبویﷺ توصیه های اصلاحی نمود.


رئیس امربالمعروف ولایت دایکندی از شفاخانه معتادین در این ولایت دیدار نمود

مولوی شیر محمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی مطابق به برنامه های کاری اش از شفاخانه چهل بستر معتادین در مرکز این ولایت بازدید نموده گفت: امارت اسلامی در زمینه تداوی معتادین برنامه های موثر را روی دست دارد که در تمام نقاط کشور معتادین به مواد مخدر را جمع آوری و در مراکز درمانی تداوی می‌نماید و تا اکنون تعدادی زیادی از این افراد بعد از تداوی به آغوش گرم خانواده های شان برگشته اند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جمع از معتادین به مواد مخدر( تحت درمان) پیرامون اضرار دنیوی و اخروی استفاده از مواد مخدر صحبت نموده افزود: اعتیاد به مواد مخدر یک پدیده‌ی شوم است که جامعه را به فقر بیش‌تر و جوانان را به تباهی سوق می‌دهد.

همچنان  مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف این ولایت  مشکلات معتادین را به گونه حضوری استماع نموده و به مسئولین شفاخانه در زمینه رسیدگی به مشکلات معتادین توصیه نمود.


دشمنی چندین ساله میان دو خانواده در ولایت فراه، با وساطت محتسبین به صلح و دوستی مبدل شد

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فراه با فرستان خبر نامه‌ای می‌گویند: که محتسبین این ریاست دشمنی چندین ساله؛ ناشی از مشکلات خانوادگی میان دو خانواده را در مرکز این ولایت به صلح و دوستی تبدیل نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت فراه با بزرگان، جوانان محل و اعضای این دو خانواده  تدویر جلسه نموده، در مورد اخوت، برادری و از خودگذری در روشنایی شریعت اسلامی صحبت نموده و از آنان خواستند؛ اختلافات شان را کنار گذاشته، در فضای امن و برادری زندگی نمایند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت می‌گوید، منازعات و دشمنی ها علاوه  ‌بر اینکه تلفات انسانی و خسارات مالی را برای مردم به بار آورده، در بسیار موارد سبب مهاجرت‌ها، محرومیت اطفال از تعلیم و بی‌ جا شدن خانواده‌ها نیز گردیده است.

همچنان محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات از باشندگان ولایت فراه به خصوص طرفین منازعه، خواستند که خصومت را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری باهم زنده گی نمایند و در عرصه اقامه معروفات و ازاله منکرات با محتسبین همکاری نمایند.


بازدید محتسبین ریاست شهری کابل از شفاخانه های امارتی و خصوصی

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی شان از۱۵۷ شفاخانه و مراکز صحی امارتی و خصوصی در شهر کابل بازدید نمودند. محتسبین طی نشست های جداگانه با مسئولین، کارمندان، داکتران و مریضان، برای آنان پیرامون مسایل ضروری توصیه های اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات کابل، کارمندان و مسئولین را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، صداقت در وظیفه، رعایت حجاب شرعی و رفتار نیک با مریضان و مریضداران توصیه نموده گفتند: تطبیق احکام الهی بالای همه شهروندان به خصوص مسئولین و داکتران شفاخانه ها  لازمی می‌باشد  و نباید کارمندان و داکتران زن در تطبیق احکام شرعی به خصوص رعایت حجاب شرعی تعلل نمایند، زیرا استحکام نظام اسلامی در تطبیق و رعایت احکام شرعی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل از بهر تطبیق رهنمود ها از ۶۴ فابریکه تولیدی در نقاط مختلف شهر کابل بازدید نموده و در نشستی با مسئولین و کارکنان گفتند؛ تولیدان با کیفیت مایه افتخار کشور می‌باشد آنان اضافه نمودند؛ رشد تولیدات داخلی، افغانستان را از کشور مصرفی به یک کشور تولیدی تبدیل میکند و ازدیاد تولیدات داخلی سبب شگوفایی اقتصادی میشود.


رئیس امر بالمعروف ولایت بدخشان با باشندگان ۱۰ ولسوالی در این ولایت دیدار و ملاقات نمود

مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در سفر اش به ولسوالی های یفتل پایان، یاوان، کوهستان، راغستان، کوف آب، نسی، شکی، مایمی، شغنان واشکاشم، در نشستی با باشندگان این ولسوالی های گفت:  امارت اسلامی افغانستان علاوه بر حفاظت از دارائی‌ مردم، در قبال رسیدگی به شکایات مردم نیز مسئولیت دارد.

رئیس این اداره افزود: رهبری امارت اسلامی افغانستان به منظورتأمین عدالت و جلوگیری از پامال شدن حقوق مردم؛ قانون سمع شکایات را توشیح نمود، که در حال حاضر بخش سمع شکایات وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر مطابق به همین قانون در بخش رسیدگی به شکایات مردم فعالیت می نماید.

طبق یک خبر دیگر مولوی شیرمحمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر بدخشان در این سفر با مسئولین و کارمندان اداره های محلی در ولسوالی های یاد شده تدویر جلسه نموده گفت: مجاهدین و کارمندان ادارات امارتی باید مطابق سنت رسول اکرمﷺ  صورت و سیرت خویش را آراسته نمایند و نیز به نماز های جماعت به وقت معینه حاضر شود


گفتمانِ تحت نام نقش جوانان در تحکیم وحدت ملی؛ در ولایت بامیان برگزار شد

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان جهت تحکیم وحدت ملی؛ برنامه یی را تحت عنوان نقش جوانان در تحکیم وحدت ملی در این ولایت برگزارنمودند.

مولوی محمدالحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت، هدف از برگزاری این برنامه را انعکاس صدای جوانان و مشکلات مردم این ولایت عنوان نموده گفت: جوانان ستون فقرات جامعه است و رسیدگی به مشکلات آنان  باعث پیشرفت و ترقی کشور می‌شود.

در این برنامه رئیس امربالمعروف این ولایت افزود: که همه اقشار جامعه چشم به نیروی جوان دوخته اند، پس باید از جوانان در پیشرفت و تحکیم نظام اسلامی کار گرفته شود. محتسبین علاوه نمودند؛ رهبری امارت اسلامی مصمم است تا با استفاده از نیروی جوانان کشور را به شگوفایی و ترقی سوق دهند.

با این حال احمد سیر ساعی یک  تن از جوانان ولایت بامیان ضمن قدردانی از برگزاری چنین برنامه ها، نقش جوانان را در راستای وحدت ملی مهم خوانده و از مسئولین اداره های محلی ولایت بامیان خواست تا اقدامات لازم را در زمینه اشتغال زایی، رشد فرهنگی و تحصیلی برای جوانان این ولایت روی دست گیرند.


بقای نظام اسلامی وابسته به تطبیق احکام الهی در جامعه می‌باشد

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان مطابق به فعالیت های اصلاحی شان، این بار به لوای سرحدی مستقر در این ولایت رفته و درنشستی با قومندان جدید این لواء و مجاهدین، پیرامون فضیلت جهاد، بقاء و استحکام نظام اسلامی صحبت نموده گفتند؛ اقامه معروفات، اقامه نماز در جماعت، برابر نمودن صورت و سیرت مطابق به شریعت اسلامی، ترغیب زنان به حجاب شرعی، رسیدگی به شکایات مردم و دعوت مردم به رعایت احکام الهی از اهداف مهم و اساسی این ریاست می باشد.

در این دیدار محتسبین گفتند: تداوم و استحکام نظام اسلامی وابسته به تطبیق و رعایت احکام الهی در جامعه می باشد.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر خطاب به مجاهدین این لواء گفتند: در عدم فداکاری مجاهدین، با اسباب موجوده ظاهری، شکست کشور های قدرتمند اشغالگر دور از تصور بود، اما این قهرمانی مجاهدین بود که با پیروزی جهاد برحق شان، قدرت های جهانی را نسبت به ادعای و توانایی شان، به شکست مواجه نموده و آنان را مجبور به ترک افغانستان ساختند.

همچنان در این دیدار، محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت جوزجان افزودند که مجاهدین درس آزادی را برای مسلمان جهان دادند و تمام کشور های اسلامی الهام مبارزه با قدرت های جهان را از مجاهدین افغانستان گرفتند.


یک هیئت از وزارت امربالمعروف به هدف رسیدگی به شکایات مردم عازم ولایت بغلان گردید

 مولوی عبیدالله ثاقب رئیس تحلیل و بررسی شکایات وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در رأس یک هیئت به هدف رسیدگی به شکایات مردم به ولایت بغلان سفر نمود.

این هیئت شش نفری در نخستین روز کاری شان؛ اهداف سفر شان را با والی و رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت در میان گذاشته و گفتند: یکی از اولویت های سفر شان رسیدگی به شکایات زندانیان و مردم می باشد.

رئیس امربالمعروف این ولایت گفت: قانون جدید سمع شکایات که چند قبل از سوی عالیقدرامیرالمؤمنین حفظه الله توشیح شده بود اکنون به مرحله اجرا گذاشته شده است که در آن نحوه رفتار نظامیان با شهروندان بیان شده است این قانون از حقوق شهروندان حمایت و به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد حقوق فردی دیگر را پایمال نماید.

همچنان این هیئت از تمام باشندگان ولایت بغلان خواستند در صورت شاکی بودن از مجاهدین و اعضای امارت اسلامی؛ همراه با اسناد به ریاست امربالمعروف این ولایت مراجعه کنند و نیز این هیئت به مردم اطمینان داده است به شکایات شان در مطابقت به احکام شرعی رسیدگی خواهند شد.


اعتیاد به مواد مخدر زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب ها و انحرفات اجتماعی می‌شود

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان؛ از شفاخانه های تداوی معتادین ذکور و اناث در سطح این ولایت بازدید نموده و در دیدارها با مسئولین صحی، داکتران و مریضان پیرامون اضرار مواد مخدر و استفاده از آن در روشنائی قرآنکریم و احادیث نبویﷺ بیانات اصلاحی نمودند.

