گزارش فعالیت های ولایتی

رئیس امربالمعروف ولایــت ســـرپل به  ولسوالی گوسفندی در این ولایت سفرنمود

مولوی محمد مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل طی سفرهای کاری اش به ولسوالی های این ولایت، اینبار به ولسوالی گوسفندی سفر نمود.

مولوی محمد مسعود حنفی در این سفر با علماء، امامان مساجد، بزرگان قومی، جوانان، مجاهدین و مسئولان نهاد های امارتی دیدار نموده، پیرامون اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در مطابقت به نصوص قرآن کریم و احادیث شریف توصیه نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل هدف و انگیزه  سفر های اش به ولسوالی ها را نظارت از فعالیت های اصلاحی محتسبین، تحکیم و گسترش روابط ملت با امارت و استماع شکایات مردم از نزدیک عنوان نمود.

با این حال علماء و بزرگان قومی ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل فعالیت و عمل کرد محتسبین را در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات تحسین نموده،  امربالمعروف، نهی عن المنکر را یک اصل مهم و پذیرفته شده در دین مبین اسلام میدانند و نیز بر همکاری با محتسبین در جهت اصلاح جامعه تعهد نمودند.

قابل ذکر است که رئیس امربالمعروف در این سفر از قریه های دور دست این ولسوالی نیز بازدید نموده و باشندگان محل را به اجتناب از انجام رسوم و عنعنات ناپسند تشویق نمود.


 

هیئت معینیت نظامی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر از قومندانی لوای انجنیری وزارت دفاع دیدن نمود

هیئت معینیت نظامی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به ریاست شیخ راز محمد حامد رئیس دعوت و ازاله منکرات برای اطمینان از تطبیق فرامین و رهنمودها با مسئولین و مجاهدین قومندانی لوای انجنیری وزارت دفاع ملی تدویر جلسه دادند.

شیخ راز محمد حامد رئیس دعوت و ازاله منکرات و هیئت همراه از دفاتر کاری و اتاق های مجاهدین بازدید نموده و فرامین عالیقدرامیرالمؤمنین حفظه الله را به سمع مجاهدین رسانده بر تطبیق و رعایت آن تأکید نمودند.

این هیئت به مسئولیت پذیری مجاهدین در راه خدمت به وطن اشاره نموده گفتند: آنان به خدمات مجاهدین ارزش بیشتر قایل اند و تلاش می کنند؛ منسوبین نظامی را مطابق به ارزش های اسلامی آموزش دهند.

به گفته اعضای این هیئت مجاهدین که به اساس ارزش های اسلامی، آموزش را فراگیرد، خدمت به وطن  پابند خواهند بود.


اشتراک رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا در جلسه انکشافی مقام این ولایت

الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا با حضور در جلسه انکشافی هفته وار مقام این ولایت؛ در مورد همکاری نهاد های محلی امارت اسلامی با ریاست امربالمعروف صحبت نموده و بر تطبیق کامل رهنمود های اصلاحی، در این ولایت تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا پیرامون رفتار نیک مجاهدین با مردم اشاره نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است به هدف زدودن منکرات در جامعه با هماهنگی دیگر نهاد های امارتی مبارزه جدی صورت گیرد.

با این حال والی این ولایت نیز در این برنامه سخنرانی نموده، بر اهمیت امر  بالمعروف و نهی عن المنکر تأکید نموده اضافه نمود محتسبین امر بالمعروف وظیفه سنگینی را در راستای اصلاح جامعه به عهده دارند.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا درمحفل که به مناسبت دستار بندی در مدرسه بدراب ولسوالی تگاب این ولایت تدویر یافته بود اشتراک نموده، برای حاضرین در مورد فضیلت و جایگاه علم و رساندن آن به دیگران، از مظهر قرآن کریم و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم ایراد سخن نمود.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا مطابق به برنامه های کاری شان از مساجد، مکان های ورزشی، تفریحی و هوتل های عروسی نظارت نموده ، مردم را به انجام کار های خیر تشویق نمودند.


 

محتسبین ولایت کابل: رعایت حجاب حکم الهی است

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان از قریه و قصبات ولسوالی سروبی ولایت کابل دیدن نموده و در نشست های متعدد با مسئولین و مردم در رابطه به حکم حجاب اسلامی و رعایت آن توصیه نمودند.

بر اساس خبرنامه ای این ریاست؛ محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل در این دیدارها به رعایت کامل حجاب تأکید نموده گفتند: زنان باید حجاب اسلامی را رعایت کنند چون امری از سوی اللهﷻ است.

همچنان محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر برای باشندگان ولسوالی سروبی افزودند: هر کار یا تلاشی برای رفاه مردم و پیشرفت کشور، در حقیقت سبب کسب رضای خداوندﷻ  می گردد.

پس همه شهروندان افغانستان مسئولیت دارند تا در منع منکرات و پیشرفت کشور محتسبین این ریاست را کمک و همکاری کنند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مراکز صحی،  میدان های ورزشی را در این ولسوالی مورد بازدید قرار داده؛ شهروندان را به رعایت حجاب اسلامی، پابندی به نماز در جماعت و اجتناب از مواد مخدر تشویق نمودند.


حمایت مردم بامیان از فعالیت های اصلاحی محتسبین در این ولایت

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات این ولایت در قریه تگاب ولسوالی پنجاب در گردهمایی بزرگ مردمی با حضورعلمای دین، بزرگان قومی و جوانان پیرامون رعایت حجاب اسلامی توصیه های لازم نموده گفتند: مطابق به اصول و احکام شرعی زنان مکلف بر رعایت حجاب اسلامی می باشند زیرا عدم رعایت آن باعث ایجاد مشکلات در جامعه میگردد. 

در این دیدار محتسبین ریاست امربالمعروف رعایت حجاب را یک امر الهی دانسته و تأکید نمودن که علمای دین در امر مبارزه با منکرات و جلوگیری از بی حجابی زنان، براي سرپرست خانواده ها از طریق منابر توصیه نمایند.

 همچنان در این دیدار محتسبین امربالمعروف این ولایت در مورد تحکیم نظام اسلامی گفتند: نظام امارت اسلامی ثمره خون هزاران شهید می باشد و مردم باید متوجه حفظ ارزشها، دست آورد ها و خون شهدأ باشند و در جهت اصلاحات جامعه با محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر تلاش بیشترنمایند.

با این حال علماء، بزرگان قومی و جوانان این ولایت از کارکرد و فعالیت های محتسبین قدردانی نموده گفتند: در دو سال گذشته محتسبین امربالمعروف تلاشها و زحمات زیادی را انجام دادند و درعرصه دعوت و اصلاح جامعه دست آورد های چشمگیری را در کارنامه شان ثبت نموده و قابل تقدیر و حمایت مردم می‌باشند.


 

تطبیق و رعایت احکام شرعی باعث تحکیم نظام اسلامی میگردد

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های کاری شان از ولسوالی های چهارده گانه کابل دیدن نمودند.

بر اساس خبرنامه ای این ریاست؛ محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل از آمریت شهدأ و معلولین، آمریت استخبارات و مدیریت قریه جات ولسوالی ها نظارت نموده و در نشستی با مسئولین، کارمندان و مجاهدین  به آنان در راستای رعایت اصول شرعی توصیه های لازم نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین مسئولان و کارمندان اداره های امارتی را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، همکاری با محتسبین در راستای اقامه معروفات و منع منکرات تشویق نموده بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند؛ کارمندان نظام اسلامی در رعایت احکام شرعی و انجام وظیفه غفلت نه‌نمایند، زیرا استحکام نظام اسلامی در عملی نمودن احکام الهی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل ده ها کلینک صحی، پارک های تفریحی و مارکیت های تجارتی را در شهر کابل مورد بازدید قرار داده؛ شهروندان را به رعایت حجاب اسلامی، پابندی به نماز در جماعت و اجتناب از مواد مخدرتشویق نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ﷺ ثابت بوده و زنان مسلمان نباید در رعایت این حکم شرعی غفلت کنند.


دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز با مالکین تالارهای عروسی

مولوی زرقاوی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت نیمروز با مالکین تالار های عروسی در سطح این ولایت نشست تعارفی برگزار نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات نیمروز طی این نشست برای مالکین تالارها گفت: مراسم های عروسی مطابق اصول شریعت اسلامی برگزارگردد و  شرایطی که برای آنان از سوی این ریاست قبلاً ابلاغ گردیده به گونه کامل رعایت شود.

مولوی زرقاوی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز مالکین تالار های عروسی در این ولایت را بر همکاری با محتسبین تشویق نموده آنان را در راستای جلوگیری از منکرات توصیه نمود.

در اخیر مالکین تالار های عروسی از فعالیت صادقانه و برخورد نیک محتسبین حین انجام وظیفه قدردانی نموده گفتند؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر وجیبه دینی مسلمانان می باشد از اینرو دو شادوش محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جهت اصلاح جامعه، اقامه معروفات، منع منکرات و تطبیق طرزالعمل های رهنمودی کوشش و تلاش خواهند کرد.


 

شیخ جمال الدین مظهری: محتسبین هنگام اجرای وظایف‌ با مردم رفتار نیک داشته باشند

الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا، آمریت های امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولسوالی های حصه دوم کوهستان، کوهبند و ولسوالی حصه اول کوهستان این ولایت را مورد بررسی و نظارت قرارداد.

رئیس امربالمعرف، نهی عن المنکر ولایت کاپیسا در نشستی با محتسبین، بر رفتار خوب آنان با مردم تأکید کرده گفت: محتسبین هنگام انجام مسوولیت های وظیفوی از رفتار و برخورد نیک با مردم کار گیرند و در برابر فساد و منکرات مبارزه جدی صورت گیرد.

شیخ مظهری در این نشست گفت: وظیفۀ محتسبین دعوت، خدمت ومنع کردن مردم از فتنه، فساد و آگاهی‌دهی در امورات دینی است که در کنار خطبای مساجد، مکاتب، مدارس و جامعه مسولیت دارند تا مردم را به راه درست رهنمایی کنند.

وی در این نشست از محتسبین مرکز و ولسوالی های این ولایت خواست که در اجرای وظایف شان با مردم از نرمش  کار بگیرند و با رویۀ نیک و پسندیده، مردم را به راه نیک دعوت نمایند.

قابل ذکر است؛ با استقرار نظام اسلامی و آغاز دو باره وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شک

ایات گراف منکرات در سطح کشور کاهش چشمگیر یافته‌است.


محتسبین بدخشان؛ بر ادامه دروس دینی در مساجد تأکید نمود

مولوی شیر احمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان با حضور در نشست مردمی در مرکز این ولایت، در مورد ادامه برنامه های آموزشی دینی در مساجد بعد از ختم ماه مبارک رمضان و همکاری مردم به خصوص بزرگان قومی و علماء با ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر صحبت نموده، بر تطبیق و رعایت کامل رهنمود های اصلاحی در این ولایت تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت بدخشان در خصوص رفتار نیک محتسبین با مردم صحبت نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است به هدف زدودن منکرات در جامعه با هماهنگی و همکاری نهاد های ذیربط مبارزه جدی صورت گیرد.

با این حال علمای دین و بزرگان قومی این ولایت بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه اسلامی تأکید نموده اضافه کردند؛ محتسبین وظیفه سنگینی را در راستای اصلاح جامعه و رهنمایی آنان به عهده دارند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان مطابق به برنامه های کاری شان از مساجد، مکان های ورزشی، تفریحی و هوتل های عروسی بازدید نموده ، مردم را به انجام کار های نیک تشویق نمودند.

 


محتسبین کابل: شهروندان در جهت رعایت اصول شرعی نسبت به هر زمان دیگر کوشا باشند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در ولایت کابل با فرستادن خبرنامه ای می گویند: محتسبین این ریاست مطابق به فعالیت های کاری شان درنقاط مختلف شهر کابل با مردم دیدار نموده؛ به آنان در راستای رعایت اصول شرعی توصیه های اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات، مردم را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، همکاری با نظام اسلامی تشویق نمودند. آنان همچنان بر ضرورت و اهمیت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه تأکید کرده اضافه نمودند؛ شهروندان نباید در رعایت احکام شرعی غفلت نمایند زیرا عزت مسلمانان در عملی نمودن احکام الهی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل ده ها مارکیت تجارتی را در شهر کابل مورد بازدید قرار داده؛ زنان را به رعایت حجاب اسلامی تشویق نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ﷺ ثابت بوده و زنان مسلمان نباید در رعایت این حکم شرعی غفلت کنند. محتسبین افزودند؛ رعایت حجاب اسلامی حکم الله متعال است، چنانچه در کتاب خود ( قرآنکریم) عزت زنان مسلمان را در رعایت حجاب اسلامی آنان ذکر کرده است.


تطبیق فرامین و توصیه های اصلاحی در ایام عید

محتسبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در ایام عید سعید فطر، فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله  و توصیه های اصلاحی این وزارت را در سطح مرکز و ولایات با مردم شریک نمودند.

محتسبین با حضور در مساجد و محلات مزدحم به هدف آگاهی دهی از فرامین امیرالمومنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امر بالمعروف؛ مردم را به حفظ وحدت و رعایت کامل فرامین و رهنمود ها توصیه نمودند.

همچنان به اساس گزارش ها محتسبین در مرکز، ولایات و ولسوالی ها نشست های را  به منظور چگونگی جلوگیری از منکرات در روز های عید با مسئولان ادارات ذیربط برگزار نمودند که در این نشست ها روی ممنوعیت جنگ انداختن حیوانات، بد حجابی و استفاده از پتاقی و شادیانه ، میان ادارات مرتبط توافق صورت گرفت.

محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت گفتند: علماء، امامان مساجد و بزرگان قومی در جلوگیری از منکرات مسوولیت ایمانی داشته و آنان باید در کنار محتسبین در رساندن توصیه های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر  به مردم همکاری جدی نمایند.


رئیس امربالمعروف بامیان با هماهنگ کننده دفتر یوناما در بامیان ملاقات نمود

مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان با محمد علی هماهنگ کننده دفتر یونما در بامیان دیدار و ملاقات نمود.

 این نشست که در مقر ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت بامیان دایر گردید؛ نخست مولوی محمود الحسن منصوری هدف ملاقات با مسئول دفتر یونما را شرح نموده بیان داشت: مسئولیت های نظام اسلامی به خصوص ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر در قبال فعالیت های موسسات خارجی و دفاتر کمک رسان که در افغانستان فعالیت دارند تأمین امنیت کارمندان و نظارت از فعالیت های شان در عرصه خدمتگذاری برای مردم می‌باشد. 