در این فعالیت اصلاحی، محتسبین امربالمعروف این ولایت با تأکید بر مبارزه جدی علیه این پدید شوم که هر روزه از جوانان و نو جوانان قربانی میگیرد گفتند: مبارزه با این پدیده شوم در حقیقت مانند مجاهد فی سبیل الله می باشد، چون کشت و استفاده همه مسکرات و مخدرات در دین مبین اسلامی حرام و ناروا است.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان بابیان این‌که مهمترین پیامد اعتیاد به مواد مخدر این است که زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشهای دینی، فرهنگی و اخلاقی می‌شود که سلامت جامعه را به طوری جدی به خطر می‌اندازد.

محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بامیان در این دیدارها اظهار داشتند: باید آسیب های دینی و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر به یک دغه دغه مهم در جامعه به خصوص بین خانواده ها تبدیل شود و با روی دست گرفتن برنامه های آگاهی دهی، جوانان و نو جوانان از آسیبهای اعتیاد آگاه شوند.


امامان مساجد علاوه بر امامت نماز؛ در آموزش علوم قرآنی برای نمازگزاران نیز مسئولیت دارند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی به ریاست مولوی شیر محمد صدیقی رئیس این اداره به هدف آگاهی دهی احکام شرعی، با علمای دین، امامان مساجد و نماینده های گذر این ولایت دیدار نمودند.

دراین دیدار مولوی شیرمحمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت بر اهمیت نماز در جماعت و آموزش علوم قرآنی تأکید نموده گفت: امامان مساجد مسئولیت دارند در کنار اقامه نماز در آموزش علوم قرآنی وآموزش مسایل احکام نماز و عقیده  با مردم به خصوص جوانان همکاری نماید.

همچنان رئیس امربالمعروف این ولایت اضافه نمود که امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌ اسلامی یک اصل پذیرفته شده ‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی گفت؛ لازم است با هماهنگی امامان مساجد و وکلای گذر برای زدودن منکرات در جامعه مبارزه جدی صورت گیرد.

با این حال امامان مساجد و وکلای گذر ازفعالیت ها اصلاحی محتسبین اظهار امتنان نموده، تعهد بستند که در راستای آگاهی دهی شهروندان این ولایت همگام با محتسبین فعالیت های شان را انجام خواهند داد.


تأکید محتسبین کابل بر ممنوعیت کشت، فروش و استفاده مواد مخدر

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان در حوزات 22 گانه شهر کابل گشت اصلاحی نموده و در دیدار های متعدد با شهروندان در مورد حرمت و اضرار کشت و استفاده از مواد مخدر بیانات اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف در ولایت کابل، گفتند: کشت و استفاده از مواد مخدر ناروا و حرام بوده چون عقل و فکر افراد معتاد به مواد مخدر به نسبت استفاده از این مواد، دچار آشفته گی می گردد، از همین رو افراد معتاد نمیتوانند عبادات و سایر فعالیت های زندگی را به طریقه درست آن انجام دهند.

همچنان محتسبین شهری کابل  شهروندان را به پا بندی نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، رعایت حجاب شرعی و همکاری با محتسبین در راستای اقامه معروفات و منع منکرات تشویق نموده بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند؛ شهروندان افغانستان در رعایت احکام شرعی غفلت نه‌نمایند، زیرا استحکام نظام اسلامی در عملی نمودن احکام الهی از سوی شهروندان آن کشورمی‌باشد


دو تن از جادوگران حرفه‌ای در شهر غزنی بازداشت شدند

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غزنی می‌گویند: که محتسبین این ریاست  روز گذشته دو تن از جادوگران حرفه‌ای را باز داشت کرده اند.

بر اساس خبرنامه ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غزنی این افراد، به عمل سحر و جادوگری متوصل گردیده بودند که ازسوی محتسبین امربالمعروف حین انجام سحر و جادو دستگیر و بعد از تحقیقات ابتدایی به نهاد های عدلی و قضایی این ولایت سپرده شدند.

محتسبین امربالمعروف ولایت غزنی می‌گویند: کتاب و دیگر اسنادی که از نزد این دو تن به دست آمده است، نشان می‌دهد که این ساحران، بسیاری از جوانان را از همسران شان جدا و میان خانواده ها اختلاف ها را به میان آورده بودند.

این در حالی است که وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سال قبل، فعالیت جادوگران را در سراسر کشور، مطابق به احکام شرعی ممنوع اعلان کرده بود که براساس این دستور، اگر فردِ به دلیل انجام اعمال یاد شده بازداشت شود بعد از تحقیق ابتدایی به نهاد های عدلی و قضایی کشور معرفی خواهد شد که بعد از منع فعالیت جادوگران، محتسبین این ریاست در ولایت غزنی توانسته اند که تعدات ۲۸تن از ساحرین را در نقاط مختلف این ولایت باز داشت نمایند.


به منازعات، میان باشندگان ولایت فراه از سوی محتسبین نقطه پایان گذاشته شد

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فراه حین رسیدگی به دو منازعه میان باشنده گان ولسوالی فراه رود این ولایت گفتند: جنگ و دشمنی میان مسلمانان در مغایرت با احکام شریعت اسلامی بوده و وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با همکاری دیگر نهاد های ذیربط امارت اسلامی مصمم است تا قضایای موجوده را در مطابقت به اصول شرعی حل وفصل نماید.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت فراه میگویند: این دو منازعه در ولسوالی فراه رود این ولایت ناشی از تقسیم آب و انتخاب زمین برای اعمار یک  باب کلینیک صحی میان طرفین بمیان آمده بود که منجر به تشدید درگیری میان طرف های درگیر شده که با پا در میانی آمریت محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت خاتمه یافت.

همچنان محتسبین از باشندگان این ولسوالی به خصوص طرف های درگیر در منازعه، خواستند که خصومت و دشمنی  را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری باهم زنده گی نمایند.

با این حال بزرگان محل و طرف های دخیل در قضیه از فعالیت های محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جهت خاتمه بخشیدن به اختلافات شان ابراز رضایت و امتنان نموده،  تعهد بستند که با نظام امارت اسلامی به خصوص ریاست امربالمعروف همکار می‌باشند.


رئیس امر بالمعروف ولایت بامیان از ادارات ملکی و نظامی ولسوالی یکاولنگ نمبر دو در این ولایت دیدار نمود

مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان طی سفر کاری اش به ولسوالی یکاولنگ نمبر دو؛ از ادارت ملکی و نظامی ولسوالی یاد شده به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی این وزارت دیدار نمود.

طی این سفر؛ رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان با ولسوال و دیگر مسئولین ادارات محلی ولسوالی یاد شده در مورد تحکیم نظام اسلامی و همکاری مسئولان محلی با محتسبین این اداره جهت تطبیق فعالیت های اصلاحی در جامعه تبادل نظر نمودند.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان برعلاوه نظارت از نهاد های محلی در این ولسوالی؛ نحوه برخورد مسئولین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد بررسی قرار داده طی دیدار های جداگانه با علماء، بزرگان قومی محاسن سفیدان و جوانان، مشکلات شان را از نزدیک استماع نمود.

با این حال؛ مسئولان، کارمندان اداره های محلی و باشندگان این ولسوالی تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را به این ولسوالی خیر مقدم گفته و از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در این ولسوالی استقبال نمودند و آن را گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


دشمنی ده ساله میان دو خانواده در ولایت ارزگان، با وساطت محتسبین به صلح و دوستی مبدل شد

منازعات و دشمنی ها طی دو دهه گذشته در شهر ها بالأخص در نقاط دور دست کشور به اوج خود رسیده بود و از میان مردم قربانی می‌گرفت؛ بر اساس معلومات ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت ارزگان،  طی دو دهه گذشته ده ها تن به اثر منازعات و دشمنی های محلی در این ولایت جان های شیرین خود را از دست داده و تعدادی دیگر نیز زخم برداشته اند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت ارزگان با فرستان خبر نامه‌ای می‌گویند: که محتسبین این ریاست نظر به پلان کاری شان دشمنی ده ساله؛ ناشی از مشکلات اجتماعی میان اقوام  را در مرکز شهر ترینکوت این ولایت به دوستی تبدیل نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت ارزگان با بزرگان، جوانان محل و اعضای این دو قوم  تدویر جلسه نموده و در مورد اخوت، برادری و از خودگذری در روشنایی شریعت اسلامی صحبت نموده و از آنان خواستند؛ اختلافات شان را کنار گذاشته و در فضای امن و برادری زندگی نمایند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت می‌گوید، منازعات و دشمنی ها علاوه  ‌بر اینکه تلفات انسانی و خسارات مالی را برای مردم به بار آورده، در بسیار موارد سبب مهاجرت‌ها، محرومیت اطفال از تعلیم و بی‌ جا شدن خانواده‌ها نیز گردیده است.

همچنان محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات از باشندگان ولایت ارزگان به خصوص طرفین منازعه، خواستند که خصومت را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری باهم زنده گی نمایند و در عرصه اقامه معروفات و ازاله منکرات با محتسبین همکاری نمایند.


رئیس امربالمعروف ولایت فاریاب خواهان تسریع روند رسیدگی به شکایات مردم گردید

الحاج مولوی محمد صادق ثاقب رئیس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب در دیدار با رئیس و کارمندان، محکمه مرافعه این ولایت، پیرامون تسریع روند رسیدگی به شکایات مردم در هماهنگی با ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر صبحت نموده گفت: نیاز است تا فعالیت های ریاست محکمه مرافعه و امربالمعروف در راستای رسیدگی به شکایات مردم در هماهنگی کامل انجام گردد تا مشکلات مردم در اسرع وقت استماع و حل و فصل گردد.

رئیس امربالمعروف ولایت فاریاب در این نشست تنها راه پایان بخشیدن به مشکلات زندگی را رعایت احکام الهی و نزدیک شدن به اللهﷻ عنوان نموده، حاضرین را بر انجام درست عبادات توصیه کرده اضافه نمودند؛ مسلمانان در هر مصیبت و مشکلات ارتباط خویش را با الله متعال بیشتر نزدیک سازند و در حل مشکلات مردم تلاش نمایند تا مورد رحمت الله متعال قرار گیرند.

در اخیر رئیس محکمه مرافعه این ولایت از تشریف آوری رئیس امربالمعروف اظهار امتنان نموده گفت: بیست سال مبارزات مردم افغانستان جهت تحکیم نظام اسلامی و تطبیق احکام الهی بوده و در این راستا به تلاش های شان ادامه خواهند داد.


آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر جامعه سالم را به بار خواهد آورد

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی به ریاست مولوی شیرمحمد صدیقی رئیس این اداره از نواحی مختلف در سطح این ولایت بازدید نموده و در دیداری های با شهروندان در مورد اضرار دنیوی و اخروی استفاده از مواد مخدر صحبت نموده گفتند: استفاده از مواد مخدر حیاء و خواص انسانی را از فرد معتاد می‌گیرد و اعتیاد به مواد نشه آور منجر به نزول عذاب می‌گردد.

همچنان در این بازدید های اصلاحی رئیس امربالمعروف ولایت دایکندی افزود که آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر به شدت تأثیر مثبت دارد و با این روش می‌توانیم آیندۀ سالم برای جامعه خود به ارمغان بیاوریم و افراد که به مواد مخدر معتاد اند به رعایت احکام دین، به ویژه نماز توجه ندارند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت دایکندی مطابق پلان کاری روزمره شان از مکان های مزدحم و روستاها در این ولایت نظارت نموده، برای شهروندان درمورد اهمیت وحدت مسلمین دراصلاح جامعه، آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت نبویﷺ، اقامه معروفات و ازاله منکرات و فضیلت ادای نماز در جماعت  توصیه های لازم  نمودند


دو تن بعد از پیشنهاد رشوه به محتسبین ریاست امربالمعروف، در ولایت بلخ بازداشت شدند

مسؤلین ریاست امربالمعروف، نهی عن‌المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ می‌گویند که دو تن از باشنده‌گان ناحیۀ هفتم گذر سیدآباد این ولایت را بعد از پیشنهاد پرداخت رشوه برای محتسبین، بازداشت نموده‌اند.

مسؤلین می‌گویند که محتسبین این اداره جهت نظارت از کلپ‌های ورزشی و منع منکرات به ناحیه هفتم گذر این ولایت رفته بودند که حین منع یک منکر در یکی از کلپ‌های ورزشی در این گذر از سوی صاحبان کلپ برای محتسبین پیشنهاد رشوه شد، که از سوی آنان دستگیر و جهت تأمین عدالت به نهاد های عدلی و قضایی این ولایت سپرده شد.

مسؤلین می‌افزایند، در هر اجتماعى که فساد و رشوه نفوذ کند، شیرازه زندگى آن‌ها از هم مى پاشد ظلم، فساد، بى عدالتى و تبعیض در همه ادارات نفوذ مى‌کند و از قانون عدالت جز نامى باقى نخواهد ماند، لذا در اسلام مسأله پرداختن و اخذ رشوه با شدت مورد تقبیح قرار گرفته، و یکى از گناهان کبیره محسوب مى‌شود.

ریاست امربالمعروف ولایت بلخ می‌گوید: وجود فساد و رشوه مانع بزرگ اجرای عدالت بوده و سبب زیر پا شدن قوانین شرعی در اجتماع می‌شود.

قابل ذکر است چندی قبل نیز محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بلخ یک تن را به اتهام پرداخت رشوه گرفتار و بعد از تحقیق جهت تأمین عدالت به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی نموده بودند.


منازعه نه ساله میان دو خانواده در ولایت بغلان به صلح و آشتی انجامید

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان  با فرستادن خبرنامه ای می‌گویند که محتسبین این ریاست مطابق به فعالیت های کاری شان یک مورد منازعه که از نزدیک به 10 سال، بنا به مشکلات اجتماعی میان دو خانواده به میان آمده بود، با همکاری بزرگان قومی و عالمان دین به صلح و دوستی تبدیل نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان با بزرگان، جوانان و اعضای این دو خانواده در مرکز این ولایت تدویر جلسه نموده و در مورد اخوت، برادری و از خودگذری در روشنایی شریعت اسلامی صحبت نموده و از آنان خواستند؛ اختلافات شان را کنار گذاشته و در فضای امن و برادری زندگی نمایند.

همچنان محتسبین در ولایت بغلان میگویند: به تلاش های شان جهت حل اختلافات مردمی در این ولایت ادامه خواهند داد.

با این حال بزرگان محل و اعضای این دو خانواده از فعالیت های محتسبین در جهت خاتمه بخشیدن به اختلافات شان ابراز رضایت و امتنان نمودند.


رئیس امر بالمعروف ولایت بدخشان از ریاست احصائیه در این ولایت دیدار نمود

مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان از ریاست احصائیه این ولایت به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر  دیدار نمود.

در این دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان در مورد تحکیم نظام اسلامی، همکاری مسئولان محلی با محتسبین این اداره، آراسته نمودن صورت و سیرت کارمندان و تطبیق توصیه های  اصلاحی در ادارات تبادل نظر نمودند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان  برعلاوه نظارت از کارمندان اداره یاد شده؛ نحوه برخورد مسئولین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و بررسی قرار داد.

با این حال؛ مسئولان و کارمندان ریاست احصائیه تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را به این اداره  خیر مقدم گفته و از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر استقبال نمودند و آن را گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان مطابق به فعالیت های کاری شان از مارکیت های تجاری و میدان های ورزشی بازدید نموده و طی نشست های متعدد با تاجران، دکانداران و ورزش کاران پیرامون فضیلت ادای نماز در جماعت و اضرار سود و احتکار بیانات اصلاحی را ایراد نمودند.

 


دیدار رئیس امربالمعروف ولایت سرپل با علماء، بزرگان قومی و امامان مساجد ولسوالی کوهستانات

مولوی مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در ادامه سفر کاری به ولسوالی ها، این بار به ولسوالی کوهستانات رفته و در نشست های متعدد با علمای دین، بزرگان قومی، امامان مساجد و جوانان قریه جات ولسوالی یاد شده، پیرامون تحکیم نظام اسلامی، ادای نماز در جماعت و جلوگیری از رسوم نا پسند تبادل نظر نمودند.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل برعلاوه نظارت از تطبیق موارد ذکر شده؛ نحوه برخورد و رفتار محتسبین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد بررسی و نظارت قرار داده و طی این نشست ها مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمود.

مولوی مسعود حنفی  رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل  طی سفر کاری اش به ولسوالی کوهستانات؛ از ادارت ملکی و نظامی ولسوالی یاد شده به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی این وزارت نیز دیدار نمود.

در اخیر مسئولان و کارمندان اداره های محلی، تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را به این ولسوالی خیر مقدم گفته و از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در این ولسوالی استقبال نمودند و آن را گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


رعایت حجاب مانع گسترش فساد در جامعه اسلامى می‌گردد

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی شان امروز از تالار های عروسی و مارکیت های تجارتی در بیست دو نواحی شهر کابل بازدید نموده و در نشست های متعدد با تاجران، کسبه کاران و مردم عام پیرامون رعایت حجاب اسلامی صحبت نموده گفتند: حفظ حجاب و پوشش اسلامی از دستورات مهم دین مبین اسلام است که رعایت آن براى حفظ شخصیت زن، جلوگیرى از انحراف جوانان و مانع گسترش فساد در جامعه می‌گردد.

در این دیدار ها؛ محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل دلیل اصلی گرایش شماری محدود از زنان را به سمت بی حجابی و بد حجابی؛ نفوذ فرهنگ کشور های غربی نسبت به فرهنگ اسلامی مردم مسلمان افغانستان میدانند.

همچنان در این دیدار های اصلاحی محتسبین شهر کابل باشندگان این ولایت را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، صداقت در وظیفه، رعایت حجاب شرعی و رفتار نیک با مردم توصیه نموده گفتند: تطبیق احکام الهی بالای همه لازمی می‌باشد و نباید مردم در تطبیق احکام شرعی تعلل نمایند، زیرا استحکام نظام اسلامی در تطبیق و رعایت احکام شرعی می‌باشد.


یک جادوگر حرفه‌یی در ولایت کندز بازداشت شد

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کندز با فرستادن خبر نامه می‌گویند: محتسبین این ریاست روز گذشته یک تن از جادوگران حرفه‌ای را حین انجام اعمال خلاف شریعت اسلامی در مرکز این ولایت باز داشت کرده اند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کندز می‌افزایند که این فرد، خلاف شریعت اسلامی به عمل سحر و جادوگری متوصل گردیده بود که ازسوی مسئولان آمریت امربالمعروف حین انجام سحر و جادو دستگیر و به قانون شرعی سپرده شد.

بر اساس خبرنامه ریاست امربالمعروف ولایت کندز، کتاب و دیگر اسنادی که از نزد این فرد جادوگر به دست آمده است، نشان می‌دهد که این فرد بسیاری از جوانان را از همسران شان جدا و میان خانواده ها اختلاف ها را به میان آورده بود.

قابل ذکر است که ساحر بازداشت شده چندین بار از سو ی محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کندز جهت دوری از اعمال خلاف شریعت اسلامی آگاهی داده شده بود، اما فرد بازداشت شده برخلاف توصیه های اصلاحی به عمل سحر و جادوگری متوصل گردید.

این در حالی است که وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سال قبل، فعالیت جادوگران را در سراسر کشور، مطابق به احکام الهی ممنوع اعلان کرده که براساس این دستور، اگر فردِ به دلیل انجام اعمال یاد شده بازداشت شود بعد از تحقیق ابتدایی به نهاد های عدلی و قضایی کشور معرفی خواهد شد.


رئیس امربالمعروف ولایت سمنگان  به ولسوالی های خُرم و سارباغ  و روی دوآب این ولایت سفر نمود

الحاج مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان همراه با مسئول سمع شکایات این ولایت به ولسوالی های خُرم و سارباغ  و روی دوآب سفر نمودند.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات با مجاهدین، علماء، بزرگان قومی پیرامون مسایل ضروری تبادل نظر کرده و روی حفظ تقواء و پاسداری ازخون شهدا تأکید نموده اضافه کرد که نظام اسلامی ثمره خون هزاران شهید است که باید از آن به شکل درست پاسداری و حفاظت صورت گیرد.