در این دیدار رئیس امربالمعروف، بامیان افزود: "در جامعه اسلامی تنظیم کننده عدالت اجتماعی صرف قانون دین مبین اسلام می‌باشد، اساس صلح و امنیت سرتاسری در کشور تطبیق قوانین اسلامی است که الحمدلله در امروز در کشور تأمین گردیده است".

مولوی منصوری مسئولان دفتر یونما را تشویق نمود، حقایق که در افغانستان جریان دارد را به گوش مسئولان بلند رتبه این سازمان انتقال دهند، چون برخی از رسانه های مغرض همیشه دنبال توطئه سازی علیه نظام امارت اسلامی می باشند. 

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایت بامیان در اخیر بیان داشت: در تشکیل وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات امارت اسلامی همه علمای دین می باشند و از اساسات دعوت بطریق احسن آگاهی کامل داشته و هیچ مشکل وجود ندارد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تأکید رئیس امر بالمعروف سمنگان بر تقویت وحدت میان مردم

الحاج مولوی حبیب الله حماس رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان مطابق به برنامه های اصلاحی شان در جامعه در نشستی با محاسن سفیدان، بزرگان قومی و جوانان قریه رباطک این ولایت، پیرامون فضیلت ماه مبارک رمضان و انجام طاعات و عبادات درین ماه صحبت نموده، برای جوانان این قریه توصیه نمود تا از شب نشینی های بی مورد جلوگیری کنند و در عوض به عبادت ذات اقدس الهی بشتابند تا سبب فلاح و رستگاری دردنیا و آخرت شان گردد.

رئیس امربالمعروف سمنگان گفت: در بیست سال گذشته رسوم وعنعنات غیراسلامی بر افکار عامه تأثیرات منفی برجا گذاشته و برای احیاي فرهنگ اسلامی، علماء و متنفذین قومي مسئولیت دارند تا محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را همکاری نمایند.

همچنان مولوی حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت برخی از ماده های قانون جدید سمع شکایات را با آنان تشریح نموده، گفت: هرگاه مسئولین امارت اسلامی از صلاحیت های وظیفوی خود استفاده نا متناسب نمایند که در نتیجه سبب آزار و اذیت مردم گردد، متضررین در همه نقاط کشور که باشند میتوانند بدون تردید شکایات شان را در بخش سمع شکایات ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ثبت نمایند.

در اخیر باشندگان قریه رباطک ولایت سمنگان تعهد سپردند که در جهت اسلاح جامعه همکاری شان با محتسبین دوام خواهد داشت.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نداشتن آگاهی نسبت به حقیقت اسلام، عامل تاثیر پذیری جوانان به تبلیغات است

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان حین دیدار با تعداد کثیری از جوانان این ولایت گفت: در دو دهه گذشته شهروندان افغانستان به خصوص جوانان از توطئه و تبلیغات کشور های اشغالگر متأثر گردیده و بیشتر جوانان را از فرهنگ اسلامی به دور نگهداشته اند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت نداشتن علم و آگاهی تعدادی جوانان را از مهم ترین عوامل منحرف شدن جوانان از راه راست عنوان نموده گفت: در حکومت های قبلی نبود برنامه‌های اسلامی، مدارس دینی و مواد تدریسی، عرصه تبلیغات را به کشور های اشغالگر و سایر نهاد های نفاق افگن مساعد ساخته بود.

مولوی محمد یاسین وقاص افزود: تلاش وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات همواره برای بلند بردن سطح آگاهی جوانان از حقیقت اسلام بوده، و در زمینه سازی آموزش علوم دینی و علوم عصری برای جوانان تلاش می‌کند.

طبق یک خبر دیگر، محتسبین این ولایت نظر به برنامه های کاری شان از مساجد مرکز و ولسوالی های این ولایت دیدار نموده، برای شهروندان پیرامون فضیلت شب قدر و فضایل اعتکاف و عبادت در دهه اخیر ماه مبارک رمضان آگاهی  دادند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین کابل: منسوبین نظام در وظیفه خود کوشا و با مردم رفتار حسنه داشته باشند

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل با فرستادن خبرنامه ای می گویند محتسبین این ریاست مطابق به فعالیت های کاری شان از ایست های بازرسی و پوسته های امنیتی مجاهدین درنقاط مختلف شهر کابل دیدار و برای آنان توصیه های اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در کابل، مجاهدین را به پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ، صداقت در وظیفه و رفتار نیک با مردم توصیه نموده گفتند: تطبیق احکام الهی بالای همه مسلمانان لازمی می‌باشد نباید شهروندان کشور به خصوص منسوبین نظام که الگوی امارت اسلامی نزد مردم و جهانیان می‌باشند در تطبیق احکام شرعی تعلل نمایند زیرا عزت مسلمانان در عملی نمودن احکام شرعی می‌باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست شهری کابل ده ها مارکیت تجارتی را در شهر کابل مورد بازدید قرار داده ومردم به خصوص طبقه اناث را به رعایت حجاب اسلامی تشویق نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ﷺ ثابت بوده و زنان مسلمان نباید در تطبیق این حکم شرعی غفلت کنند و تأکید نمودند که عزت زنان مسلمان در مراعات کردن حجاب اسلامی آنان می‌باشد.


 

عبادت در شب قدر بهتر از عبادت هزار ماه است

شب قدر کلمه قرآنی است که این شب در قرآن‌کریم، در سوره قدر، با صفت مبارکه یاد شده و عبادت در این شب بهتر از هزار ماه دانسته شده است.

به همین منظور محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در مساجد مرکز و ولسوالی های این ولایت حضور یافته و برای شهروندان پیرامون فضیلت شب قدر و فضایل اعتکاف آگاهی دادند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت می‌گویند: شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوندﷻ است و پروردگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود داده است و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش گناهان بندگان خود قرار داده است و همچنان پیامبر اعظم ﷺ در روایتی موجودیت شب قدر را لطف از جانب اللهﷻ به بنده گان اش عنوان نموده است.

محتسبین در ادامه بیانات اصلاحی شان پیرامون شب قدر بیان داشته افزودند؛ نظر به احادیث شریف احتمال آن بیشتر است که شب قدر در دهه اخیر ماه مبارک رمضان باشد که مسلمانان باید شب های دهه اخیر ماه مبارک رمضان را با انجام عبادات سپری نمایند.


محتسبین ولایت کابل با کارمندانِ برخی نهاد های صحی در این ولایت دیدار نمود

ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل با فرستادن خبرنامه ای می گویند محتسبین این ریاست با پرسونل و داکتران ۴۶ مراکز صحی دیدار و برای آنان توصیه های اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین این ریاست داکتران و پرسونل صحی را به مراعات کردن حجاب اسلامی، پا بندی به نماز در جماعت، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق سنت نبویﷺ توصیه نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ﷺ ثابت بوده و زنان نباید در تطبیق این حکم شرعی تعلل نمایند و تأکید نمودند که عزت زنان در مراعات کردن حجاب شرعی می باشد و افراد که از این حکم الهی سرپیچی کنند مورد خشم الهی قرار خواهند گرفت.

همچنان محتسبین به داکتران توصیه نمودند با مریض و مریضداران رفتار نیک نمایند؛ زیرا دین مقدس اسلام مسلمانان را به برخورد حسنه با یکدیگر امر نموده است.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر سمع شکایات ولایت کابل در دیدار های جدا گانه با تاجران  و بزرگان قومی در ارتباط به اقامه معروفات و جلوگیری از منکرات صحبت نموده گفتند: امر بالمعروف و نهی عن المنکر بلندترین فریضه دینی است که اکیداً در کلام اللهﷻ ذکر گردیده و خوش بختانه به گونه عملی در جامعه جریان دارد، آنان از تمام شهروندان، مسوولین و مردم عام در اقامۀ معروفات و جلوگیری از منکرات طلب همکاری نمودند.


نظارت محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت فاریاب از موسسات کمک رسان

۱۴۴۵/۷/۱۳ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب مطابق به فعالیت های اصلاحی شان؛ بیش از ده موسسه کمک رسان غیر امارتی را نظارت نموده و در دیدار با مسئولین و کارمندان پیرامون موضوعات مختلف ایراد سخن نموده و مسئولین موسسات را مبنی بر شناسایی مستحقین و توزیع کمک ها به آنان توصیه های لازم نمودند .

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات فاریاب گفتند: دفاتر کاری زنان و مردان جدا باشد و کارمندان اناث حجاب اسلامی را رعایت کنند و کارمندان مرد نماز هایشان را با جماعت اداء نمایند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب نیز بیش از چهل مارکیت تجارتی در داخل شهر این ولایت را نظارت نموده، دکانداران را تشویق نمودن که در معاملات تجارتی شان عدل و انصاف را سرلوحه ای تجارت خود قرار دهند، همچنان مردم عام را در جهت تطبیق احکام شرعی تشویق نموده و تأکید بر ادای نماز با جماعت نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نظارت ازچگونگی عرضه خدمات صحی در ولایت پنجشیر

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیر از چگونگی عرضه خدمات صحی؛ از شفاخانه ها و کلینیک ها در این ولایت نظارت نمودند.

در این نظارت محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیرضمن تأکید برخاتمه بخشیدن به تجویز نسخه های بی مورد و مبهم، پیرامون اصلاح سیرت و صورت کارمندان امارتي در بخش صحت طبق سنت نبوی صلی اللہ علیہ وسلم، ادای نمازهای پنج گانه در جماعت، رعایت حجاب اسلامی و اخلاق حسنه با پرسونل صحی و مریض داران گفتگو نمودند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت پنجشیر نیز ازمسئولان نهاد های صحی در این ولایت خواست که برای تمام داکتران در این ولایت آگاهی دهند تا مسئولیت های سپرده شده خویش را به صورت درست و مطابق به شریعت اسلامی انجام داده و از نسخه نویسی مبهم و انحصاری که خلاف مسلک طبابت و شریعت اسلامی است پرهیز کنند.

با این حال رؤسای شفاخانه ها و کلینک های صحی از تشریف آوری محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیر ابراز امتنان و تعهد همکاری نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


منازعات میان باشند‌گان ولسوالی جاغوری؛ با وساطت محتسبین به صلح و دوستی تبدیل شد

منازعات و خصومت‌های شخصی هنوز در سراسر کشور از میان مردم قربانی می‌گیرد که بر اساس معلومات محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غزنی، طی سالیان اخیر ده ها تن از اثر منازعات محلی در این ولایت کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی جاغوری این ولایت در یک ماه اخیر؛ سه منازعه میان باشندگان چندین قریه را که به سر موضوعات مختلف به میان امده بود را حل نموده فضای صلح و آشتی را میان آنان برقرار نمود

محتسبین ریاست امربالمعروف ولسوالی جاغوری ولایت غزنی میگویند، منازعات و دشمنی ها علاوه  ‌بر اینکه تلفات انسانی و خسارات مالی را برای مردم به بار آورده، در بسیار موارد سبب مهاجرت‌ها، محرومیت اطفال از تعلیم و بی‌خانمان شدن خانواده‌ها نیز گردیده است.

همچنان محتسبین امربالمعروف،نهی عن المنکر و سمع از تمام باشندگان ولسوالی جاغوری این ولایت خواستند که منازعات و دشمنی ها را کنار گذاشته در فضای اخوت و برادری زنده گی نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


مسلمانان بر تطبیق امربالمعروف و نهی عن المنکر مکلف می باشند

مولوی محمدمسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل با حضور در یکی از مساجد که در آن بیش از شش هزار نماز گزار حضور داشت؛ گفته است امربالمعروف و نهی عن المنکر واجب بوده و هر فرد مسلمان به تطبیق آن مکلف می باشد.

رئیس امربالمعروف،نهی عن المنکر و سمع شکایات گفت امربالمعروف و نهی عن المنکر  در جلوگیری از مفاسد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی از اهمیت والای برخوردار می باشد و علماء به تطبیق این اصول شرعی اتفاق نظر داشته و افراد که از این اصول شرعی انکار نمایند؛ از دایره اسلام خارج خواهند شد.

محتسبین این ولایت از بخش های مختلف مرکز این ولایت نظارت نموده و مردم را به ادای نمازجماعت، تطبیق احکام اسلامی و تعطیل نمودن فعالیت های کاری در هنگام نماز جمعه؛ وعظ دینی نمودند.

قابل ذکر است باشندگان ولایت سرپل؛ از فعالیت های محتسبین اظهار خرسندی نموده و گفته است بعداز آغاز فعالیت وزارت امربالمعروف،نهی عن المنکر و سمع شکایات گراف منکرات به گونه چشمگیری کاهش یافته و محتسبین اطمینان داشته باشند مردم در تطبیق احکام اسلامی در کنار آنان قرار خواهند گرفت.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


مجاهدین ضمن وفاداری به نظام اسلامی از اموال بیت المال به گونه درست نگهداری نمایند

مولوی شیرمحمدجواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در مراسم فراغت 360 تن از منسوبین نظامی؛ آنان را به نگهداری از اموال بیت المال، صداقت و وفاداری به نظامی اسلامی توصیه نمود.

با این حال مسئولان وزارت دفاع ملی در این نشست مجاهدین را به مسئولیت پذیری در قبال نظامی اسلامی فراخوانده و از آنان خواست؛ مهارت های فراگرفته شده را در سطح جزتام های شان به سایر مجاهدین آموزش دهند.

منسوبین فارغ شده؛ تدویر همچون برنامه ها را در بلند بردن سطح مهارت های شان موثر دانسته و اطمینان دادند با تمام قاطعیت از ارزش های اسلامی و سرحدات کشور دفاع خواهند کرد.

طبق یک خبر دیگر رئیس امربالمعروف این ولایت در نشست با نمایندگان ادارات امارتی در مورد قانون سمع و بررسی شکایات معلومات داده و گفته است هر کارمند امارتی مکلف به همکاری در زمینه رسیدگی به شکایات مردم می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

محتسبین  شهر کابل در چندین  مکاتب و مدارس دیني برای شاگردان وعظ دینی نمود

محتسبین ریاست شهری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل از ده ها مکاتب و مدارس نظارت نموده و فرامین عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله برای شاگردان بیان نمودند.

محتسبین، شاگردان را به فراگیری علوم دینی و عصری فراخوانده و از تمام استادان خواسته در جلوگیری از منکرات و تطبیق احکام الهی با آنان همکاری نمایند و نیز استادان را به برابر نمودن صورت و سیرت مطابق سنت توصیه نمودند.

محتسبین گفتند فراگیری علوم دینی و عصری برای جامعه اسلامی یک نیاز جدی بوده و جامعه اسلامی با آموزش پیشرفت خواهند کرد.

 محتسبین ولایت کابل در مورد اهمیت حجاب اسلامی در نهاد های آموزشی و مساجد صحبت نموده و خواهان همکاری مردم در زمینه تطبیق این حکم الهی گردیده است به گفته آنان دین مقدس اسلام به زنان حقوق بیشتر داده است و زنان در جامعه اسلامی از حقوق بیشتر برخوردار هستند و زنان با رعایت حجاب اسلامی از عزت و فضایل بیشتر برخوردار خواهند شد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رعایت اصول عدل و انصاف در تجارت، سبب رشد و توسعه آن میشود

محتسبین شهري کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی روزانه شان از مارکیت های تجارتی حوزات شهر کابل نظارت نموده و در نشست های متعدد با مسئولین مارکیت ها و دکانداران پیرامون رعایت عدل و انصاف از منظر قران و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم در معاملات تجارتی شان صحبت نموده؛ دکانداران را به ادای نماز در جماعت، جلوگیری از اختلاط زنان و مردان( نامحرم) و برداشتن تصاویر خلاف شریعت اسلامی از دیوار های اماکن تجارتی توصیه های لازم نمودند.

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر دکانداران را تشویق به عملی نمودن توصیه های ابلاغ شده این وزارت نموده و از آنان خواستند که در جهت اصلاح جامعه و منع منکرات محتسبین را همکاری نمایند.

محتسبین گفتند؛ فریب و اضافه ستانی از مشتریان خلاف شریعت بوده و دین مبین اسلام به صداقت در فعالیت های تجاری تأکید نموده است. آنان علاوه نمودند؛ افراد که در معاملات شان صادق هستند در روز قیامت در جایگاه بلند قرار خواهند داشت؛ جعل و تقلب منجر به بی برکتی در معاملات شان می گردد.

طبق یک خبر دیگر؛ محتسبین امربالمعروف شهر کابل جهت اقامه معروفات و منع منکرت از مساجد، هوتل ها و ساحات پر ازدحام این شهر نظارت نموده؛ مردم را تشویق به ادای نماز در جماعت نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

افزایش حضور مردم سمنگان در مساجد؛ جهت ادای نماز با جماعت

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان حین نظارت از مساجد و مارکیت های تجارتی در مرکز این ولایت؛ از افزایش حضور مردم در مساجد جهت اقامه نماز در جماعت استقبال نموده و به دکانداران توصیه نمودند که فعالیت های شان را در اوقات نماز تعلیق نموده، به سوی مساجد بشتابند.

با این حال؛ محتسبین امربالمعروف ولایت سمنگان از نهاد های تعلیمی و تحصیلی در این ولایت نیز نظارت نموده و برای شاگردان و استادان توصیه نمودند، تا صورت و سیرت خود را مطابق به شریعت اسلامی برابر نمایند. محتسبین خاطر نشان  نمودند که به نسبت محدودیت وقت، آنان نماز های شان را در محوطه مراکز آموزشی باجماعت اداء نمایند.

با این حال باشنده گان ولایت سمنگان از برنامه های ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در راستای منع منکرات و اقامه معروفات حمایت نموده، تعهد بستند که با محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر در قریه و قصبات شان هم گام هستند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

یکتن از ساحرین در ولایت پنجشیر بازداشت گردید.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیر؛ یک شخص را به اتهام اعمال خلاف شریعت و فریب مردم؛ در و لسوالی شتل این ولایت بازداشت و به پنجه قانون سپردند.

محتسبین امربالمعروف این لایت حین بازداشت این ساحر گفتند: اشیا و لوازم که از نزد این فرد به دست آمده نشان میدهد که این شخص طی چندین سال علاوه بر انجام سحر و جادو؛ مردم این ولایت را فریب داده و پول های هنگفت را از آنان دریافت کرده است.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت میگوید دم و دعا از نگاه شریعت اسلامی مشکلی ندارد اما سحر و جادو خلاف شریعت اسلامی است که باید جلو آنها گرفته شود.

همچنان محتسبین مرکز این ولایت نظر به برنامه های روزانه شان، از مراکز صحی و کلینیک چهل بستر این ولایت نظارت نموده و در نشستی با کارمندان بخش صحی؛ در مورد رعایت حجاب شرعی، رفتار نیک با مریضان و مریضداران، اطاعت از اوامر بزرگان و ادای نماز در جماعت توصیه های لازم نمودند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین ولسوالی های عنابه، حصه اول و لسوالی شتل ولایت پنجشیر نیز فعالیت های نهاد های امارتی و غیر امارتی را در این ولسوالی ها نظارت نموده و در دیدار با مسئولین و کارمندان در ارتباط به پابندی به نمازها در جماعت ایراد سخن نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


اشتراک رئیس امربالمعروف ولایت بامیان در جلسه اقتصادی نهاد های امارتی  و خصوصی

مولوی محمودالحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان با حضور در جلسه اقتصادی موسسات امارتی و خصوصی با استقبال از کارکرد موسسات داخلی و خارجی جهت حمایت در راستای تطبیق برنامه های انکشافی در قریه جات این ولایت گفت: هماهنگی و همکاری بین ادارت امارتی و موسسات غیر امارتی یک اصل مهم در جهت رسیدن به اهداف است.

مولوی منصور رئیس امربالمعروف این ولایت در این نشست افزود، امروز که در افغانستان نظام اسلامی حاکم است نتیجه خون هزاران شهدای گمنام مردم مبارز و مجاهد پرور افغانستان است، اگر با آرمان ها و خون شهدا تغافل صورت گیرد، در روز قیامت همه مسئولین نزد الله جل جلاله جواب گو خواهند بود.

در این نشست رئیس ریاست اقتصاد ولایت بامیان گفت: اطاعت از اوامر بزرگان، رعایت توصیه ها و طرزالعمل های وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر شرط اول است و همه مکلف به تطبیق توصیه های محتسبین امربالمعروف در نهاد های شان میباشند.

در همین حال؛ رؤسای موسسات گفتند: از مقرارات و لوایح  وزارت امربالمعروف آگاهی داشته و در رعایت و تطبیق آن با محتسبین همنوا عمل خواهند کرد.

طبق یک خبر دیگر رئیس امربالمعروف ولایت بامیان جهت بررسی و نظارت از فعالیت های محتسبین به ولسوالی های سیغان و کهمرد این ولایت سفرنموده و در نشستی با محتسبین گفت؛ فعالیت محتسبین یک وظیفه مقدس است، پس این وظیفه به طریق احسن و اصول شریعت غرای محمدی صلی الله علیه وسلم ادامه یابد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تاجران وسرمایه داران مطابق به شریعت اسلامی زکات مال شان را به نیازمندان پرداخت نمایند.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی شان با مسئولین مراکز تجارتی در نقاط مختلف شهر کابل ملاقات نمودند.

در این نشست ها محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کابل به تاجران و سرمایه داران توصیه نمود که مطابق به شریعت اسلامی زکات مال شان را به نیازمندان پرداخت نمایند.

محتسبین امربالمعروف ولایت کابل می گویند که زکات پُل اسلام است و هرکسی که آن را بپردازد از این پُل با موفقیت عبور کرده و کسانیکه در پرداخت آن غفلت مینمایند، در زیر آن پُل زندانى مى شود و پرداخت زکات، خشم پروردگار را فرو مى نشاند.

به همین منظور محتسبین می گویند اگر مسلمانان به دستور حیات بخش که همانا زکات می باشد به خوبی عملي کنند در جامعه اسلامي فقیري باقی نخواهد ماند.

همچنان در این نشست ها محتسبین امربالمعروف به تاجران و دکانداران توصیه نمود که از سود و احتکار خود داری نموده و نماز های خود را در جماعت اداء نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


استقبال و حمایت مردم بدخشان از فعالیت های اصلاحی محتسبین

 محتسبین آمریت های امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات مرکز و ولسوالی های ولایت بدخشان با نظارت از بازارها، مکاتب و نهاد های صحی؛ در نشست های جداگانه با مسئولین و شهروندان این ولایت در مورد رعایت حجاب اسلامی توصیه های لازم نموده گفتند: دختران و زنان بدون حجاب اسلامی در شهر و بازار گشت و گذر نه نمایند.

در این نظارت محتسبین امربالمعروف رعایت حجاب را یک امر الهی دانسته و تأکید نمودن که باشندگان این ولایت در امر مبارزه با منکرات و جلوگیری از بی حجابی زنان، براي محرمان انها توصیه نمایند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین در این ولایت جهت جلوگیری از منکرات و تطبیق توصیه ها و طرزالعمل های اصلاحی، از ادارات امارتی و موسسات خصوصی نظارت نموده، آنان را تشویق نمودند که حجاب اسلامی را رعایت و نماز های شان در جماعت اداء نمایند.

با این حال مسئولان و کارمندان اداره های امارتی، موسسات داخلي و خارجی و مردم در ولایت بدخشان از فعالیت و برخورد حسنه محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات اظهار خرسندی نموده و تعهد نمودند که تمام طرزالعمل ها و توصیه های محتسبین را بالای خود و افراد زیر دست شان عملی خواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین امربالمعروف ولایت پروان مردم را به حفظ وحدت فراخواند

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر  ولسوالی سیا گرد ولایت پروان در ادامه فعالیت های کاری شان؛ از چندین مساجد نظارت نموده و در نشستی با بزرگان قومی، امامان و جوانان این ولسوالی؛ در ارتباط به حفظ وحدت و یکپارچه گی و اطاعت از اوامر بزرگان توصیه های لازم نموده، از آنان در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات خواهان کمک و همکاری گردیدند.

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولسوالی، نهاد های نظامی و اداره های محلی این ولسوالی را نظارت نموده و در دیدار با ولسوال، قومندان امنیه، آمر استخبارات و شماری از مجاهدین در ارتباط به اهمیت ادای نماز در جماعت، فراگیری دروس عقیدتی در مراکز نظامی صحبت نموده و از آنان خواستند که حین انجام وظیفه تقواء و پرهیزکاری را پیشه نموده و برای افراد مغرض و استفاده جو فرصت ندهند تا صفوف مجاهدین را تضعیف سازند. آنان هم چنان افزودند؛ تحت هیچ شرایطی از بیت المال استفاده  نامشروع و شخصی ننمایند.

محتسبین امربالمعروف افزودند که حالا جهاد علیه اشغالگران، پایان یافته و از باشندگان این ولسوالی خواستند تا در جهاد آبادانی کشور سهم خویش را اداء کنند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

همکاری نهاد های محلی در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات ضروری می باشد

الحاج شیخ جمال الدین مظهری رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا با حضور در جلسه هفته وار مقام این ولایت؛ در مورد همکاری نهاد های محلی امارت اسلامی با ریاست امربالمعروف صحبت نموده و بر تطبیق کامل رهنمود های اصلاحی، در سراسر این ولایت تأکید نمود.

در این نشست رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا به رفتار نیک مجاهدین و محتسبین امربالمعروف  با مردم تأکید نموده گفت؛ امربالمعروف، نهی عن المنکر در نظام‌های اسلامی یک اصل پذیرفته شده‌است، تا جامعه را در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری نماید. وی اضافه نمود؛ لازم است به هدف زدودن منکرات در جامعه با هماهنگی دیگر نهاد های امارتی مبارزه جدی صورت گیرد.

با این حال مقام این ولایت نیز دراین برنامه سخنرانی نموده، بر اهمیت امر به بالمعروف و نهی عن المنکر تأکید نموده اضافه نمود محتسبین امربالمعرف وظیفه سنگینی را به عهده دارند که  همانا رضایت مردم و اصلاح جامعه می باشد.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا درمحفل که به مناسبت دستار بندی در مدرسه بدراب ولسوالی تگاب این ولایت تدویر یافته بود اشتراک نموده، برای حاضرین در مورد فضیلت و جایگاه علم و رسانیدن علم به یگران، از مظهر قرآن کریم و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم ایراد سخن نمود.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا مطابق به برنامه های کاری شان از مساجد، مکان های ورزشی، تفریحی و هوتل های عروسی نظارت نموده ، مردم را به انجام کار های خیر تشویق نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تأمین عدالت اجتماعی سبب نزول رحمت الله متعال میگردد

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات مرکز ولایت فاریاب مطابق به فعالیت های کاری روزانه شان بیش از ده اداره امارتی را در این ولایت نظارت نموده ودر نشستی با مسئولان و کارمندان ادارات پیرامون اصلاح سیرت و صورت طبق سنت نبوی صلی الله علیه و سلم، ادای نماز در جماعت، خدمت صادقانه، ترحم با ملت و دوری از تعصبات قومی، لسانی و نژادی توصیه نموده گفتند: که تأمین عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی سبب ترحم و نزول رحمت الله متعال میگردد و از تمام کارمندان اداره های امارتی خواستند که در این مورد توجه جدی داشته باشند.

 همچنان در این نظارت محتسبین امربالمعروف این ولایت در مورد تحکیم نظام امارت اسلامی گفتند: نظام امارت اسلامی ثمره خون هزاران جوان شهید می باشد و مسئولین باید متوجه حفظ ارزشها، دست آورد ها و خون شهدأ باشند و در جهت اصلاحات تلاش بیشتر انجام دهند.

با این حال مسئولان ادارات امارتی در ولایت فاریاب از کارکرد و فعالیت های محتسبین امربالمعروف قدر دانی نموده گفتند: در دو سال گذشته محتسبین امربالمعروف تلاشها و زحمات طاقت فرسای را انجام دادند و درعرصه دعوت و اصلاح جامعه دست آورد های چشمگیری را در کارنامه شان ثبت نموده اند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار اصلاحی محتسبین امربالمعروف ولایت غور با مسئولان اصناف شهری این ولایت 

۱۴۴۵/۷/۵ ه ق

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور به هدف آگاهی دهی احکام شرعی، با تمام اصناف بازار شهر فیروزکوه دیدار نمودند.

دراین دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت برای آنان گفت: هر کسب و یا فعالیت که انجام میدهید باید حکم شرعی آن را بدانید زیرا هر کار و یا وظیفه از لحاظ شرعی احکام مشخص دارد پس فهم و یاد گیری احکام برای پیشبرد بهتر امور ضروری می باشد.

 با این حال مسئولان اصناف دربازار شهر فیروز کوه از برنامه های اصلاحی ریاست امربالمعروف، اظهار خرسندی نموده، وعده دادند که من بعد در تطبیق طرزالعمل ها و توصیه های اسلامي محتسبین امربالمعروف بیشتر خواهند کوشید.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف در یک جلسه بزرگ با شهروندان این ولایت در آموزشگاه هریرود، پیرامون تقویت عقیده اسلامی به تفصیل صحبت نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدارهیئت وزارت امر بالمعروف با زندانیان محبس عمومی ولایت سمنگان

 هیئت اعزامی وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات؛ تحت ریاست مولوی فضل الرحمن مجددی رئیس ریاست ارجاع و پیگیری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات که اخیراً جهت حل مشکلات و رسیده گی به شکایات شهروندان ولایت سمنگان سفرنموده بود؛ به سلسله فعالیت های کاری شان از زندان عمومی این ولایت نظارت نمودند.