همچنان رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان پیرامون فعالیت ها و دست آورد های این ریاست صحبت نموده گفت: دروازه های ریاست امربالمعروف به روی همه ملت باز است و جهت استماع و حل شکایات مردم آماده به خدمت اند. وی نیز به باشندگان این ولسوالی ها اطمینان داد که مسئولان این ریاست  به کسی اجازه نخواهد داد تا با استفاده از موقف، حقوق مردم را تلف نماید.

با این حال باشندگان ولسوالی خُرم و سارباغ  و روی دوآب این ولایت؛ تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات  را خیرمقدم گفته و تعهد نمودند که در اصلاح جامعه  با نظام امارت اسلامی به خصوص ریاست امربالمعروف همکار می‌باشند.


حتسبین ریاست امربالمعروف ولایت پنجشیر با مجاهدین و مسؤلین استخبارات در این ولایت دیدار نمودند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیر مطابق به فعالیت های اصلاحی شان، با مسئولین استخبارات ولسوالی عنابه این ولایت ملاقات نموده و درنشستی با مجاهدین و منسوبین پیرامون فضیلت جهاد و مبارزات مردم افغانستان در برابر کشور های اشغالگر صحبت نموده گفتند؛ این قهرمانی مجاهدین بود که با جهاد و مبارزات پیگیر شان بزرگترین قدرت های جهانی را به شکست و ترک کشور عزیز ما افغانستان مجبور ساختند.  محتسبین ولایت پنجشیر افزودند؛ حالا نیاز است تا تمام مسئولین، مجاهدین و کارمندان جهت شگوفایی کشور و تحکیم نظام اسلامی گام های مثبت بردارند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت خطاب به مجاهدین گفتند: شما هستید که به جهان درس آزادی می‌دهید و مسلمانان در سراسر جهان از شما الهام مبارزه را گرفتند.

با این حال مسئولین نظامی ولسوالی عنابه ولایت پنجشیر با ابراز امتنان از فعالیت های ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات به محتسبین این ولایت اطمینان دادند که آنان آماده همکاری و تطبیق هدایات می باشند.


محتسبین در ولایت بغلان بر جلب بیشتر اعتماد مردم تأکید کردند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان جهت هماهنگی وبهبود بخشیدن به فعالیت های کاری نهاد های محلی امارت اسلامی در این ولایت از دوازده اداره نظامی و نه اداره ملکی در این ولایت بازدید نموده و طی نشست های متعدد با مسئولین، کارمندان و مجاهدین پیرامون نحوه تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات بحث و تبادل نظر نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکرولایت بغلان در این نشست ها؛ تنها راه پایان بخشیدن به مشکلات زندگی ونظام اسلامی را ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان اسلام، رعایت احکام الهی و جلب اعتماد بیشتر مردم عنوان نمودند و حاضرین را بر انجام درست عبادات توصیه کرده اضافه نمودند؛ مسلمانان در هر مصیبت و مشکلات ارتباط خویش را با الله متعال بیشتر نزدیک سازند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر به مسئولیت پذیری مجاهدین و کارمندان اداری،  در راه خدمت به وطن اشاره نموده گفتند: آنان به خدمات مجاهدین ارزش بیشتر قایل اند و تلاش می کنند؛ منسوبین نظامی را مطابق به ارزش های اسلامی آموزش و توصیه نمایند.

 با این حال مسئولین، کارمندان و مجاهدین در ولایت بغلان از برنامه های اصلاحی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات اظهار امتنان نموده و در راستای تطبیق طرزالعمل ها و رهنمود های اصلاحی؛ با محتسبین وعده همکاری دادند.


رئیس امر بالمعروف ولایت بدخشان بر اصلاحات بیشتر در ادارات امارتی تأکید نمود

مولوی شیرمحمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در نشستی با مسئولان و کارمندان نهاد های امارتی دراین ولایت گفت: که امارت اسلامی به خصوص وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر  متعهد به تأمین حقوق تمام شهروندان در مطابقت به شریعت اسلامی می‌باشد.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان پیرامون رفتار نیک مجاهدین و کارمندان اداره های محلی امارت اسلامی با مردم اشاره نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت اضافه نمود که لازم است به هدف اقامه معروفات و ختم منکرات در جامعه تمام نهاد های امارتی در هماهنگی ریاست امربالمعروف مبارزه جدی نمایند.

همچنان در نشست متذکره مسئولین نهاد های امارتی به خصوص نماینده مقام این ولایت بر تحکیم امنیت، اصلاح کارمندان در ادارات نظامی و ملکی تأکید نموده و روند نظارت از تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را یک گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


سه  تن  در پیوند به قاچاق و فروش تابلیت‌های نشه آوردر کابل دستگیر شد

ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل می‌گویند: محتسبین این ریاست در هماهنگی با نیروهای کشفی و امنیتی با اجرای یک علمیات هدفمند، در مربوطات حوزه دهم شهرکابل، سه تن را در پیوند به قاچاق و فروش بیش از هزار قرص تابلیت های نشه آور دستگیر کردند.

محتسبین حوزه دهم شهر کابل میگویند: این افراد قصد داشتند، ۱۳۰۰ قرص تابلیت‌های نشه آور را بالای شبکه‌های پرچون فروش و مردم در نقاط مختلف شهر کابل به فروش برسانند.

منسوبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف می افزایند؛ کشت، قاچاق و ساخت هرنوع مواد نشه آور در دین مبین اسلام حرام است و ساخت تابلیت های نشه آور یکی از نقشه های خطرناک دشمنان اسلام برای نابود کردن ایمان و توان جوانان در کشورمی‌باشد.

قابل ذکر است که دوسیه های نسبتی افراد بازداشت شده، بعد از تحقیقات ابتدائی از سوی محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به آمریت مبارزه با مواد مخدر حوزه دهم شهر کابل جهت بررسی بیشتر محول گردیده است.


تطبیق فریضه امربالمعروف، نهی عن المنکر جامعه را به سوی خوش‌بختی سوق میدهد

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان در سفراش به ولسوالی آقچه و با شرکت در سمینار ارتقای ظرفیت کارمندان اداری این ولسوالی که از سوی مقام این ولایت برگذار شده بود؛ روی اهمیت هماهنگی اداره ها و مسئولیت های محتسبین امربالمعروف صحبت نموده گفت: عملی نمودن احکام الهی جامعه را به سوی پیشرفت و خوشبختی سوق میدهد.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت با تأکید بر رعایت اصول شرعی از سوی منسوبین و کارمندان اداره های امارت اسلامی در این ولسوالی گفت: مسئولین و کارمندان حین انجام وظیفه صداقت و راستی را سر لوحه امور محوله وظیفوی شان قرار دهند.

همچنان در این سمینار آموزشی رئیس امربالمعروف ولایت جوزجان افزود: اطاعت از اوامر بزرگان، رعایت توصیه ها و طرزالعمل های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات شرط اول است و همه به خصوص منسوبین و کارمندان نظام امارت اسلامی مکلف به تطبیق توصیه های محتسبین امربالمعروف در نهاد های شان میباشند.


محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل از ادارات محلی این ولایت بازدید نمود

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل از ریاست امور شهداء و معلولین، مدیریت احصائیه و معلومات، مدیریت ترافیک، و بخش پاسپورت نظارت نموده و در دیدار با مسئولین و کارمندان پیرامون موضوعات مختلف ایراد سخن نمودند و مسئولین نهاد های متذکره را مبنی بر عملی  نمودن فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمودی این وزارت توصیه های لازم نمودند .

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل بر علاوه نظارت از فعالیت های کاری نهاد های یاد شده در این ولایت، نحوه برخورد مسئولین، و کارمندان ادارات ملکی با مراجعین و چگونه گی رسیدگی به مشکلات باشنده گان ولایت سرپل را مورد بررسی قراردادند.

همچنان محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل مسئولین و کارمندان نهاد های یاد شده را تشویق نمودند که در آراسته ساختن صورت و سیرت شان مطابق به سنت رسول گرامی ﷺ توجه داشته و در رعایت حجاب شرعی غفلت نه نمایند و نماز های شان را با جماعت اداء نمایند.


تشویق شهروندان ولایت بامیان به ادای نماز در جماعت

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان با فرستادن خبرنامه‌ای می‌گویند که محتسبین این ریاست مطابق به فعالیت های کاری شان امروز از مارکیت های تجارتی و ساحات پُرازدحام شهر بازدید نموده و در دیدار با دکان داران و مردم عام این ولایت، در راستای رعایت اصول شرعی و نماز در جماعت بیانات اصلاحی نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بامیان در این دیدار ها؛ مردم را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، همکاری با نظام اسلامی تشویق نمودند، آنان همچنان در دیدار ها بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند؛ شهروندان این ولایت نباید در رعایت احکام شرعی غفلت نمایند زیرا عزت و عفت مسلمانان در عملی نمودن احکام الهی می‌باشد.

همچنان در این دیدار محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان از تمام دکانداران این ولایت خواستند که خرید و فروشات شان را مطابق به نرخنامه شاروالی این ولایت انجام دهند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در ولسوالی های ولایت بامیان مطابق به برنامه های کاری شان از مساجد، مکان های ورزشی، تفریحی و هوتل های عروسی بازدید نموده ، مردم را به انجام کار های خیر تشویق نمودند.


محتسبین در ولایت کاپیسا نحوه فعالیت تعدادی از ادارات امارتی در این ولایت را بررسی نمود

۱۴۴۶/۱/۸ ه ق

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت  کاپیسا مطابق به فعالیت های کاری روزانه شان در مرکز و ولسوالی های این ولایت به نهاد های امارتی و غیرامارتی رفته و در نشستی با مسئولین، مجاهدین و کارمندان اداری ادارت محلی پیرامون اهمیت آراسته ساختن صورت و سیرت مطابق به سنت نبویﷺ و رعایت حجاب شرعی توصیه های لازم نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کاپیسا بر علاوه نظارت از فعالیت های کاری نهاد های محلی در ولسوالی های این ولایت، نحوه برخورد مسئولین، مجاهدین و کارمندان ادارات ملکی با مراجعین و چگونه گی رسیدگی به مشکلات باشنده گان این ولایت را مورد غور و بررسی قراردادند.