حافظ مولوی صدیق الله اسحاق عضو هیئت کمیته رسیده گی به شکایات هنگام دیدار با محبوسین گفت طرزالعمل که از سوی امیرالمومنین حفظه الله در ارتباط به رفتار و عکس العمل با زندانیان توشیح شده مطابق به قانون الهی بوده که اجازه هیچگونه ظلم و ستم را روا نمیدارد.

وی همچنان افزود نهاد های نظامی که مسؤل نگهداری و باز پرسی محبوسین را دارد  تلاش نمایند  تا در عرصه حل  مشکلات و شکایات انان رسیدگی نمايد و همرای شان رفتار نيکو و حسنه نمايند.

در همین حال هیئت یاد شده از زندان اناث و بخش اطفال این ولایت  نیز نظارت نموده مشکلات و شکایات شان را مورد بررسی قرار دادند.

قرار است هیئت اعزام شده  وزارت امربالمعروف جهت بررسی و حل شکایات مردم به ولایات های بلخ، جوزجان، سرپل و فارياب نیز سفر نمايند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین فاریاب: نظام اسلامی نعمت بزرگ الهی است

محتسبین مرکز ولایت فاریاب با حضور در نشست معرفی ولسوال و مسوولین ولسوالی جدیدالتأسیس بندر، نظام اسلامی را نعمت عظیمی برای مسلمانان عنوان نموده گفت؛ مسوولین قبلی بخصوص طی دو دهه اخیر، هیچ توجه به مردم ساحات دور دست و محروم نه نموده اند، با ایجاد نظام اسلامی به خواسته های اقشار مختلف مردم به طور احسن رسیده گی صورت گرفته که تأسیس ولسوالی بندر یکی از نمونه های آن می باشد. 

محتسبین این ولایت گفتند: نظام امارت اسلامی در اثر نصرت و کمک الله متعال و قربانی هزاران مجاهد تشکیل گردیده است که در نتیجه آن مردم در فضای امنیت به امور روزانه خویش می پردازند. آنان هم چنان خواهان همکاری باشندگان این ولایت در راستای زدودن منکرات در جامعه گردیدند.

با این حال باشندگان ولسوالی بندر ولایت فاریاب میگویند ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر همیشه بخاطر از بین بردن اعمال مخالف احکام دین مقدس اسلام سعی و تلاش نموده و در جامعه اسلامی از جایگاه خاص برخوردار می باشند. مردم این ولسوالی نیز تعهد نمودند که از هیچ نوع همکاری با محتسبین این اداره در جهت اصلاح جامعه دریغ نخواهند کرد.

همچنان محتسبین در این محفل خواستار توجه بیشتر مقامات مسوول در زمینه حمایت از مدارس دینی گردیدند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار محتسبین تخار با زرگران این ولایت

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت تخار جهت تطبیق فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله با طلا فروشان و دیگر فلزات گران بها دیدار نمودند.

در این دیدار محتسبین امربالمعروف ولایت تخار پیرامون نامه رهنمودی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در خصوص کیفیت فلزات گران بها صحبت نموده گفتند تطبیق و رعایت فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله و رهنمود های وزارت امربالمعروف بر همه گان لازمی می باشد تا در معاملات شان، آن را رعایت نمایند.

با این حال زرگران ولایت تخار در این دیدار با حمایت از کارکردهای نظام امارت اسلامی به خصوص وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات تعهد نمودند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات مطابق به فعالیت های کاری روزانه شان از مدیریت ترافیک، مکان های ورزشی و سالون های اصلاح موی در این ولایت نظارت نموده و طی نشستی با کارمندان مدیریت ترافیک این ولایت پیرامون فضیلت نماز با جماعت، اخلاص در وظیفه و آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت نبوی صلی الله علیه وسلم توصیه های لازم نموده و از سلمان ها خواستند حین آراستن صورت مراجعین فرهنگ اسلامی را رعایت نمایند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف ولایــت ســـرپل به ولسوالی الفتح سفرنمود

مولوی محمد مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل طی سفر کاری اش به ولسوالی الفتح این ولایت در نشست های جداگانه با مسئولین امنیتی، اداره های ملکی، علماء، بزرگان قومی و جوانان در ارتباط  فضیلت نماز در جماعت، جلوگیری از منکرات، عملی نمودن توصیه های محتسبین و اهمیت تأمین امنیت تبادل نظر نمودند.

رئیس امربالمعروف این ولایت گفت: در بیست سال گذشته رسوم وعنعنات غیر اسلامی بر افکار عامه تأثیرات منفی برجا گذاشته و برای احیاي فرهنگ اسلامی و افغاني، علماء و متنفذین قومي، محتسبین این اداره را همکاری نمایند.

با این حال علمای دین و بزرگان قومی درمورد بعض عنعنات نا مناسب و خلاف شریعت اسلامی را در قریه و قصبات  میپزیرد ومیګوید که چنین رسوم، ضربه سنگین به فرهنگ اصیل اسلامی وارد میکند، آنان نیز تعهد نمودند که در اصلاح جامعه و اقامه معروفات، محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر را بیشتر کمک و همکاری خواهند کرد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر سرپل حین نظارت از مساجد ونقاط پر ازدحام این ولایت درمورد  پیامد های نافرمانی از دستورات الهی توصیه نموده گفتند: نافرمانی از دستورات الهی باعث بروز مشکلات و نگرانی ها گردیده و کلید حل مشکلات؛ اطاعت از اوامر الهی و رو آوردن به قرآنکریم می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


وحدت و یکپارچه گی رمز پیروزی مسلمانان می باشد.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی قرمقول ولایت فاریاب در ادامه فعالیت های کاری شان، همراه با ولسوال، قومندان امنیه، آمر استخبارات، متنفذین قومی و جمع کثیر از مجاهدین در این ولسوالی دیدار نموده و در ارتباط به و حدت و یکپارچه گی میان مردم گفتگو نمودند.

دراین دیدار محتسبین امربالمعروف ولسوالی قرمقول گفتند: کلید اصلی حل مشکلات جامعه و ایستادگی در برابر توطیه های دشمن، و حدت و اعتماد میان ملت و نظام اسلامی است.

همچنان محتسبین امربالمعروف این و ولسوالی از مسئولین و مجاهدین خواستند که حین انجام وظیفه تقوای و پرهیزکاری را پیشه نموده و به هیچ وجه برای افراد مُغرض و استفاده جو فرصت ندهند تا صفوف مجاهدین را تضعیف  نمایند، چون وجود چنین افراد مُضر در نظام اسلامی سبب پراگندگی و ایجاد فتنه میان مجاهدین خواهد شد.

محتسبین امربالمعروف افزودند که حالا جهاد علیه اشغالگران، پایان یافته و از باشندگان این ولسوالی خواستند تا در جهاد آبادانی کشور سهم خویش را اداء نمایند.

بر اساس یک خبر دیگر محتسبین این ولایت از حوزه اول امنیتی، حوزه سوم و بیش از بیست مدرسه ودارالحفاظ نظارت نموده در نشستِ با مسئولین و مجاهدین گفتند: استفاده شخصی از بیت المال حرام و نامشروع بوده و سبب هلاکت و تباهی انسانها میگردد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

تطبیق و رعایت احکام شرعی باعث استحکام نظام در کشور می شود

جلسه اداری مقام ولایت جوزجان تحت ریاست قاری گل حیدر شفق والی این ولایت و با اشتراک معاون ولایت، رئیس استخبارات، رئیس امربالمعروف و مسولان نظامی و ادارات ملکی در سالون جلسات مقام این ولایت برگزار گردید.

در این جلسه روی رفع نیازمندی های ادارات و بررسی پیشنهادات ادارات یاد شده تبادل نظر صورت گرفت.

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان در این نشست روی شفافیت کاری، حل مشکلات و رسیده گی به شکایات مردم صحبت نموده گفت مقام ها و مسئولین امارتی جهت استحکام نظام اسلامی به عدالت اجتماعی در مطابقت به احکام و اصول اساسی شریعت پابند باشند.

مطابق به گزارش آمریت محتسبین امربالمعروف ولایت جوزجان؛ محتسبین این ولایت در یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰ مسجد را در مرکز و ولسوالی ها نظارت و بررسی نموده، اهالی این ولایت را به اتحاد و انسجام دعوت نمودند.

همچنان حین نظارت، به ده ها منازعات میان باشندگان این ولایت تو سط محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر نیز حل و فصل گردیده است.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار رئیس امربالمعروف ولایت بامیان با والی این ولایت

مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت بامیان همراه محتسبین با الحاج مولوی عبدالله سرحدی والی این ولایت دیدار و  پیرامون تطبیق احکام اسلامی و رعایت حجاب شرعی در سراسر این ولایت گفتگو نمودند.

رئیس امربالمعروف این ولایت گفت: تطبیق احکام اسلامی و ترغیب زنان به حجاب اسلامی یکی از دستورات الهی می باشد و  برای همه فرض می باشد تا پیرو دساتیر و احکامات الهی باشیم.

با این حال مولوی عبدالله سرحدی والی این ولایت؛ ریاست امربالمعروف را یکی از ریاست های کلیدی در جهت اصلاح و منع منکرات عنوان نموده می گوید: دشمنان دین و نظام امارت اسلامی با ایجاد تعصبات قومی، مذهبی و لسانی می خواهند به اهداف شوم دست یابند و آنان تلاش دارند بی حجابی وفرهنگ غیر اسلامی را در جامعه ترویج نمایند.

والی این ولایت  از مسئولین از رئیس امربالمعروف خواست تا در هماهنگی با علمایی کرام؛ مردم  را به رعایت حجاب اسلامی و تطبیق احکام دینی با کمال اخلاص و همراه با روش اخلاق نبوی صلی الله علیه وسلم وعظ دینی نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار محتسبین با کارمندان نهاد های امارتی ولایت کاپیسا

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات کاپیسا حین نظارت از ریاست های مخابرات، پاسپورت و برخی از نهاد های صحی؛ کارمندان امارتی را به برابرنمودن صورت و سیرت مطابق سنت و رفتار حسنه با مردم؛ وعظ دینی نمودند.

مولوی جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا در این دیدار خطاب به کارمندان این ادارات گفت: زمانی موفقیت های دنیا و آخرت نصیب ما میشود که به راه و روش رسول گرامی (ص) قدم برداریم و تمام ارشادات آنحضرت (ص) را در زندگی خویش عملی نمایم.

همچنان رئیس امربالمعروف این ولایت از تمام داکتران خواست تا با مریضان و مریضداران رفتا نیک داشته، نماز های خود را در جماعت اداء نمایند و داکتران طبقه اناث با رعایت حجاب اسلامی به وظایف خویش ادامه بدهند.

با این حال باشنده گان چندین روستا  از فعالیت های محتسبین در راستای منع منکرات در محلات زندگی شان استقبال نموده و میگویند که در همه موارد در کنار نظام شان برای جلوگیری از منکرات ایستاده خواهند شد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین دایکندی کارمندان امارتی را به رفتار حسنه با مردم توصیه نمودند

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی با فرستادن خبرنامه ای می گویند در دیدار با مسئولین نظامی؛ مجاهدین را به رفتار نیک با مردم توصیه نموده، فرامین و هدایات عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله را به آنان در میان گذاشت.

محتسبین به هدف نظارت از فرامین از شفاخانه های امارتی و خصوصی، نهادهای تعلیمی بازدید نموده و آنان را به مراعات نمودن احکام شرعی، رفتار نیک با مراجعین و ادای نماز جماعت وعظ دینی نمود.

محتسبین در دیدار با مسئولین مراکز تعلیمی گفتند نسل جوان باید مطابق ارزش های اسلامی تربیت و آموزش ببنند؛ زیرا در ۲۰ سال گذشته دشمنان تلاش داشتند با برنامه های شانِ؛ افکار جوانان را منحرف نمایند.

به گفته محتسبین آنان توانستند در یک هفته گذشته در دیدار با جمع کثیری از مردم، متنفذین قومی و وکلای گذر؛ حمایت آنان را در در زمینه مبارزه با منکرات بدست آورده و نیز در جهت تطبیق احکام اسلامی و فرامین با محتسبین وعده همکاری نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین پنجشیر؛ جمع کثیری از جوانان را به رعایت حقوق والدین توصیه نمود

محتسبین ولسوالی شتل ولایت پنجشیر با فرستادن خبرنامه ای می گویند در چندین روستا جوانان را به رعایت حقوق والدین، ادای نماز جماعت، فراگیری آموزش های اسلامی و عصری توصیه نمودند.

به گفته محتسبین در این برنامه های نظارتی؛ که در برخی از خانواده ها میان فرزندان و والدین اختلافات ایجاد شده بود به همکاری علمایی کرام و متنفذین قومی حل فصل نموده و گفتند خداوند متعال به صراحت همه مسلمانان را به ادای احترام به والدین امر نموده است.

محتسبین این ولسوالی گفتند احسان و نیکی به پدر و مادر از بهترین کارهای پسندیده  در نزد الله جل جلاله میباشد و خداوند متعال احترام به والدین را در زمره عبادت قرار داده است و در جوامع اسلامی والدین از ارزش والای نسبت به جوامع غربی برخوردار می باشد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت از مکان های ورزشی نظارت نموده و ورزشکاران را به مراعات کردن سطر عورت و ادای نماز جماعت توصیه نمودند و گفتند ورزشکاران نباید در هنگام برد و باخت مسابقه با گذاشتن پول شرط بندند؛ زیرا عمل از دیدگاه شرعی ناروا می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رسیده گی به عرایض و شکایات مردم از اولویت های کاری ریاست امر بالمعروف بدخشان می باشد

 به منظور ارائه خدمات بهتر در راستای رسیدگی به شکایات مردم ولایت بدخشان، رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت نشستی را با حضور مسئولین سمع و بررسی شکایات مرکز و ولسوالی های این ولایت تدویر داده و از آنان خواست تا شکایات واصله را جمع آوری نموده و جهت رسیدگی به آن اقدامات عملی صورت گیرد.

مولوی شیر محمد جواد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت گفت: بررسی و رسیدگی به شکایات مردم در اولویت برنامه های این ریاست قراردارد وی همچنان از تمام باشندگان ولایت بدخشان خواست تا شکایات شان را بدون کدام موانع در بخش سمع شکایات این ریاست ثبت نمایند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان مطابق به فعالیت های کاری روز مره شان، شهر فیض آباد مرکز این ولایت را مورد نظارت قرار داده و در دیدار با کسبه کاران و دکانداران در ارتباط به قباحت احتکار و اهمیت نماز جماعت توصیه های لازم نمودند.