در همین حال؛ محتسبین امربالمعروف این  ولایت از تمام مسئولین و کارمندان اداره های محلی امارت اسلامی دراین ولایت خواستند که احکام شرعی را رعایت نمایند و در زمینه اقامه معروفات و منع منکرات محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت را همکاری نمایند.


محتسبین در کابل بر رعایت احکام شرعی تأکید نمودند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان امروز نزدیک به ۶۰ اداره امارتی و غیر امارتی را مورد بررسی قرار داده و در نشستی با مسئولین و کارمندان، آنان را در راستای رعایت اصول شرعی توصیه های لازم نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف ولایت کابل، مسئولان و کارمندان اداره های امارتی و خصوصی را به پا بندی  نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، رعایت حجاب شرعی و همکاری با محتسبین در راستای اقامه معروفات و منع منکرات تشویق نموده بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند؛ کارمندان نظام اسلامی در رعایت احکام شرعی و انجام وظیفه غفلت نه‌نمایند، زیرا استحکام نظام اسلامی در عملی نمودن احکام الهی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل ده ها کلینک صحی، پارک های تفریحی و مارکیت های تجارتی را در نقاط مختلف شهر کابل مورد بازدید قرار داده؛ شهروندان را به رعایت حجاب اسلامی، پابندی به نماز در جماعت و اجتناب از مواد مخدر تشویق نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ﷺ ثابت بوده و زنان مسلمان نباید در رعایت این حکم شرعی غفلت کنند.


دیدار رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان با علمای دین و و کلای گذر شهر فیض آباد

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان به هدف آگاهی دهی احکام شرعی، با علمای دین، امامان مساجد و نماینده های گذر شهر فیض آباد مرکز این ولایت دیدار نمودند.

دراین دیدار مولوی شیرمحمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت بر اهمیت امر بالمعروف، نهی عن المنکر تأکید نموده گفت: امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده ‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است با هماهنگی امامان مساجد و وکلای گذر برای زدودن منکرات در جامعه در سراسر این ولایت مبارزه جدی صورت گیرد.

همچنان رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان با انتقاد از عنعنات نا پسند در برگزاری محافل عروسی ، برای حاضرین در مورد قباحت شنیدن و نواختن موسیقی و بعضی از رواج های که مغایر به اصول شرعی است، از مظهر قرآن کریم و احادیث نبویﷺ ایراد سخن نمود.

با این حال علمای دین، امامان مساجد و وکلای گذر شهر فیض آباد از برنامه های اصلاحی ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات اظهار خرسندی نموده، وعده دادند که پس از این در تطبیق طرزالعمل ها و توصیه های محتسبین امربالمعروف بیشتر از هر زمان دیگر خواهند کوشید.


 

آمرین امربالمعروف ولسوالی خان آباد و آقتاش ولایت کندز معرفی و به کار آغاز نمودند

مولوی ذبیح الله مصباح بحیث آمر امربالمعروف ولسوالی خان آباد و مولوی عبدالغنی انقیادی بحیث آمر امر بالمعروف و نهی عن المنکر ولسوالی آقتاش معرفی و به کار شان آغاز کردند.

در مراسم که به همین منظور در مقر ولسوالی خان آباد تدویر گردیده بود، مولوی محمد نجیب غفوری رئیس امربالمعروف و نهی عن المنکر ولایت کندز با حضور ولسوالان ولسوالی های یاد شده، منسوبین اداره های محلی و کارمندان ادارات امارتی تغییر و تبدیل در نظام امارت اسلامی را یک روند عادی دانسته گفت این تغییرات به هدف بهبود روند کاری در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات صورت گرفته است.

مولوی محمد نجیب غفوری رئیس این اداره برای آمرین جدید ولسوالی های یاد شده در پیشبرد هر چه بهتر امور مربوطه شان، آرزوی موفقیت نموده گفت خدمت و حل مشکلات مردم درنزد اللهﷻ عبادت است و مردم نیز توقع دارند مشکلات شان از طریق این اداره مرفوع گردد.

قابل ذکر است که مولوی ذبیح الله مصباح پیش از این بحیث آمر امربالمعروف ولسوالی آقتاش و مولوی عبدالغنی انقیادی بحیث آمر امربالمعروف ولسوالی خان آباد مصروف خدمت بودند.


رئیس امربالمعروف ولایت سرپل به ولسوالی بلخاب این ولایت سفر نمود

مولوی مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل با محمد يعقوب عبدالرحمن والی این ولایت، قومندان امنیه، معاون ریاست استخبارات و رئیس معدن جهت استماع مشکلات مردم، به  ولسوالی بلخاب این ولایت سفر نمودند.

در این سفر والی ولایت سرپل و رئیس امربالمعروف این ولایت برعلاوه نظارت از نهاد های محلی در این ولسوالی؛ نحوه برخورد و رفتار مجاهدین، محتسبین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و بررسی قرار داده؛ طی دیدار های جداگانه با مردم و مسئولین نهاد های امارتی، چالش ها و مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمودند.

با این حال بزرگان و جوانان ولسوالی بلخاب در یک گرد همایی مردمی، مشکلات و پیشنهادات شان را مبنی بر بازسازی سرک ها، اعمار ساختمان برای مکاتب، عدم دسترسی مردم به شبکه های مخابراتی، ارائه خدمات بهتر صحی و بهره گیری مردم از معادن ذغال سنگ، به رهبری ولایت و رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل شریک ساخته؛ خواهان رسیدگی به مشکلات شان گردیدند.

مولوی مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت در این گردهمایی در ارتباط به اقامه معروفات وازاله منکرات معلومات ارائه نموده در ضمن رسیده گی به مشکلات وشکایات مردم را از مسئولیت های عمده بزرگان امارت اسلامی دانسته گفت که رهبران امارت اسلامی خادمان حقیقی مردم اند و آنان تلاش دارند تا به تمام مشکلات مردم رسیدگی کنند.

قابل ذکر است که رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در این سفر از وضعیت محبوسین در محبس عمومی این ولسوالی نیز دیدن نمود.


محتسبین در کابل، شهروندان را به حفظ و حدت و رعایت حجاب شرعی تشویق نمودند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان امروز در نقاط مختلف شهرکابل گشت اصلاحی نموده، شهروندان را به حفظ وحدت و رعایت اصول شرعی به خصوص حجاب تشویق نموده و روی فضیلت نماز در جماعت تأکید کرده اضافه نمودند، مسلمانان در هنگام نماز  به صف نمازگزاران به مساجد بشتابند به گفته آنان تعطیل امور دنیوی در اوقات نماز، امر الهی بوده که سبب رحمت و برکت در کسب و کار می‌گردد.

در این گشت های اصلاحی محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل روی تسریع رسیدگی به مشکلات مردم در اداره های مربوطه  نیز تأکید نموده گفتند: برای تأمین عدالت و خدمت به مردم، دروازه های نهاد های مربوطه به خصوص بخش سمع شکایات وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر باز بوده و مسئولین به درخواست های آنان به زودترین وقت ممکن رسیدگی همه جانبه می نمایند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل، نزدیک به صد هوتل عروسی و رستورانت های داخل شهر را مورد بازدید قرار داده و طی نشست های متعدد با مالکین و کارگران درارتباط به اقامه معروفات و جلوگیری از منکرات صحبت نموده و آنان را به همکاری با این اداره تشویق کردند.


بزرگان قومی و علمای دین در اقامه معروفات و ازاله منکرات مسئولیت دارند

امربالمعروف، نهی عن المنکر وظیفه و مسئولیت همه مسلمانان میباشد اما بزرگان و علمای دین در این عرصه بیشتر ازدیگر اقشار جامعه وظیفه دارند تا مردم را به راه راست هدایت و از منکرات منع نمایند این موضوع را الحاج مولوی گل آقا فاروق رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در نشستی با بزرگان قومی، علمای دین و جوانان این ولایت بیان نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در این نشست باشندگان این ولایت را تشویق نمود تا صورت و سیرت خود را مطابق به ارشادات نبویﷺ آراسته و همکاری با محتسبین این ریاست را در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات فراموش نه نمایند.

با این حال بزرگان قومی و علمای این ولایت وعده سپردند، که از هیچ نوع سعی و تلاش در راه دعوت به دین و همکاری با محتسبین امربالمعروف دریغ نخواهند ورزید.

طبق یک خبر دیگر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در نشستی با آمرین عقیدتی نهاد های محلی امارت اسلامی که در مقر این ریاست برگزار شده بود روی تسریع روند آموزش دورس عقیدتی در ادارات محلی تأکید نموده گفت: در راه اصلاح صورت و سیرت مجاهدین تلاش بیشتر نمایند.


 

به منازعه میان دو قوم  در ولایت سرپل نقطۀ پایان گذاشته شد

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل حین رسیدگی به این منازعه گفتند: جنگ و دشمنی میان مسلمانان خلاف شریعت اسلامی بوده و نهاد های ذیربط امارت اسلامی مصمم است تا قضایای موجوده را در مطابقت به اصول شرعی حل وفصل نماید.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل میگویند این منازعه در ولسوالی سید آباد ولایت سرپل ناشی از مشکلات حقوقی میان طرفین بوده که منجر به زخمی شدن چندین تن از طرف های درگیر نیز شده است.

همچنان محتسبین از باشندگان این ولایت به خصوص طرفین منازعه، خواستند که خصومت را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری باهم زنده گی نمایند.

با این حال بزرگان محل و اعضای این دو قوم از فعالیت های محتسبین در جهت خاتمه بخشیدن به اختلافات شان ابراز رضایت و امتنان نمودند.


به دشمنی ۲۰ ساله میان دو قوم  در ولایت فراه نقطۀ پایان گذاشته شد

منازعه بیست ساله میان دو قوم در ولسوالی فراه رود  ولایت فراه با وساطت و میانجیگری محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات و همکاری مسئولان اداره های محلی امارت اسلامی، علمای دین و بزرگان قومی این ولایت خاتمه یافت.

این منازعه میان خانواده‌های زوریان و زمانزو در ولسوالی فراه رود ولایت فراه با میان‌جیگری محتسبین ریاست امربالمعروف، ادارۀ محلی و متنفذین قومی فراه حل گردید.