همچنان محتسبین اداره امربالمعروف این ولایت با امامان مساجد، بزرگان قومی و جوانان این ولایت دیدار نموده در ارتباط رعایت حجاب، تعلیم و تربیه اولاد، ادای نماز در جماعت و مسایل طلاق و عدت نکاح از نگاه شریعت اسلامی بحث و گفتگو نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


توصیه شهروندان ولایت تخار به رعایت کامل وجیبه های دینی

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت تخار جهت تطبیق برنامه های اصلاحی شان در مرکز و ولسوالی های این ولایت گشت نموده و مردم را تشویق به رعایت همه احکام اسلامی نمودند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت می گوید اقامه معروفات، اقامه نماز، برابرنمودن صورت و سیرت مسلمانان مطابق به شریعت اسلامی، ترغیب زنان به حجاب شرعی، رسیدگی به شکایات مردم و دعوت مردم برای رعایت اصول پنج بنای اسلام از اهداف مهم و اساسی این اداره می باشد.

محتسبین در سطح مرکز و ولسوالی های ولایت تخار گشت ارشادی انجام داده و به دکانداران توصیه نمودند دکان های شان را در هنگام نماز  تعطیل و به صف نمازگزاران بپیوندند؛ به گفته آنان تعطیل فعالیت های کاری در هنگام نماز، امر الهی بوده و سبب برکت در کار بار می گردد.

همچنان محتسبین از چندین مرکز صحی این ولایت نظارت نموده و به داکتران توصیه نموده است نماز را با جماعت ادا و با بیماران رفتار حسنه نمایند و نیز تأکید کردند که از تجویز نسخه های بی مورد برای مریضان اجتناب کنند.

طبق یک گزارش دیگر محتسبین امربالمعروف ولسوالی اشکمش این ولایت در هماهنگی با ریاست حج واوقاف امتحان امامت از تمام امامان مساجد در این ولسوالی اخذ نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کمیته بهبود فعالیت ها تحت نظر ریاست امربالمعروف ولایت بغلان ایجاد گردید

کمیته بهبود فعالیت ها در چوکات شریعت اسلامی و هماهنگی میان اداره های امارتی روز گذشته با سرکردگی ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان در مقر این ریاست ایجاد و به فعالیت های خود آغاز کرد.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان در نشست ایجاد این کمیته گفت: این کمیته به منظور بهبود نظام اسلامی و حل مشکلات مردم ولایت بغلان و کندز ایجاد شده که ریاست استخبارات، قول اردو ۲۱۷وزارت دفاع ملی، لوای دشت کیله گی، قومندانی امنیه، و برخی از اداره های امارت اسلامی عضویت این کمتیه را دارند.

با این حال مسئولان اداره های نظامی و ملکی نظام امارت اسلامی که عضویت در این کمیته را دارند ، از هر گونه همکاری اطمینان داده گفتند: به منظور اثر بخشی و شفافیت پیش برد برنامه های کاری ریاست های امربالمعروف در این دو ولایت همکاری بیشتر می نمایند، آنان نیز از اعضای این کمیته خواستند که در طرح و تطبیق برنامه ها اصلاحی اولویت های باشندگان این دو ولایت در نظر گرفته شود.

طبق یک خبر دیگر اعضای این کمیته در نخستین روز کاری شان جهت بهبود نظام و اصلاح جامعه نشستی مشورتی را با استادان و محصلین پوهنتون ولایت بغلان تدویر دادند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان در جمع از محصلین در مورد دروس عقیدتی و از میان برداشتن فاصله میان مدرسه و پوهنتون توصیه های لازم نمود.

در اخیر اعضای این کمیته از تمام استادان ومحصلین خواستند که جهت هماهنگی و بهبود فعالیت های نظام امارت اسلامی نظریات شان به شکل تحریری پیشکش نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت فاریاب با رئیس حج و اوقاف این ولایت

مولوی محمد صادق ثاقب رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت فاریاب همراه با مولوی امیر محمد حقانی رئیس جدیدالتقرر ریاست حج و اوقاف این لایت دیدار نموده پیرامون موضوعات مختلف گفتگو نمودند.

رئیس امربالمعروف این ولایت در این دیدار گفت؛ ریاست حج واوقاف یکی از ریاست های مهم  تصمیم گیرنده در جهت اصلاح و تربیت مردم در یک جامعه اسلامی است وی از رئیس ریاست حج و اوقاف این ولایت خواست؛ کسانی که درعلوم دینی به شکل کامل آگاهی داشته باشند باید منحیث امام در مساجد به امامت بپردازند. در این دیدار همچنان روی تعین اوقات نماز های پنج گانه، ترتیب و تکثیر جدول واحد برای امامان ساحات مورد نظر بحث گردید.

همچنان رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب از ریاست حج و اوقاف این ولایت خواست که راستای  محوه منکرات با محتسبین این ولایت کمک و همکاری بیشتر نمایند.

با این حال مولوی امیرمحمد حقانی رئیس حج و اوقاف این ولایت از فعالیت ها و تشریف آوری رئیس امربالمعروف قدردانی نموده گفت؛ در حد توان دو شادوش ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جهت اصلاح جامعه و اقامه معروفات و منع منکرات کوشش و تلاش خواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


اداء نمودن نماز در جماعت یکی از دستورات الله متعال برای مسلمانان می باشد

مولوی محمد مسعود حنفی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل در دیدار با دکانداران و مسئولان هوتل های عروسی در این ولایت گفت: اداء نماز در جماعت قانون خود ساخته وزارت امربالمعروف نیست، بلکه  یکی از دستورات الله متعال می باشد که مسلمان را تشویق میکند که نماز های خود را در جماعت اداء نمایند.

رئیس امربالمعروف این ولایت برای حاضرین در جلسه گفت: ادای نماز در جماعت افضل ترین عبادات نزد الله جلّ جلاله می باشد که در روایات متعدد یک نماز با جماعت ۲۵ مرتبه نسبت به ادای نماز انفرادی فضیلت و درجه دارد.

همچنان مولوی محمد مسعود حنفی از تمام دکانداران و شهروندان این ولایت خواست که در وقت نماز جماعت مصروف کارهای دنیوی نبوده و فعالیت های کاری شان را پنج دقیقه قبل از نماز تعطیل و به صف نمازگزاران بپیوندند.

به گفته رئیس امربالمعروف این ولایت هوتل داران تلاش کنند با شفقت و مهربانی از مردم ن پذیرایی کند و مسئولین هوتل ها نباید از محافل خوشی اضافه ستانی کنند و موارد که مشکوک به نظر می رسد جهت تامین امنیت بهتر و رعایت اصول اسلامی؛ به مسئولین امارتی گزارش دهند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسببین در چندین ولسوالی ولایت بامیان دکانداران را وعظ دینی نمود

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت بامیان در ولسوالی های سیغان، ورس، شبر و مرکز این ولایت به دکانداران توصیه نمودند؛ در هنگام نماز جمعه فعالیت های کاری شان  را تعطیل و به صف نمازگزاران بپیوندند.

محتسبین در سطح مرکز و ولسوالی های ولایت بامیان گشت ارشادی انجام داده  و به دکانداران توصیه نمودند دکان های شان را در هنگام نماز جمعه تعطیل و به صف نمازگزاران بپیوندند؛ به گفته آنان تعطیل فعالیت های کاری در هنگام نماز، امر الهی بوده و سبب برکت در کار بار می گردد.

محتسبین از چندین مرکز صحی این ولایت نظارت نموده و به داکتران توصیه نموده است نماز را با جماعت ادا و با بیماران رفتار حسنه نمایند و نیز تأکید کردند فروش ادویه تاریخ تیر شده از جمله منکرات بوده و باعث بروز امراض گوناگون برای بیماران می گردد.

محتسبین این ولایت یک جماعت از جوانان را که می خواستند پرندگان را جنگ انداخته و برای خود سرگرمی ایجاد کنند؛ مورد توصیه قرار داد به گفته محتسبین این جوانان از عملکرد خویش اظهار پیشیمانی کرده و بیان داشتند از حکم شرعی جنگ انداختن پرندگان آگاهی کامل نداشتند و اکنون با توصیه های خردمندانه محتسبین؛ بر ترک این عمل منکر تعهد کردند.

محتسبین در ولسوالی ورس ولایت بامیان توصیه های شان را در جمع کثیری از ورزش کاران بیان نموده و گفته است محتسبین از فعالیت های ورزشکاران حمایت نموده و ورزش ضامن سلامت می باشد و دین مقدس اسلام هیچگاهی مخالف ورزش نمی باشد؛ اما ورزشکاران به توصیه ها عمل نموده و در هنگام تمرین ورزش، سطر عورت را رعایت و نماز را در جماعت ادا نمایند و نیز تلاش کنند اخلاق ورزشی را مراعات و به هیچ کسی آسیب نرسانند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تدویر سمینار سه روزه در ولایت دایکندی

محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی پیرامون اهمیت حجاب سمینارسه  روزه آموزشی را برای باشندگان این ولایت برگزار نمود.

محتسبین در سخنان خود گفت؛ حجاب حکم الهی است نه خواسته فردی اشخاص؛ که بالای زنان مسلمان فرض گردیده و رعایت آن بالای هر زن مؤمن فرض میباشد. 

محتسبین افزود رعایت حجاب جامعه را از فساد نجات میدهد و باعث خشنودی الله  جل جلا له و پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  میشود هر زن که در زمینه رعایت حجاب غفلت نماید، نه تنها خودش بلکه ولی اش نیز به عذاب الله جل جلا له گرفتار میشود.

محتسبین از تمام اشتراک کنندگان خواست تا محتوای آموزشی سمینار را با فامیل خود در میان بگذارد و از آنها بخواهد که در زمینه حفظ حجاب کوشا باشد تا در آخرت از عذاب در امان باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ولایت بدخشان نشست را تحت عنوان نقش مردم در اصلاح جامعه برگزار نمود

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان نشست را تحت عنوان نقش مردم در پیشرفت و اصلاح جامعه با حضور مسئولان محلی، علمایی کرام و بزرگان قومی بعداز ادای نماز جمعه در ده ها مسجد جامع این ولایت برگزار نمود.

در این نشست ها محتسبین به تمام نمازگزاران توصیه نمود در امر جلوگیری از منکرات آنان را همکاری نموده و نماز را در جماعت ادا نمایند.

محتسبین گفتند دربیست سال گذشته فرهنگ های غیر اسلامی بر افکار جوانان تأثیر نموده و باید برای مبارزه با آن افکار و احیایی فرهنگ اسلامی و افغانی، علماء و متنفذین قومی آنان را همکاری نمایند.

همچنان در این نشست ها محتسبین امربالمعروف از تمام بزرگان این ولایت خواستند که از سفر افراد زیر سن به خارج از کشور جلوگیری نمایند؛ زیرا آنان سرمایه های کشور بوده و باید در کشور خویش؛ آموزش های اسلامی و عصری را فرا گرفته و به وطن شان مصدر خدمت شوند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز مطابق به فعالیت های کار شان تعداد از نمایندگی های ترانسپورتی را نظارت نموده به رانندگان گان توصیه نمود در وسایط شان موسیقی نشر نه نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کارمندان بخش صحی در رسیده گی به مریضان اخلاص حسنه را مد نظر گیرند

نوشتن نسخه به شکل مبهم ازسوی برخی داکتران جهت منافع شخصی شان، یکی از چالش های است که از سالیان دور شهروندان افغانستان با آن مواجه می باشند.

به همین منظور مولوی محمدصادق ثاقب رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایات فاریاب همراه با آمر محتسبین مرکز وچندتن ازمحتسبین؛ با مفتی فضل الهادی رئیس صحت عامه این ولایت، روی حل موضوع یاد شده دیدار نمودند.

در این دیدار رئیس امربالمعروف فاریاب ضمن تأکید برخاتمه بخشیدن به نسخه های مبهم، پیرامون اصلاح سیرت و صورت کارمندان امارتي طبق سنت نبوی صلی اللہ علیہ وسلم، ادای نمازهای پنج گانه در جماعت، رعایت حجاب و اخلاق اسلامی؛ با پرسونل صحی و مریض داران گفتگو نمودند.

مولوی محمدصادق ثاقب رئیس امربالمعروف ولایت فاریاب؛ در ضمن از رئیس صحت عامه خواست که برای تمام داکتران در این ولایت آگاهی دهد تا از نسخه نویسی شفری و مبهم که خلاف مسلک طبابت و شریعت اسلامی است پرهیز کنند.

با این حال رئیس صحت عامه ولایت فاریاب از تشریف آوری رئیس امربالمعروف ابراز امتنان نموده وعده نمود که با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف ولایت غور کارمندان را به نگهداری مناسب از بیت المال توصیه نمود

مولوی گل آقا فاروق رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور در نشستِ با کارمندان مقام ولایت گفته است کارمندان تلاش کنند به نظام اسلامی خدمت صادقانه نمایند؛ زیرا خیانت در نظام اسلامی و حیف میل بیت المال مطابق به احکام شریعت جزای سنگین را به همراه دارد.

رئیس امربالمعروف گفت؛ دین مقدس اسلام هر مسلمان را به عملی نمودن احکام اسلامی امر نموده است و خداوند متعال پاداش صالحین و جزای گناهکاران را در قرآن به صراحت بیان کرده است و هر که به قرآن و احادیث نبوی چنگ زد راه یاب و پیروز خواهند شد.

مولوی فاروق همراه با محتسبین از مدیریت عمومی محبس مرکزی این ولایت دیدار و به کارمندان زندان توصیه نمود وظایف شان را به وجه احسن انجام داده و به مشکلات زندانیان به شکل احسن رسیدگی نمایند.  رئیس امربالمعروف گفت با اعتماد و همکاری مردم نظام اسلامی را پیروز نمودیم و همه مسوولین باید خادم ملت باشیم.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


چنگ زدن به قرآن یگانه راه پیروزی مسلمانان می باشد؛

شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا در محفل دستار بندی مدرسه جهادی ولایت کاپیسا واقع سر تپه احمد بیک ولسوالی نجراب اشتراک نموده، دستار فضیلت را بر سر ده ها تن از حافظان بستند.

در این محفل شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکراین ولایت، پیرامون فضیلت حفظ قرآن کریم، جایگاه حافظان در نزد الله جل جلاله و مسئولیت های آنان در برابر جامعه و مردم صحبت نموده گفت؛ چنگ زدن به قرآن یگانه راه بیرون رفت از مشکلات دنیوی و اخروی مسلمانان می باشد.

رئیس امربالمعروف این ولایت حافظان را تشویق نمود تا با خواندن تفسیر قرآن کریم وسایر علوم دینی مصدر خدمات شایانی به جامعه گردند.

قابل یاد آوری است که بعد از سپری نمودن آزمون نهایی، دستار فضیلت بر سر حافظان بسته شد.

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولایت نظر به فعالیت های کاری شان تعداد از مساجد را در مرکز و ولسوالی این ولایت نظارت نموده و برای نماز گزاران در مورد پابندی به جماعت، آراسته نمودن سیرت و صورت به سنت نبوی صلی الله علیه و سلم و تدریس احکامات شرعی، توصیه های لازم نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

بیش از 50 اداره امارتی و غیر امارتی بازدید و نظارت گردید؛

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل مطابق به فعالیت های اصلاحی روزانه شان ۵۷ اداره امارتی و غیر امارتی را در نقاط مختلف این ولایت نظارت نموده و در دیدار با مسئولین و کارمندان در ارتباط به تعلیم و تربیه، اهمیت امربالمعروف، خدمت به خلق الله، تقوأ و اتحاد میان مسلمانان از منظر قرآن و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم توصیه نمودند.

در این دیدار محتسبین، توصیه ها و فرامین وزارت امربالمعروف را به خوانش گرفت؛ که بر اساس آن، تمام مامورین نظام امارت اسلامی  مکلف اند، که صورت و سیرت خود را به سنت برابر کنند.

همچنان محتسبین امربالمعروف ولایت کابل از عملی شدن توصیه ها، اظهار خرسندی نموده و بیان داشتند آنچه را وزارت امربالمعروف به کارمندان توصیه کرده است، بیشتر موارد آن از سوی کارمندان ادارات امارتی عملی شده است .

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر کابل حین نظارت از مساجد ونقاط پر ازدحام درمورد  پیامد های نافرمانی از دستورات الهی توصیه نموده گفتند: نافرمانی از دستورات الهی باعث بروز تمام مشکلات و نگرانی ها گردیده و کلید حل این همه مشکلات؛ اطاعت از اوامر الهی و چنگ زدن به قرآن می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ایجاد کمیسیون نظم و توسعه شهری در ولایت پنجشیر؛

مولوی مقبول احمد وقاص رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پنجشیر با شرکت در جلسه ایجاد کمیسیون نظم و توسعۀ شهری گفت با وجودیکه شاروالی این ولایت ده ها کارمند را برای تنظیف شهر موظف کرده، اما پاک نگهداشتن شهر بدون همکاری مردم ناممکن است.

رئیس امربالمعروف این ولایت درسخنان خود پیرامون اجندای ترتیب شده گفت: باید در شهر تغییرات مثبت بیاید، اسلام برای حفظ پاکی و نظافت راهکار های مشخصی را مطرح نموده است.

همچنان مولوی وقاص برای حاضرین و اعضای کمیسیون نظم و توسعۀ شهری گفت که محتسبین این اداره همواره در قبال مسئولیت های اصلاحی شان پیام صفایی شهر و محیط زیست را نیز به سمع باشندگان این ولایت رسانیده اند و مسئولیت های ایمانی خود را عملآ در پاک سازی شهر انجام داده اند.

این کمیسیون با حضور الحاج حافظ محمد آغا حکیم والی پنجشیر و مسوولان ادارات محلی امارتی این ولایت ایجاد  و به‌ کارآغاز کرد و قرار است این کمیسیون برنامه مهم را در راستای نظم و توسعه شهری در این ولایت آغاز کند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کمک و همدردی با فقراء از مهم‌ترین دستورات اسلام به شمار میرود

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ مطابق به برنامه های کاری، از شرکت های تولیدی این ولایت نظارت نموده و در قبال اقامه معروفات، جلوگیری از منکرات؛ کمک و همدردی با فقراء و مساکین توصیه نموده گفتند: کمک و همدردی با فقراء یکی از دستورات الهی می باشد.

همچنان محتسبین امربالمعروف ولایت بلخ حین نظارت و دیدرا با تاجران و صاحبان شرکت های تولیدی خطاب به آنان گفتند: سرمایه داران ما باید هموطنان فقیر، مسکین، یتیمان، بیوه زنان و خانواده های شهدا را در روشنای اصول دینی کمک و دستگیری نمایند، زیرا این عمل باعث سعادت زندگی دنیوی و اخروی مسلمانان میگردد.

طبق یک خبر دیگر محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت نیز در دیدار های جدا گانه با مسئولین امارتی و بزرگان قومی در ارتباط به اقامه معروفات و جلوگیری از منکرات صحبت نموده گفتند: بلندترین فریضه نسبت به همه فریضه ها امر بالمعروف، نهی عن المنکر است که اکیداً در کلام الله ذکر گردیده و خوش بختانه به گونه عملی در جامعه جریان دارد، آنان از تمام شهروندان، مسوولین و مردم عام در اقامۀ معروفات و جلوگیری از منکرات طلب همکاری نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


بیانات اصلاحي محتسبین درمورد کاهش مهریه دختران در ولایت فاریاب

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فاریاب طی نشست مشورتی با مسئولان محلی، علماء و بزرگان قومی پیرامون کاهش مهریه و مصارف غیرشرعي در مراسم عروسی تبادل نظرنمودند.

در این نشست تمرکز توصیه های محتسبین بر کاهش مهریه ومصارف ګزاف بود

آمرمحتسبین امربالمعروف اندخوی این ولایت می گوید مصارف گزاف عروسی بعد از نامزدی میان فامیل عامل اصلی منازعه فامیلی شده و در بعضی موارد حتی همین مصارف گزاف  و گرفتن طویانه بلند باعث شده است که بسیاری از جوانان سال های طولانی زیر بار قرض رفته و نیز بیشتر جوانان نمی توانند ازدواج کنند.

محتسبین این ولایت می گویند اسراف و طویانۀ گزاف در اسلام جای نداشته و باعث گسترش فساد اخلاقی در جامعه می شود.

با این حال علمای دین و بزرگان قومی نیز از عنعنات نا مناسب و خلاف شریعت اسلامی در مراسم عروسی ها به ستوه آمده میگویند ادامه چنین رسوم ضربه سنگین به فرهنگ اصیل اسلامی وارد میکند.

در اخیر آمرمحتسبین ولسوالی اندخوی ازحضور وتشریف آوری بیش از۳۰۰ نفراهالی این ولسوالی تشکری نموده، خواهان همکاری همه اقشار دراصلاح  جامعه شد و اطمینان داد که محتسبین امربالمعروف درمحو منکرات تلاش بیشتر میکنند تا باشد عدالت اجتماعی و شرعی درجامعه نهادینه گردد.

قابل ذکر است که مقدار مهریه در این ولایت نزدیک به یک میلیون افغانی بین خانواده ها به رسم مبدل گردیده است که فراهم نمودن آن مشکلات عدید را نیز به بار آورده است.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تشویق باشندگان ولایت پروان به عملی نمودن دستورات الهی

محتسبین امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان مطابق به فعالیت های روزانه شان از سطح شهر ، مرکز و ولسوالی های کوه صافی، سیاه گرد، شینوار، بگرام و جبل سراج را نظارت نموده، شهروندان این ولایت را تشویق نمودند که دستورات الهی را عملی نمایند.

محتسبین امربالمعروف نیز به مساجد در مربوطات ولسوالی کوه صافی و سیاه گرد رفته، به مسایل مهم  و اساسی دینی پرداخته اند و آنان خطاب به جوانان گفتند: اصحاب کرام در عصر پیامبر اسلام زحمات شبانه روزی را متقبل شدند و همه دستورات دین اسلام را در زندگی خویش عملی نموده و به دنیا معرفی کردند.

همچنان آمر محتسبین امربالمعروف ولسوالی بگرام و سیدخیل این ولایت بازار و نهاد های صحی را مورد نظارت قرار داده و برای مردم و کارمندان صحی، زنان را به رعایت حجاب و مردان را به آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و همکاری با نظام امارت اسلامی توصیه نمودند.

آمر محتسبین ولسوالی بگرام و سیدخیل برای باشندگان این ولسوالی ها گفتند: تطبیق حجاب اسلامی را در سطح خانواده های شان عملی نموده و تأکید نمودند، عملی نمودن این فریضه اسلامی وجیبه دینی تمام مسلمانان می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ولایت کابل برای داکتران ۹۵ کلینیک صحی بیانات اصلاحی نمودند

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کابل با فرستادن خبرنامه ای می گویند محتسبین این ریاست با کارمندان صحی ۹۵ کلینیک صحی و شفاخانه ها دیدار و برای کارمندان بیانات اصلاحی نمودند.

در این دیدار ها؛ محتسبین این ریاست داکتران و پرسونل صحی را به مراعات کردن حجاب اسلامی توصیه نموده گفتند: فرضیت حجاب با آیات صریح قرآن و احادیث رسول گرامی ص ثابت بوده و زنان نباید در تطبیق این حکم شرعی تعلل نمایند و تأکید نمودند که عزت زنان در مراعات کردن حجاب شرعی می باشد و افراد که از این حکم الهی سرپیچی کنند مورد عذاب الهی قرار خواهند گرفت.

همچنان محتسبین امربالمعروف به داکتران توصیه نمود با مریضان و مریضداران رفتار نیک نمایند؛ زیرا دین مقدس اسلام مسلمانان را به برخورد حسنه با یکدیگر امر نموده است.

با این حال شهروندان ولایت کابل از فعالیت های اصلاحی محتسبین در محو منکرات استقبال نموده و تعهد سپردند که در راستای ترویج معروفات و منع منکرات در محلات زندگی شان با محتسبین همکاری خواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ترویج افکار انحرافی در جامعه اسلامی جایگاه نخواهد داشت

محتسبین ولایت غور در نشستی با جمع کثیری از باشندگان این ولایت گفته است حلقاتی تلاش دارند تا افکار انحرافی را در جامعه اسلامی ترویج نمایند و به جدیت جلو همچون افکار از سوی آنان گرفته خواهند شد.

محتسبین این ولایت در نشست بزرگ مردمی، ترویج افکار انحرافی را در جامعه اسلامی خطرناک دانسته و گفته است جوانان به مطالعه کتاب های دینی رجوع نمایند؛ زیرا در موجودیت آگاهی از دین؛ هر نوع افکار انحرافی در جامعه جایگاه پیدا نخواهند کرد.

محتسبین افزودند؛ دشمنان امروز با استفاده از ابزار های مختلف دست به جنگ فکری علیه نسل جوان مسلمان زده است و این تهدید بزرگ است و همه مسئولیت شرعی دارند تا جامعه را از همچون توطئه ها نجات دهند .

در همین حال محتسبین این ولایت از مراکز آموزشی بازدید نموده و برای شاگردان در مورد اهمیت نظام اسلامی، حقوق والدین و پیامدهای زشت افکار انحرافی سخنرانی نموده و جوانان را به فراگیری آموزش های اسلامی و عصری تشویق نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


شهروندان در معاملات شان، مطابق به توصیه ها عمل نمایند

محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت کابل، جهت تحکیم معروفات و منع منکرات، بیش از چهل تالار عروسی، ۴۵هوتل و تعداد از مسافرخانه ها را به طور احسن مورد نظارت قرار داده و در دیدار های جداگانه با مردم و مسافرین در ارتباط به ترویج معروفات و منع  منکرات توصیه نمودند، محتسبین در اجتماع مردمی علاوه نمودند؛ مردم با پیروزی امارت اسلامی به وحدت و همبستگی کامل دست یافته و دشمنان تلاش می کنند تا در میان اقوام و مذاهب فاصله ایجاد کنند. اما طی دو سال اخیر دیده می شود که تمام توطئه های دشمنان نظام اسلامی، نقش بر آب شده است.

محتسبین ولایت کابل همچنان از ساحات تجارتی حوزه های مختلف کابل نظارت نموده و  خطاب به مردم کسبه کاران گفتند: که نماز های خود را با جماعت اداء نموده حین انجام معاملات از جعل و فريب استفاده نکنید و با مردم و مشتریان برخورد نیک داشته باشید.

با این حال شهروندان شهر کابل از کارکرد و برخورد حسنه محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر در اصلاح جامعه استقبال نموده و تعهد سپردند که در راستای ترویج معروفات و منع منکرات در شهر ها و روستاهای شان از هیچ نوع همکاری با محتسبین دریغ نخواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کمک های بشری به نیازمندان ومستحقین توزیع شود؛

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل حین نظارت از جریان توزیع کمک های بشری از سوی  موسسه آراد گفتند: در توزیع کمک ها تلاش شود تا نیازمندان اصلی تشخیص و به مستحقین آن برسد.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت حین نظارت از توزیع کمک ها و دیدار با مسئولان و کارمندان موسسه بین المللی آراد گفت: اهداف امارت اسلامی و موسسه های بین المللی، عرضه خدمت به نیازمندان است و از مسئولان این نهاد کمک رسان بین المللی خواست که مساعدت های بشری خویش را افزایش دهند.

در این نشست در مورد مشکلات و وضعیت افغان های مهاجر، ایجاد هماهنگی میان ادارات ذیربط و جستجوی راه حل به مشکلات موجود، بحث و گفتگو شد.

رئیس امربالمعروف ولایت سرپل با اشاره به حقوق زنان گفت که مطابق به قوانین، بر آورده ساختن تمام نیازمندی ها و ضروریات زنان، بعد از ازدواج به دوش شوهران شان می باشد که نظیر چنین قانون در اکثر کشور های دیگر دیده نمیشود.

با این حال مسئول این نهاد به ادامه همکاری و تأمین شفافیت در حین عرضه خدمات تأکید ورزیدند.

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل مطابق به فعالیت های کاری شان از ولسوالی کوهستانات این ولایت نظارت نموده و در دیدار با بزرگان و جوانان این ولسوالی، در مورد اقامه معروفات و ازاله منکرات توصیه های لازم نمودند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نشست محتسبین ولایت کابل با مسئولین رسانه ها؛

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کابل در دیدار با مسئولان رسانه های چاپی و تصویری بر حمایت از رسانه ها تاکید نموده و گفته است رسانه‌ها جهت آگاهی مردم در ابعاد مختلف با در نظر داشت ارزش‌های اسلامی؛ نشرات خویش را ادامه بدهند.

محتسبین این ولایت نیز از خدمات رسانه ها در جهت ترویج معروفات و منع منکرات در کشور ستایش نموده و از آنان خواست در اصلاح اذهان عامه و ترویج معروفات آنان را همکاری نمایند؛ زیرا رسانه می توانند با راه اندازی برنامه های اسلامی در از بین بردن منکرات نقش خویش را ایفا نمایند.