بربنیاد معلومات ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت، بیست سال قبل در نتیجه درگیری بین خانواده های یادشده سه تن از طرف های درگیر کشته شده بود که این خصومت سال ها طول کشید.

مولوی عبدالمجید صمیم رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت ولایت فراه در نشست که به منظور حل این منازعه برگزار شده بود، اظهار داشت که این دشمنی در نتیجه تلاش‌های خسته گی ناپذیر محتسبین این ریاست به صلح و آشتی انجامید.

با این حال غوث الدین رهبر والی این ولایت طی سخنان در این جلسه اظهار داشت: "تلاش اداره محلی این ولایت بر این است تا مشکلات، خصومت ها و دشمنی ها  میان اقوام را حل کند؛ میان آنان زمینه آشتی و برادری را فراهم نماید". وی افزود، پس از روی‌کار آمدن دوباره امارت اسلامی در کشور، تا کنون ده ها دشمنی میان اقوام و خانواده های درگیر حل شده است .

مقام ولایت فراه از متنفذین قومی و عالمان این ولسوالی خواست تا بین خود متحد باشند و با یکدیگر در فضای محبت و برادری زنده‌گی کنند.

در همین حال بزرگان دو قوم درگیر، از مسئولان محلی این ولایت اظهار امتنان نموده گفتند جای مُسرت است که بعد از سال ها میان شان صلح و دوستی برقرار شد و دشمنی بیست ساله شان خاتمه یافت.


محتسبین  شهر کابل در بیش از ۱۰۰ مکاتب و مدارس دینی برای استادان و شاگردان وعظ دینی نمودند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان امروز از ۱۱۲ مکاتب و مدارس دینی  نظارت نموده و فرامین عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله و رهنمودهای این وزارت را برای استادان و شاگردان بیان نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت کابل شاگردان را به فراگیری علوم دینی و عصری فراخوانده و از تمام استادان خواسته اند که در جلوگیری از منکرات و تطبیق احکام الهی با آنان همکاری نمایند و نیز استادان را به برابر نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ تشویق نمودند.

محتسبین این ریاست افزودند: فراگیری علوم دینی و عصری برای جامعه اسلامی یک نیاز جدی بوده و جامعه اسلامی با آموزش و پرورش به قله های  پیشرفت خواهند رسید.

در همین حال محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل در مورد اهمیت حجاب اسلامی در نهاد های آموزشی صحبت نموده و خواهان همکاری مردم در زمینه تطبیق این حکم الهی گردیدند به گفته آنان دین مقدس اسلام به زنان حقوق بیشتر داده است و زنان مسلمان با رعایت حجاب اسلامی از عزت و فضایل بیشتر برخوردار خواهند شد.


محتسبین در ولایت بامیان بر رعایت حجاب شرعی تأکید نمود

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان مطابق به فعالیت های کاری روزانه شان در مرکز و ولسوالی های این ولایت به نهاد های آموزشی امارتی و خصوصی رفته و در نشستی با استادان و شاگردان پیرامون اهمیت رعایت حجاب شرعی و آموختن علوم دینی و عصری توصیه های لازم نمودند.

محتسبین در سخنان خود گفتند؛ حجاب حکم الهی است و رعایت آن باعث حفظ عزت زنان مسلمان می گردد.

محتسبین افزودند؛ رعایت حجاب جامعه را ازمنکرات نجات میدهد و سبب خشنودی اللهﷻ و پیامبر اکرم ﷺ میشود، هر زن مسلمان که در رعایت حجاب شرعی غفلت نماید، نه تنها خودش بلکه پدر، برادر و شوهرش نیز به عذاب الهی گرفتار میشود.

محتسبین از تمام استادان و شاگردان خواستند که احکام الهی به خصوص حجاب را رعایت نمایند و در زمینه اقامه معروفات و منع منکرات محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت را همکاری نمایند.


منازعه پیش آمده میان باشندگان دو ولسوالی در ولایت بدخشان به صلح و دوستی مبدل شد

محترم مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در رأس یک هیئت؛ در نشست که به هدف رسیدگی به منازعه حقوقی میان باشندگان ولسوالی های کشم و تگاب در مقر ریاست شورای علمای این ولایت برگزار گردیده بود، اشتراک نمود. 

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت از بزرگان قومی و باشندگان این دو ولسوالی خواست مشکلات شان را  از طریق گفتگو و مصلحت حل کنند و در این زمینه همه مسئولین امارت به خصوص ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با آنان همکار خواهند بود.

مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف این ولایت در این جلسه طرفین منازعه را به اخوت و برادری تشویق نموده گفت: کلید اصلی حل مشکلات جامعه و ایستادگی در برابر توطئه های دشمن، وحدت و برادری ملت است.

با این حال بزرگان و جوانان ولسوالی کشم و تگاب ولایت بدخشان با اظهار امتنان از مسئولین نظام امارت اسلامی گفتند: وساطت مسوولین ریاست امر بالمعروف و سایر ارگان های ذیربط سبب گردید؛ قبل از اینکه دامنه ی منازعه وسیع تر گردد؛ با رضایت طرفین حل گردد.

اقوام ساکن در ولسوالی های یاد شده ولایت بدخشان از مدتی به این سو به علت تعیین حدود زمین باهم درگیر بودند که با میانجیگری محتسبین امربالمعروف و همکاری علماء و بزرگان قومی حل گردید.


 منازعه میان دو قوم در ولایت نیمروز به صلح و آشتی انجامید

مولوی احسان الله احسان رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز در مراسمی که به منظور حل و فصل منازعه میان دو قوم در قریه سیدآباد مرکز این ولایت برگزار گردیده بود تأکید نمود که منازعات در این ولایت مطابق به اصول شرعی حل و فصل می‌گردد.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت حین رسیدگی به این منازعه گفت: جنگ و دشمنی میان مسلمانان خلاف شریعت اسلامی بوده و نهاد های ذیربط امارت اسلامی مصمم است تا قضایای موجوده را در مطابقت به اصول شرعی حل وفصل نماید.

مسئولین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز میگویند، منازعات و دشمنی ها علاوه  ‌بر اینکه تلفات انسانی و خسارات مالی را برای مردم به بار آورده، در بسیار موارد سبب مهاجرت‌ها، محرومیت اطفال از تعلیم و بی‌خانمان شدن خانواده‌ها نیز گردیده است.

منازعه میان دو قوم در ولایت نیمروز پس از کشته شدن یک تن از طرف های منازعه سبب ایجاد حس انتقام جویی طرف مقابل گردیده بود که توسط ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با همکاری شورای علماء، بزرگان قومی و جوانان این ولایت حل و فصل شد.

گفتنی است که منسوبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات؛ تا اکنون بیش از 2 هزار منازعات را در مرکز و ولایات با همکاری بزرگان محلی حل نموده است.


رئیس امر بالمعروف ولایت جوزجان از ادارات ملکی و نظامی ولسوالی فیض آباد در این ولایت دیدار نمود

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان طی سفر کاری اش به ولسوالی فیض آباد؛ از ادارت ملکی و نظامی ولسوالی یاد شده به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی این وزارت دیدار نمود.

طی این سفر؛ رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت جوزجان با روح الله پهلوان ولسوال فیض‌آباد در مورد تحکیم نظام اسلامی و همکاری مسئولان محلی با محتسبین این اداره  جهت تطبیق فرامین اصلاحی در جامعه تبادل نظر نمودند.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان برعلاوه نظارت از نهاد های محلی در این ولسوالی؛ نحوه برخورد مسئولین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و بررسی قرار داده طی دیدار های جداگانه با مردم و مسئولین نهاد های امارتی، مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمود.

با این حال؛ مسئولان و کارمندان اداره های محلی، تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را به این ولسوالی خیر مقدم گفته و از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در این ولسوالی استقبال نمودند و آن را گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بدخشان پیرامون رعایت کامل احکام شرعی تأکید نمودند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت بدخشان در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت گشت اصلاحی نموده، مردم را به ادای نماز در جماعت توصیه نمودند که در هنگام نماز فعالیت های کاری شان  را تعطیل و به صف نمازگزاران به مساجد بشتابند به گفته آنان تعطیل امور دنیوی در اوقات نماز، امر الهی بوده که سبب رحمت و برکت در کسب و کار می‌گردد.

محتسبین ریاست امربالمعروف برای شهروندان این ولایت گفتند: ادای نماز در جماعت افضل ترین عبادات نزد اللهﷻ می‌باشد که در روایات متعدد یک نماز با جماعت ۲۵ مرتبه نسبت به ادای نماز انفرادی در نزد اللهﷻ فضیلت و درجه دارد.

مولوی سمع الله سروش آمر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت می گوید اقامه معروفات، اقامه نماز، برابر نمودن صورت و سیرت مسلمانان مطابق به شریعت اسلامی، ترغیب زنان به حجاب شرعی، رسیدگی به شکایات مردم و دعوت مردم به رعایت احکام الهی از اهداف مهم و اساسی این اداره می باشد.

همچنان محتسبین از چندین مرکز صحی این ولایت نظارت نموده و به داکتران توصیه نمودند که نماز را با جماعت اداء و با مریضان رفتار حسنه نمایند و نیز تأکید کردند که از تجویز نسخه های بی مورد برای مریضان خود داری کنند.


یک‌ تن در پیوند به فروش صدها قرص تابلیت نشه آور و مواد مخدر در غرب کابل دستگیر شد

منسوبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات حوزه هجدهم شهر کابل با همکاری نیروی های امنیتی این حوزه یک تن را در پیوند به فروش صدها قرص تابلیت های نشه آور و مواد مخدر پس از شناسایی بازداشت کرده اند.

محتسبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر حوزه هجدهم در غرب کابل می‌گویند: از نزد فرد بازداشت شده صد ها قرص تابلیت های نشه آور و مقدار مواد مخدر از نوع چرس و تریاک به دست آمده که بعد از تحقیق و بررسی فرد مظنون، جهت تحقیقات بیشتر به نهاد های مربوطه سپرده خواهد شد.

منسوبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات حوزه یاد شده می افزایند؛ كشت، تهیه، حمل و نقل و پخش مواد نشه آور و مٌضر در مغایرت با احکام شرعی قرار دارد و حصول مفاد از آن، در دین مبین اسلام حرام و نامشروع است.


دیدار رئیس امربالمعروف ولایت سرپل با مسئولین تعدادی از ادارات امارتی در این ولایت

مولوی مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل طی نشست های جداگانه با رئیس و کارمندان ریاست های برشنا، کار و امور اجتماعی و ریاست آمو دریا در این ولایت دیدار نمود.

در این نشست ها رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل روی تسریع رسیدگی به مشکلات مردم در اداره های یاد شده تأکید نموده گفت؛ برای تأمین عدالت و خدمت به مردم؛ نهاد های مربوطه باید به درخواست های آنان به زودترین وقت ممکن رسیدگی همه جانبه نمایند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در این دیدار نیز در رابطه به بعضی از مشکلات و ضروریات با مسئولین اداره های یاد شده مشوره نموده گفت؛ شفافیت در کار های اداری، صداقت و اخلاص منسوبین؛ از بارز ترین شاخصه های  یک اداره خوب می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در یک هفته گذشته نزدیک از صد قریه در سراسر این ولایت بازدید نموده و طی نشست های متعدد با بزرگان قومی، علمای دین و جوانان در ارتباط به اقامه معروفات و جلوگیری از منکرات صحبت نموده و آنان را به همکاری با این اداره تشویق کردند.

 


محتسبین ریاست شهری کابل با مسئولین و کارمندان تعدادی از شرکت های تولیدی دیدار نمودند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی شان از ۲۵ فابریکه تولیدی درنقاط مختلف شهر کابل بازدید نمودند و طی نشست های جداگانه با مسئولین و کارکنان شرکت های تولیدی  برای آنان پیرامون مسایل ضروری توصیه های اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات کابل، کارمندان و مسئولین را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ و صداقت در کار توصیه نموده گفتند: تطبیق احکام الهی بالای همه شهروندان کشور لازمی می‌باشد  و نباید مسئولین و کارکنان در تطبیق احکام شرعی تعلل نمایند، زیرا پیروزی دنیا و آخرت  مسلمانان در تطبیق و رعایت احکام الهی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل از بهر تطبیق توصیه ها و رهنمود های این وزارت از۵۶ شفاخانه امارتی و خصوصی در نقاط مختلف شهر بازدید نموده و در نشستی با مسئولین و کارمندان صحی پیرامون رعایت حجاب شرعی، رفتار نیک با مریض و مریضداران، صداقت در وظیفه بیانات اصلاحی نمودند.


محتسبین در ولایت دایکندی پیرامون رعایت نظافت در مراکز صحی تأکید نمودند

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در ولایت دایکندی با فرستادن خبرنامه ای می گویند که محتسبین این ریاست مطابق به پلان کاری شان در مرکز و ولسوالی ها  از مراکز عرضه خدمات صحی امارتی و خصوصی بازدیده نموده و طی نشست های متعدد با پرسونل و داکتران مراکز صحی این ولایت در مورد اهمیت رعایت نظافت بیانات اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین گفتند: در دین مبین اسلام نظافت از اهمیت بالای برخوردار است و به عنوان بخشی از ایمان شناخته می‌شود پس این بیانگر آن است که بدون رعایت نظافت ایمان مسلمانان کامل بوده نمیتواند.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت دایکندی داکتران و کارمندان صحی را به مراعات کردن حجاب اسلامی، پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ توصیه نموده گفتند: که کارمندان زن و مراجعین نباید در رعایت حجاب شرعی تعلل نمایند زیرا عزت زن مسلمان در مراعات کردن حجاب شرعی می باشد.

همچنان محتسبین به داکتران توصیه نمودند با مریض و مریضداران رفتار نیک داشته باشند چون دین مبین اسلام  مسلمانان را به برخورد حسنه با یکدیگر امر نموده است.


تشویق شهروندان کشور به عملی نمودن دستورات الهی در روز های عید قربان

محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در مرکز و ولایات به منظور تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی این وزارت در ایام عید سعید قربان از سطح شهرها و مکان های تفریحی بازدید نموده، شهروندان کشور را تشویق نمودند که دستورات الهی را در فعالیت های روزمره شان عملی نمایند.

محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در نشست های متعدد با شهروندان کشور می‌گویند که عید اضحی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان است به گفته‌ی آنان مسلمانان به یاد حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) و فرزندش اسماعیل (علیه‌السلام) عید قربان را جشن می‌گیرند و این عید یکی از روزهای فرخنده در تقویم اسلامی است که باید مطابق به دستورات دین مبین اسلام تجلیل شود.

همچنان محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در روز نخست عید قربان در مساجد حضور یافته، به مسایل مهم و اساسی دینی در روز های عید پرداخته و خطاب به جوانان گفتند: هر روز که مؤمنان در آن گناه نکنند عید است و در عید قربان برای درک هرچه بهتر این روز الهی خواستههای نفسانی خود را قربانی کنیم.

محتسبین وزارت امربالمعروف با بیان اینکه هیچ‌گونه مسأله امنیتی در روز های عید قربان رخ نداده است، می گویند: مجاهدین به منظور تأمین امنیت و جلوگیری از هرگونه رویداد خشونت‌بار شبانه روز در حالت آماده باش قرار داشتند.

با این حال شهروندان کشور نیروی های امنیتی و محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را قهرمانان واقعی مردم افغانستان دانسته، امنیت کامل سه روز عید و اقامه معرفات و ازاله منکرات را مدیون تلاشهای شبانه روزی مجاهدین ومحتسبین امربالمعروف می‌دانند.


نتایج مسابقات " شناخت درست از نظام اسلامی" در ولایت غور اعلان گردید

نتایج مسابقات شناخت درست از نظام اسلامی که چندی قبل به هدف تقویت ارزش های دینی، از سوی ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور برگزار گردیده بود، با حضور جمع کثیری از باشندگان این ولایت اعلان شد.

 محفلی به همین مناسبت در مقر ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور با حضور شماری از مسئولان محلی، علمای دین، بزرگان قومی و جوانان برگزار گردید. رئیس امر بالمعروف ولایت غور هدف از برگزاری این مسابقات را رشد ارزش های دینی، شناخت درست از نظام اسلامی، تولید انگیزه وشناسائی نخبه گان وممتازان عنوان نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در این محفل با تأکید بر پیروی از قوانین اسلامی گفت که این مکلفیت و وجیبه تمام هموطنان است که از نظام اسلامی حمایت نمایند و در تمام عرصه ها این نظام ناب اسلامی را کمک و همکاری کنند.

قابل ذکر است که در این مسابقه حدود 650 شهروند ولایت غوراشتراک ورزیده و برای برندگان این مسابقه نیز جوایز از سوی ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات اهداء گردید.


یک جادوگر حرفه‌ای در شهر کابل بازداشت شد

مسئولان ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل می‌گویند که محتسبین حوزه سیزدهم شهر کابل روز گذشته یک تن از جادوگران حرفه‌ای را باز داشت کرده اند.

محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در کابل می‌افزایند که این فرد، خلاف شریعت اسلامی به عمل سحر و جادوگری متوصل گردیده بود که ازسوی مسئولان آمریت امربالمعروف حوزه سیزدهم حین انجام سحر و جادو دستگیر و به پنچه قانون سپرده شد.

محتسبین حوزه سیزدهم شهر کابل میگویند: کتاب و دیگر اسنادی که از نزد این فرد به دست آمده است، نشان می‌دهد که این فرد بسیاری از جوانان را از همسران شان جدا و میان خانواده ها اختلاف ها را ایجاد کرده بود.

این در حالی است که وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سال قبل، فعالیت جادوگران را در سراسر کشور، مطابق به احکام شرعی ممنوع اعلان کرده بود که براساس این دستور، اگر فردِ به دلیل انجام اعمال یاد شده بازداشت شود بعد از تحقیق ابتدایی به نهاد های عدلی و قضایی کشور معرفی خواهد شد.


محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بامیان با مجاهدین و مسؤلین قومندانی امنیه ولسوالی کهمرد این ولایت دیدار نمودند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان مطابق به فعالیت های اصلاحی شان، این بار به قومندانی امنیه ولسوالی کهمرد این ولایت رفته و درنشستی با مجاهدین و مسئولین نظامی پیرامون فضیلت جهاد و مبارزات مردم افغانستان در برابر کشور های اشغالگر صحبت نموده گفتند؛ اگر نصرت بی پایان الله تعالی، شجاعت و فداکاری شما مجاهدین نمی بود، با اسباب موجوده ظاهری نزد مجاهدین، شکست کشور های قدرتمند اشغالگر در فهم کسی نمی گنجید اما این قهرمانی مجاهدین بود که با پیروزی جهاد برحق شان، قدرت های جهانی را نسبت به ادعای توانایی شان، به تجدید نظر واداشت.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر خطاب به مجاهدین گفتند که شما هستید که به جهان درس آزادی می‌دهید و مسلمانان جهان نیز از شما الهام مبارزه را گرفتند.

همچنان محتسبین این ولایت افزودند: اکنون دو هدف مهم جهاد؛ خروج نیروهای اشغالگر و تشکیل نظام اسلامی تحقق یافته است، هدف مهم و اساسی دیگر ما و شما حفظ نظام اسلامی است و دشمنان اسلام هرگز نمی خواهند در افغانستان، نظام ناب اسلامی حاکم باشد.

با این حال مسئولین نظامی ولسوالی کهمرد ولایت بامیان با ابراز امتنان از فعالیت های ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات به محتسبین این ولایت اطمینان داد که آنان آماده همکاری و  تطبیق هدایات می باشند.


تقدیر از فعالیت های محتسبین؛ توسط مردم ولسوالی حصه دوم ولایت کاپیسا

شهروندان ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا در نشتسی با محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت؛ ضمن استقبال از فعالیت و برخورد نیک محتسبین با مردم گفتند که از اثر سعی و تلاش محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر، گراف منکرات در این ولسوالی کاهش چشم گیر یافته است.

همچنان باشندگان این ولسوالی بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند که شهروندان نباید در رعایت احکام شرعی غفلت کنند زیرا عزت و عفت مسلمانان در عملی نمودن احکام الهی می‌باشد ومحتسبین ریاست امربالمعروف همواره با مردم از نرمش و حکمت حین تطبیق فعالیت های اصلاحی عمل نموده اند.

با این حال مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا در این دیدار وعده سپردند که شکایات باشندگان این ولایت را مطابق به قانون سمع شکایات رسیدگی قانونی می‌کنند.

 طبق یک خبر دیگر الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا در دیدار با اعضای شورای علمای این ولایت به ایستادگی در برابر توطئه های دشمن تأکید نموده گفت : کلید اصلی حل مشکلات جامعه و ایستادگی در برابر توطئه های دشمن، وحدت و اعتماد میان نهاد های نظام اسلامی، ملت و علمای دین است.


مسوول سمع شکایات ریاست امر بالمعروف پروان با تعدادی از رؤسای ادارات در این ولایت دیدار نمود

مولوی محمد صدیق صدیقی آمرسمع شکایات ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان جهت رسیده گی به شکایات و هماهنگی فعالیت ها؛ با رئیس و کارمندان محکمه استیناف این ولایت دیدار نمود.

در این دیدار آمر سمع شکایات ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر روی تسریع رسیدگی به شکایات مردم تأکید نموده  گفت؛ برای تأمین عدالت، نهاد های مربوطه باید به درخواست های مردم مبنی بر مشکلات آن ها به زودترین وقت ممکن رسیدگی همه جانبه صورت گیرد و فیصله نهایی پیرامون قضایا در اسرع وقت صادر گردد.

با این حال رئیس محکمه استیناف ولایت پروان دلیل تعلل در جهت رسیدگی برخی قضایا را، مشکل میان دو جانب قضیه و نیز کندی دریافت اسناد مرتبط را عنوان نمود.

طبق خبرنامه ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان منسوبین بخش سمع شکایات این ریاست به مدیریت پاسپورت و قوماندانی امنیه پروان رفته طی دیدار با مسوول پاسپورت و قوماندان امنیه ولایت یادشده، پیرامون شکایات مردم تبادل نظر نموده و به کارمندان نهاد های متذکره هدایت داده شد که با مراجعین رفتار نیک نمایند و به مشکلات آنان به اسرع وقت رسیده گی صورت گیرد.


از مراکز تعلیمی 4 ولسوالی در ولایت فاریاب بازدید و نظارت صورت گرفت

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب در ولسوالی های قیصار، شیرین تگاب، قرمقول، واندخوی این ولایت به هدف تطبیق رهنمود های اصلاحی ازمراکز تعلیمی امارتی و خصوصی دیدن نموده طی نشست های متعدد با استادان و شاگردان پیرامون اهمیت آموختن علم، رسانیدن آن به دیگران و جایگاه معلم در دین مبین اسلام صبحت نموده گفتند: اینکه آغاز وطلوع اسلام با کلمه اقرأ (بخوان) آغاز یافته، خود بیانگر اهمیت علم و دانش در اسلام است ونقش علم درسعادت و کمال بشریت مهم می باشد.

 همچنان محتسبین در ولسوالی های یاد شده، خواهان همکاری مسئولین مراکز تعلیمی در محو منکرات گردیده گفتند: دین مقدس اسلام مسلمانان را به آراسته ساختنِ صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ و ادای نماز در جماعت امر نموده است و ما مسلمانان به تطبیق احکام الهی مکلف می باشیم.

با این حال محتسبین ریاست امربالمعروف این ولایت در ولسوالی های ذکر شده با علماء، بزرگان قومی و جوانان در مورد تطبیق حجاب اسلامی و ادای نماز در جماعت گفتگو نموده و از علماء خواستند: از طریق منابر برای مردم در مورد فضیلت و اهمیت رعایت حجاب اسلامی، ادای نماز در جماعت، آموختن علوم دینی و تربیت خانواده مطابق ارشادات اسلامی؛ وعظ دینی نمایند.


رئیس امربالمعروف ولایت بغلان، به ولسوالی بغلان مرکزی این ولایت سفر نمود

مولوی خلیل الرحمن راشد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان طی سفر کاری، از ادارات ملکی و نظامی ولسوالی یاد شده به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی دیدار نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان برعلاوه نظارت از نهاد های محلی در این ولسوالی؛ نحوه برخورد و رفتار مجاهدین و محتسبین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و بررسی قرار داده طی دیدار های جداگانه با مردم و مسئولین نهاد های امارتی مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمود.

مولوی خلیل الرحمن راشد رئیس امربالمعروف در این سفر، کارمندان و مسئولین ادارات محلی امارت اسلامی را تشویق نمود که صورت و سیرت خود را مطابق به سنت گهربار آن حضرتﷺ آراسته نموده و با مردم و مراجعین رفتار نیک در پیش گیرند.

با این حال؛ مسئولان و کارمندان اداره های محلی، تشریف آوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را به این ولسوالی خیر مقدم گفته و از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در این ولسوالی استقبال نمودند و آن را گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


رئیس امربالمعروف ولایت دایکندی خواهان همکاری نهاد های عدلی و نظامی در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات شد

الحاج مولوی شیر محمد صدیقی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی با حضور در نشست ماهانه ارگانهای نظامی و عدلی این ولایت؛ در مورد همکاری همه جانبه ارگانهای عدلی و نظامی در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات با ریاست امربالمعروف صحبت نموده و بر تطبیق کامل فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رعایت رهنمود های اصلاحی در نهاد های متذکره تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت دایکندی به حفظ وحدت میان مردم، مجاهدین ومنسوبین اداره های محلی امارت سلامی صحبت نموده گفت: مجاهدین بیشتر از همه با اقشار مختلف جامعه در ارتباط اند، از اینرو باید از اخلاق پسندیده و رفتار نیک با مردم کار گیرند. وی اضافه نمود؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید.

رئیس امربالمعروف ولایت دایکندی در ادامه نشست پیرامون فضیلت خدمت به مردم، توضیحات ارایه نموده بیان داشت؛ محتسبین این ریاست در همکاری با سایر ادارات وظیفه سنگینی را به عهده دارند که همانا خدمت به مردم و اصلاح جامعه می‌باشد.


رئیس امربالمعروف ولایت نورستان به ولسوالی های کامدیش، برگ متال و وایگل این ولایت سفر نمود

مولوی دین محمد مستغنی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نورستان طی سفر کاری خویش از ادارات ملکی و نظامی  ولسوالی های کامدیش، برگ متال و وایگل این ولایت به هدف تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های اصلاحی دیدار نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نورستان برعلاوه نظارت از تطبیق موارد ذکر شده؛ نحوه برخورد و رفتار محتسبین و چگونه گی رسیدگی به شکایات مردم را مورد غور و نظارت قرار داده، طی دیدار های جداگانه با مردم مشکلات آنان را از نزدیک استماع نمود.

مولوی دین محمد مستغنی رئیس امربالمعروف در این سفر با کارمندان و مسئولین ادارات محلی امارت اسلامی دیدار نموده و آنان را تشویق نمود که صورت و سیرت خود را مطابق به سنت گهربار آن حضرتﷺ آراسته نموده و با مردم و مراجعین رفتار نیک در پیش گیرند.

با این حال؛ مسئولان و کارمندان اداره های محلی تشریف آوری رئیس امربالمعروف را خیر مقدم گفته، از روند نظارت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در این ولسوالی ها استقبال نموده، آن را یک گام مؤثر در راستای تطبیق و رعایت احکام الهی خواندند.


منازعه میان باشند‌گان قریه شورجر در ولایت جوزجان؛ با وساطت محتسبین به صلح و دوستی تبدیل شد

منازعات و دشمنی ها هنوز هم در شهر ها بالأخص در نقاط دور دست از میان مردم قربانی می‌گیرد؛ بر اساس معلومات ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان، طی سال های گذشته چندین تن به اثر منازعات محلی در این ولایت کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی گردیده اند.

با این حال، محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان  توانسته اند که در یک ماه اخیر؛ شش مورد منازعات پیش آمده میان باشندگان این ولایت را حل نمایند و فضای صلح، دوستی و آشتی را میان آنان برقرار کرده اند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان میگوید، منازعات و دشمنی ها علاوه  ‌بر اینکه تلفات انسانی و خسارات مالی را برای مردم به بار آورده، در بسیار موارد سبب مهاجرت‌ها، محرومیت اطفال از تعلیم و بی‌ جا شدن خانواده‌ها نیز گردیده است.

همچنان محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات از باشندگان این ولایت به خصوص طرفین منازعه، خواستند که خصومت را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری باهم زنده گی نمایند.


رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان در جلسه مقام این ولایت بر تقویت هماهنگی میان ادارات تأکید کرد

۱۴۴۵/۱۱/۲۵ ه  ق

مولوی شیرمحمد جواد رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان با حضور در جلسه هفته وار مقام این ولایت؛ در مورد همکاری نهاد های محلی امارت اسلامی با ریاست امربالمعروف صحبت نموده و بر تطبیق کامل رهنمود های اصلاحی، در تمام نهاد محلی شامل مرکز و ولسوالی های این ولایت تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان به رفتار نیک مجاهدین، کارمندان و پرسونل اداره های محلی امارت اسلامی با مردم صحبت نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است به هدف ختم منکرات در جامعه با همکاری و هماهنگی قوی همه نهاد ها، مبارزه جدی صورت گیرد.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان برای حاضرین در این نشست در مورد فضیلت خدمت به مردم، مطابق به آیات قرآن کریم و احادیث نبویﷺ توضیحات ارایه نموده بیان داشت؛ منسوبین این ریاست در همکاری با سایر ادارات وظیفه سنگینی را به عهده دارند که همانا خدمت به مردم و اصلاح جامعه می‌باشد.

با این حال سایر مقامات ولایت بدخشان نیز دراین برنامه سخنرانی نموده، بر اهمیت امر بالمعروف، نهی عن المنکر تأکید کردند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان مطابق به برنامه های کاری شان از مساجد، مکان های ورزشی و تفریحی بازدید نموده، مردم را به انجام امور حسنه تشویق نمودند.