همچنان محتسبین امربالمعروف در این دیدار به کارمندان رسانه ها توصیه نمود نماز را در جماعت ادا و از پخش موسیقی خودداری نمایند و کارمندان تلاش کنند صورت و سیرت شان را به سنت نبوی برابر نمایند و امارت اسلامی در تمام موارد در کنار رسانه ها قرار خواهند داشتئ.

با این حال، نمایندگان رسانه ها از همکاری امارت اسلامی به خصوص وزارت امربالمعروف اظهار خرسندی نموده و خواهان حمایت بیشتر در بخش های گوناگون شدند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین برای کارمندان مستوفیت ولایت پنجشیر وعظ دینی نمود

۱۴۴۵/۶/۱۳ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت پنجشیر از دفاتر کاری کارمندان اداره مستوفیت این ولایت دیدن نموده و به کارمندان توصیه نمود صورت و سیرت شان را به سنت نبوی برابر و  نماز را در جماعت ادا نمایند.

محتسبین این ولایت در این دیدار برای کارمندان در مورد پیامدهای ترک نماز و شنیدن موسیقی وعظ دینی نموده و گفتند کارمندان در نظام امارت اسلامی با رفتار نیک شان با عام مردم از نظام اسلامی به گونه درست نمایندگی نمایند و طوری نشود که رفتار ناپسند کارمندان باعث بدنامی نظام گردد.

همچنان محتسبین افزودند هر فرد جامعه می تواند در جلوگیری از منکرات در سطح خانواده، روستا ها  و محلات زندگی شان؛ وجیبه دینی خویش را ادا نمایند به گفته محتسبین در مکان های که مردم با آنان همکاری داشته اند سطح منکرات به گونه چشمگیری کاهش یافته است و مردم در این ولایت به گونه دواطلبانه در منع منکرات با محتسبین همکاری می نمایند.

کارمندان ادارات امارتی و باشندگان ولایت پنجشیر از فعالیت های محتسبین اظهار خرسندی نموده می گویند؛ توصیه های محتسبین بر گرفته شده از آیات قرآنکریم و احادیث نبوی می باشد و تمام بیانات اصلاحی محتسبین به گونه حکیمانه و با روش پسندیده بیان می گردد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کارمندان و مجاهدین امارت اسلامی مکلف اند که در خدمت به مردم اخلاص و تلاش بیشتر نمایند

۱۴۴۵/۶/۱۳ ه ق

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان حین نظارت از ولسوالی کهمرد و ولسوالی یکه ولنگ نمبریک؛ در دیدار با مسئولین امارتی و بزرگان قومی از آنان خواستند؛ در خدمت به مردم اخلاص و تلاش بیشتر نمایند، زیرا خدمت به مردم عبادت است که باید به گونه درست انجام گردد و حقوق شرعی و خوشحالی مردم در نظر گرفته شود.

محتسبین برای مسئولین و باشندگان این دو ولسوالی گفتند: در دو سال گذشته اقدامات اصلاحی قابل توجه، در عرصه های فرهنگ، تعلیم و تربیه، اقتصاد، و سایر بخش ها انجام شده است و اثرات بد فکری و اخلاقی کشور های اشغالگر در حال پایان یافتن است و شهروندان مسلمان افغانستان باید اقدامات اصلاحی را ارجحیت بدهند، زیرا در روشنایی اصول دینی و شریعت، سعادت زندگی دنیوی و اخروی ما را تضمین می کند و سبب نیک بختی ونجات دایمی جامعه می‌گردد.

همچنان مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان؛ با حضور در محفل که به مناسبت فراغت خطباء که از سوی ریاست ارشاد و حج اوقاف در مرکز این ولایت برگزار شده بود گفت:  امامت منصب انبیأ علیهم السلام است وظیفه سنگین است که به دوش علماء گذاشته شده و باید به طریق احسن انجام شود

رئیس امربالمعروف این ولایت تأکید نمود که علماء باید از طریق منابر مساجد همرای ریاست امربالمعروف در زمینه دعوت؛ اقامه معروفات و ازاله منکرات همکاری جدی نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین نیمروز در زمینه مبارزه با منکرات؛ خواهان همکاری علماء شد

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت از علمایی کرام و متنفذین قومی خواسته است در اقامه معروفات و جلوگیری از منکرات آنان را همکاری نمایند؛ زیرا تطبیق احکام الهی وجیبه دینی هر مسلمان می باشد.

محتسبین این ولایت در بیش از ده ها مسجد جامع با علمایی کرام و متنفذین قومی دیدار و از آنان خواسته است فرزندان شان را برای فراگیری علوم دینی و عصری به مدارس و مکاتب بفرستند به گفته آنان یگانه راه رسیدن به پیشرفت وترقی در یک جامعه اسلامی فراگیری آموزش های اسلامی و عصری می باشد.

محتسبین گفته است با همکاری مردم؛ اقامه معروفات ازاله منکرات در یک جامعه به آسانی صورت می گیرد و نیز به آنان توصیه کرد به افراد مغرض اجازه ندهند وحدت شان را برهم زده و مسلمانان را به جان هم اندازند و نیز دشمنان تلاش می کنند  با تبلیغات منفی جلوی فعالیت های اسلامی علماء را بگیرند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین دایکندی: پلان های تفرقه افگنی دشمنان تا اکنون ناکام بوده است

محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی در مرکز و ولسوالی های این ولایت با علمای دینی، متنفذین قومی و جوانان تدویر جلسه نموده و گفته افغانستان خانه مشترک تمام افغان ها بوده و امارت اسلامی مخالف هر نوع تبعیض و قوم پرستی می باشد.

محتسبین به مردم توصیه نمودند اتحاد و اتفاق  شان را حفظ نموده و مردم افغانستان با پیروزی امارت اسلامی اکنون به وحدت و همبستگی دست یافته است و دشمنان تلاش می کنند تا در میان اقوام و مذاهب فاصله ایجاد کنند و چنین توطئه های تا اکنون موفق نشده است.

محتسبین از چندین مراکز صحی، هوتل ها و مراکز تعلیمی نظارت نموده و گفته است وزارت امربالمعروف می خواهند؛ قوانین اسلامی در تمام نهاد ها تطبیق گردد و تا اکنون هیچگونه فشاری را بابت تطبیق قوانین اسلامی به نهاد ها انجام نداده است بلکه با روش پسندیده و حکمت توصیه های شان بیان نموده اند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف بلخ به هدف تطبیق فرامین به ولسوالی کلدار سفر نمود

۱۴۴۵/۶/۱۲ ه ق

رئیس امرالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ از بهر تطبیق فرامین و برنامه های این وزارت به ولسوالی کلدار این ولایت سفر و با مسئولان و مجاهدین این ولسوالی تدویر جلسه نمود.

در این سفر رئیس امربالمعروف از زحمات و جانفشانی های همه مجاهدین و نیروهای امنیتی در جهت تامین امنیت قدردانی نموده و بیانات و دساتیر لازم را جهت بهبود وضعیت امنیتی و تطبیق احکام شرعی برای مسئولین و مجاهدین بیان نمودند.

رئیس امربالمعروف؛ بیست سال جهاد با کشور های بیگانه را یک دستآورد بزرگ برای مردم و مجاهدین دانسته و گفته است در دوران اشغال با مقاومت های مجاهدین، دشمنان نتوانستند به اهداف استراتیژیک شان دست پیدا کنند بلکه آنان بدون هیچگونه دستآورد و متحمل شدن ضربات سنگین به کشور شان برگشتند.

محتسبین امربالمعروف نیز از مسئولان این ولسوالی خواستند؛ دروس عقیدتی را برای مجاهدین راه اندازی نمایند و مسئولین عقیدتی مسئولیت دارند برای مجاهدین احکام اسلامی را تدریس نموده و مجاهد نباید در جریان وظایف از فراگیری آموزش های اسلامی؛ دور نگهداشته شود.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


توصیه محتسبین کابل به دکانداران؛ در معاملات تان احتکار نکنند؛

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کابل مطابق به برنامه های کاری شان امروز ۱۷۰ مارکیت تجارتی  شهرکابل را مورد نظارت قرار داده و در دیدار با تاجران و دکانداران در ارتباط به اهمیت تجارت از منظر شریعت اسلامی صحبت نموده  و گفتند: احتکار و بی انصافی در تجارت سبب رکود چرخ های اقتصاد در یک جامعه اسلامی میگردد.

در این دیدار محتسبین امربالمعروف گفتند: از مهمترین دستور الهی در داد و ستد، پرهیز از احتکار است چنانچه حضرت محمد( صلی الله علیه و سلم) می فرماید: (خوراک مردم را کسی احتکار نمی کند مگر گناهکاران)

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کابل از ۴۲ شفاخانه نظارت نموده و در نشست های متعدد با مسئولین و کارمندان در ارتباط به رعایت حجاب اسلامی، اداء نماز جماعت و رفتار نیک با بیماران و مریض داران؛ توصیه های لازم نمود و نیز از پرسونل مراکز صحی خواسته است در اقامه معروفات و ازاله منکرات محتسبین را همکاری نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف بدخشان در جهت تطبیق فرامین با محسبین تدویر جلسه نمود؛

مولوی شیرمحمدجواد، رئیس امربالمعروف نهی عن المنک و سمع شکایات ولایت بدخشان در نشست با محتسبین مرکز و ولسوالی های این ولایت گفته است محتسبین فعالیت های کاری شان را مطابق طرزالعمل وزارت امربالمعروف انجام داده و مشکلات و دستآورد های کاری شان را به آمر مربوطه خویش شریک نمایند.

در این نشست رئیس امربالمعروف خطاب به محتسبین گفت: مومنین با انجام احسان و کارهای پسندیده به درگاه خداوند متعال نزدیک می شوند و انجام هر نوع نیکی، بلا ها را برطرف می نمایند و داعیان افراد خیر بوده و باید آنان در کنار مردم شان قرار گیرند و در هنگام دعوت سختی نه نمایند.

همچنان محتسبین این ولایت از صالون های عروسی سطح مرکز این ولایت نظارت نموده و برای مالکین آن توصیه نمود از نشر موسیقی و سریال های خلاف شریعت اسلامی خودداری نموده و نماز های شان را  در جماعت اداء نمایند.

با این حال مالکین هوتل ها و شماری از شهروندان این ولایت با استقبال فعالیت های محتسبین، گفته اند در اصلاح جامعه و تطبیق فرامین در کنار محتسبین قرار خواهند گرفت و بعداز توصیه های وزارت امربالمعروف تمام فعالیت های هوتل ها در این ولایت مطابق ارشادات اسلامی صورت می گیرد و نیز مردم خواهان برگزاری محافل ها مطابق ارشادات اسلامی می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


راه حل همه مشکلات؛ چنگ زدن به احکام الهی و احادیث نبوی می باشد؛

محتسبین امرالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان حین نظارت  از مساجد مرکز این ولایت در مورد  پیامدهای نافرمانی از دستورات الهی صحبت نموده گفتند: نافرمانی از دستورات الهی باعث بروز تمام مشکلات و نگرانی ها گردیده و کلید این همه مشکلات؛ اطاعت از اوامر الهی و چنگ زدن به قرآن و احادیت نبوی (ص) می باشد.

این محتسبین با تأکید به انجام اعمال صالحه و استغفار به درگاه الهی از تمام باشندگان این ولایت خواسته است به قرآنکریم رجوع نمایند؛ زیرا همه سوالات شان در آن حل خواهند شد  و قرآنکریم کتابی جامع، بزرگ، باحکمت و بی نظیر بوده و بهترین راه را  برای نجات انسان ها بیان کرده است و نیز در این کتاب الهی سرگذشت اقوام را که از اوامر الهی سرپیچی نموده بودند؛ سرنوشت آنان نیز بیان گردیده است تا پند برای ما مسلمانان گردد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سطح منکرات در ولایت بامیان بیشتر از ۹۰ درصد کاهش یافته است

۱۴۴۵/۶/۱۰ ه ق

مسئولان در ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان می گویند با وجود؛ تهاجم فرهنگی و اشغال ۲۰ ساله و راه اندازی برنامه های اصلاحی از سوی محتسبین؛ بیشتر از  ۹۰ درصد از منکرات در  سطح این ولایت کاهش یافته است.

این مسئولان می گویند حضور بیست ساله اشغال گران در کشور ضربه سنگین بر فرهنگ این کشور گذاشته است؛ اما با روی کار آمدن امارت اسلامی و آغاز دو باره فعالیت وزارت امربالمعروف در جهت اصلاح جامعه؛ دیده می شود؛ فرهنگ های غیر اسلامی از جامعه برچیده شده و جایی آنرا فرهنگ اسلامی گرفته است و مردم اکنون از فضایی بوجود آمده اظهار رضایت می نمایند.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان حین نظارت از مکان های تجارتی و آموزشی برای باشندگان این ولایت در ارتباط به فضیلت نماز جماعت، رعایت حجاب اسلامی، احترام به علماء و دانشمندان توصیه نموده و می گویند بیشتر از  ۹۰در صد از باشندگان این ولایت به توصیه های آنان عمل نموده است.

همچنان محتسبین این ولایت نظر به برنامه کاری شان، ولسوالی های؛ شیبر و ورس این ولایت را مورد نظارت قرار داده و در نشستی با بزرگان و امامان مساجد در رابطه به تطبیق احکام الهی و فرامین عالیقدر امیرالمؤمنین حفظ الله، اخوت و برادری و مبارزه با قوم گرایی توصیه های لازم نمودند.

با این حال شهروندان این ولایت با اظهار خرسندی از رفتار نیک محتسبین با مردم، می گویند در برابر فساد و منکرات مبارزه جدی نموده و در این راه مقدس محتسبین را تنها نخواهند گذاشت.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین در هشت ولسوالی دایکندی از مراکز تعلیمی و تجارتی دیدن نمودند

محتسبین ولایت دایکندی در ولسوالی های اشترلی، شهرستان، پاتو، کیتی، خدیر، کجران، میرامون و نومیش ولایت دایکندی از هوتل های عروسی، مراکز تعلیمي، دکانداران و جاهای ورزشی بازدید و و از مسئولان آن خواست فعالیت کاری شان را مطابق ارشادات اسلامی و  توصیه های آنان به پیش ببرند.

همچنان محتسبین در مرکز و ولسوالی های این ولایت در تعداد زیات از مساجد؛ خطاب به نمازگزاران گفت به گونه برادروار زندگی نموده و اتحاد تان را حفظ کنید و در روز های دشوار کنارهم قرار گیرد و تربیت درست فرزندان از مسئولیت های اساسی و شرعی والدین می باشد و در این عرصه نباید بی پروایی صورت گیرد و اساس یک جامعه اسلامی را خانواده تشکیل می دهد و با اصلاح خانواده جامعه اسلامی اصلاح خواهند شد.

همچنان محتسبین در نشست های متعددی به مردم توصیه نمود؛ احکام اسلامی در میان خانواده های شان بیان نمایند و بزرگان خانواده ها مسئولیت دارند؛ احکام اسلامی را بر سایر اعضای خانواده تطبیق نمایند و مسلمانان در جامعه اسلامی باید صورت و سیرت شان به سنت نبوی برابر نموده و نماز را در مساجد ادای نمایند.

مسئولان در ریاست امربالمعروف دایکندی می گویند محتسبین این ولایت در جریان این هفته از هوتل های عروسی، مراکز صحی و آموزشی دیدار و از مالکان آن خواسته است در تطبیق احکام اسلامی با مسئولین امربالمعروف همکاری جدی نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


به میانجیگری محتسبین دو قوم در ولایت کاپیسا به اختلافات شان پایان دادند

۱۴۴۵/۶/۹ ه ق

مسئولان در ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا می گویند دو قوم در ولسوالی اله سای این ولایت به اثر یک اتهام، چندین سال باهم درگیر شده و باعث جراحت چندین تن از طرفین گردیده بود، بعد از میانجیگری محتسبین،  به آن اختلافات پایان داده شد.

شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف این ولایت؛ با بزرگان و جوانان این دو قوم تدویر جلسه نموده و در مورد اخوت و برادری در روشنایی شریعت اسلامی صحبت نموده و از آنان خواسته است؛ اختلافات شان را کنار گذاشته و در فضای امن و برادری زندگی نمایند.

با این حال بزرگان  این دو قوم با استقبال از فعالیت های محتسبین در جهت خاتمه بخشیدن به اختلافات شان از مسئولان امارت اسلامی میخواهند که اجازه ندهند تا اختلاف‌های کوچک، باعث دشمنی بزرگ در میان مردم گردد.

همچنان رئیس امربالمعروف ولایت کاپیسا می‌گوید به تلاش های شان جهت حل اختلافات قومی و خانواده گی در سطح این ولایت ادامه خواهند داد. 

گفتنی‌ است که پیش از این نیز محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر  به ده ها قضیه اختلافات قومی و خانواده گی میانجیگری نموده و آنرا در تبانی با بزرگان قومی و علمای کرام حل فصل نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تقدیر فعالیت های محتسبین امربالمعروف از سوی معاون والی ولایت فاریاب

۱۴۴۵/۶/۵ ه ق

مولوی حمیدالله ارشاد معاون والی ولایت فاریاب در دیدار با مولوی محمد صادق ثاقب رئیس امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات، مولوی یار محمد عثمانی آمر سمع شکایات و حبیب الله فاروقی آمر محتسبین این ولایت از دستآورد و فعالیت های محتسبین امربالمعروف قدردانی نموده گفت در دو سال گذشته محتسبین امربالمعروف تلاش ها و زحمات طاقت فرسای را انجام دادند و درعرصه دعوت شان موفق بوده اند.

معاون والی این ولایت  افزود بر اساس فعالیت های محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر در مرکز و ولسوالی های این ولایت  میزان منکرات به گونه چشمیگری کاهش یافته است.

با این حال مولوی محمد صادق ثاقب رئیس امربالمعروف این ولایت در این دیدار گفت هرچند امارت اسلامی بامجاهدت و فداکاری های مجاهدین؛ کشور را فتح نمودند اما مقام ها و مسئولین متوجه حفظ ارزش ها ودستآوردهای جهاد باشند ودر جهت آوردن اصلاحات تلاش بیشتر نمایند.

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولایت از قومندانی امنیه و لوای وزارت دفاع نظارت نموده همراه با قومندان و مجاهدین پیرامون اصلاح سیرت و صورت مطابق سنت نبوی (ص)، اداء نماز جماعت  و فرا گرفتن دروس عقیدتی تأکید نموده افزودند که مجاهدین بیشترین تمرکز شان روی اصلاح عقیده و داشتن اخلاق نیکو با مردم باشد.

با این حال قومندان و مجاهدین این لواء با اظهار خرسندی از توصیه های محتسبین گفتند که با آنچه که از سوی محتسبین برای آنان گفته شد جامه عمل میپوشانند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ولایت بدخشان خواهان همکاری مردم در زمینه مبارزه با منکرات گردید

۱۴۴۵/۶/۴ ه ق

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان با جمع از محتسبین به منظور اقامه معروفات و ازاله منکرات با متنفذین، کسبه کاران و تعدادی کثیری از باشندگان این ولایت دیدار نمود.

در این دیدار رئیس امربالمعروف این ولایت از تمام شهروندان این ولایت خواست که در امر اقامه معروفات و ازاله منکرات محتسبین امربالمعروف را همکاری نماید.

همچنان رئیس امر بالمعروف این ولایت از کسبه کاران و دکانداران خواست تا سیرت و صورت خود را با ارشادات نبوی(صلی الله علیه وسلم) برابر نموده و نماز را در جماعت ادا نمایند و در بین خود رفتار نیکو داشته باشند.

همچنان محتسبین از چندین ولسوالی این ولایت بخاطر اصلاح جامعه نظارت نموده و در نشستی با علماء و متنفذین قومی در ارتباط به رعایت حجاب صحبت نموده  از آنها خواستند تا جوانان شان را به آموختن علوم دینی و عصری تشویق نمایند.

با این حال باشندگان این ولایت از فعالیت های محتسبین امربالمعروف ابراز خرسندی نموده و تعهد کردند که در زمینه تطبیق توصیه ها از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نخواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


علماء اهل تشیع ولایت بلخ در زمینه مبارزه با منکرات با محتسبین اعلام همکاری نمودند

 ۱۴۴۵/۶/۵ ه ق

علماء اهل تشیع ولایت بلخ طی نشستی با رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات این ولایت  با اظهار خرسندی از فعالیت ها، برخورد نیک محتسبین و پالیسی سالم وزارت امربالمعروف  در امر جلوگیری از منکرات تعهد نمودند که به تمام وجود در کنار محتسبین در زمینه محو منکرات در جامعه قرار خواهند گرفت.

مولوی نورآغا هاشمی رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بلخ در این دیدار روی وحدت مسلمانان صحبت نموده گفت در همه ادوار تاریخ؛ مسلمانان؛ با دشمنان گوناگون مواجه شدند و اما وحدت و همبستگی آنان؛ توطئه های دشمنان را خنثا نمود به طور مثال ملت شریف افغانستان؛ اتحاد شان در امر شکست تجاوزگران یک درس بزرگ برای تمام جهان می باشد.

همچنان رئیس امربالمعروف این ولایت از علماء اهل تشیع خواست که خود را به نظارم امارت اسلامی نزدیک نموده و کمک و همکاری با مهاجرین اخراج شده از کشور پاکستان را فراموش نکنند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار محتسبین ولایت دایکندی با مسئولین مراکز آموزشی

محتسبین ولایت دایکندی در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت از مراکز آموشی از بهر تطبیق موثر فرامین نظارت نموده و به مسئولین توصیه نمود علوم دینی و عصری را به شاگردان بیاموزانند.

همچنان محتسبین خواهان همکاری مسئولین مراکز آموزشی در محو منکرات گردیده و گفته است دین مقدس اسلام مسلمانان را به برابر نمودن صورت و سیرت مطابق سنت و ادای نماز جماعت امر نموده است و ما مسلمانان به تطبیق احکام الهی مکلف می باشیم.

همچنان محتسبین این ولایت در ولسوالی های (اشترلی، کیتي و پاتو) با علماء و متنفذین قومي در مورد تطبیق حجاب اسلامی و ادای نماز جماعت گفتگو نموده و از علماء خواستند از طریق منابر در نماز های جمعه برای مردم در مورد اهمیت حجاب اسلامی، نماز جماعت و تربیت خانواده مطابق ارشادات اسلامی؛ وعظ دینی نمایند.

طبق یک گزارش دیگر محتسبین با جمعی کثیری از تجاران دیدار  و از آنان خواسته است در فصل سرمای زمستان در حدتوان شان؛ افراد فقیر را همکاری نمایند و نیز تجاران در این فصل بهایی مواد غذایی را نباید بلند ببرند و مواد اولیه را به قیمت مناسب در سطح بازار به فروش برسانند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


مسئولین هوتل های سمنگان: تمام فعالیت های کاری را مطابق توصیه های محتسبین عیار خواهیم کرد

مولوی حبیب الله حماس رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان با مسئولین هوتل ها دیدار و از آنان خواسته است؛ فعالیت های کاری شان را ۱۵ دقیقه قبل از نماز جمعه تعطیل و به صف نمازگزاران بپیوندند.

مولوی حماس در این دیدار در مورد اهمیت نمازجماعت، رعایت حجاب اسلامی، مکان های جداگانه برای زنان و مردان در هوتل ها، صحبت نموده وخواهان رعایت آن از سوی هوتل داران گردید.

به گفته رئیس امربالمعروف مسافرین از مسئیر های طولانی عبور نموده و هوتل داران تلاش کنند با شفقت و مهربانی از آنان پذیرایی کند و مسئولین هوتل ها نباید از مسافرین اضافه ستانی کنند و در مورد مسافرین که مشکوک به نظر می رسد جهت تامین امنیت بهتر و رعایت اصول اسلامی؛ به مسئولین گزارش دهند.

با این حال مسئولین هوتل؛ ها از ادامه همکاری های شان در زمینه تطبیق فرامین با محتسبین اطمینان داده گفتند فعالیت های کاری شان مطابق ارشادات اسلامی عیار نموده و در از بین بردن منکرات با محتسبین همکاری خواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف ولایت غور: کارمندان امارتی در درس های اسلامی ادارات شان؛ اشتراک ورزند

مولوی گل آغا فاروق رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غور حین نظارت از ریاست زراعت این ولایت گفته است کارمندان امارتی باید در دروس اسلامی به گونه یومیه در ادارات برگزار میشود؛ اشتراک ورزیده و علوم اسلامی را بیاموزند.

رئیس امربالمعروف خطاب به کارمندان گفت هرنوع غفلت وظیفوی خلاف قوانین و احکام اسلامی می باشد و ما برای خدمت بیشتر به ملت مان به وظایف خویش سر وقت حاضر گردیده و پابند به قوانین باشیم و وظایف سپرده شده برای ما یک امانت الهی می باشد.

مولوی فاروق گفت در نهاد ها برای ارتقای ظرفیت کارمندان؛ دروس دینی راه اندازی می گردد و کارمندان موظف هستند در این دروس اشتراک ورزیده  وعلوم دینی را بیاموزند و آموختن علوم اسلامی برای هر مسلمان فرض می باشد و کارمندان امارتی باید سیمای شان را به سنت نبوی برابر نمایند.

مسئولین ریاست زراعت این ولایت از تدویر برنامه های اصلاحی محتسبین استقبال نموده گفتند آموختن و عملی نمودن ارزش های اسلامی برای هر مسلمان فرض می باشد و ملت افغانستان برای دست یابی این ارزش ها؛ سال های متمادی مبارزه کرده و به اهداف شان رسیدند و مسئولین ریاست امربالمعروف این ولایت اطمینان داشته باشند به تمام فرامین و توصیه های شان از سوی کارمندان این ریاست؛ عملی گردیده است.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ولسوالی ورس ولایت بامیان به اختلافات مردمی میانجگری می نمایند

محتسبین ولسوالی ورس ولایت بامیان به اختلافات دو تن که یکی از طرفین به ضرب گلوله جراحت بسته بود با میانجگری شان قضیه را حل فصل نمود.

این قضیه که دریکی از روستاها این ولسوالی رخ داده بود؛ هیئت متشکل از آمریت امربالمعروف، قومندان امنیه، استخبارات طبق هدایت مقام ولسوالی تعین گردید تا قضیه را از نزدیک بررسی نمایند پس از گفتگو های همه جانبه فیصله گردید؛ طرفین منازعه خودگزری نموده و شخص ضارب باید دیه بپردازد.

محتسبین گفتند دین مقدس اسلام دین صلح و اخوت است و برای مسلمان شایسته نمی باشد؛ بر بالای مسلمان دیگر اسلحه کشیده و وی را به ضرب گلوله مجروح  نمایند و از اینکه طرفین منازعه فیصله هیئت مذکور را پذیرفتند قابل ستایش می باشد و طرفین منازعه نباید به خشونت های شان ادامه بدهند و به آنچه که فیصله گردیده است باید به آن پابندی نمایند.

این در حالیست باشندگان این روستا از میانجگری هیئت مذکور اظهار قدردانی نموده گفتند نظام اسلامی برای آوردن اخوت و صلح در میان اقوام تلاش جدی می کند و فیصله همچون قضایا برای آنان ثابت می کند رهبران امارت اسلامی برای ایجاد وحدت در میان مردم آخرین سعی خویش را به خرچ می دهند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نشست محتسبین ولایت سمنگان با مسئولین هوتل های عروسی به هدف جلوگیری از منکرات

مولوی حبیب الله حماس، رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت سمنگان به هدف تطبیق فرامین عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله و آوردن اصلاحات در هوتل ها؛ با مسؤلين هوتل های عروسی این ولایت تدوير جلسه نمود.

رئيس امربالمعروف این ولایت؛ توصیه های وزارت امر بالمعروف را برای مسئولین هوتل های عروسی در میان گذاشته و از آنان خواست، هدايات وزارت امر بالمعروف را تطبیق و نبايد در زمینه تطبیق احکام الهی؛ غفلت نمايند.

همچنان رئيس امر بالمعروف اين ولایت از مسؤولین هوتل ها خواست تا در مراسم عروسی موسیقی پخش نه نمایند و آنان باید در کنار محتسبین  مردم را به انجام اعمال پسندیده  توصیه نموده تا از انجام هر نوع منکرات در هوتل جلوگیری نمایند.

طبق یک گزارش دیگر محتسبین اين ولايت در مرکز و چندین ولسوالی اين ولايت به آوردن اصلاحات و تطبیق احکام الهی  با علماء و متنفذین قومی تدویر جلسه نموده و خواهان همکاری آنان در زمینه گردیدهمچنان در این دیدار از مردم خواسته شد فرزندان شان را مطابق ارشادات اسلامی تربیت نموده و برای آنان زمینه فراگیری آموزش های اسلامی و عصری را مساعد نمایند.

باشندگان اين ولایت از ادامه همچون برنامه های اصلاحی محتسبین استقبال نموده و بر ادامه همکاری های شان تعهد نمودند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین در ولایت فاریاب به هدف کاهش مهریه نشست بزرگ مردمی را راه اندازی کردند

 محتسبین امر بالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در نشست که در آن بیش از ۵۰۰ تن از باشندگان این ولسوالی حضور داشتند؛ بر مبارزه مشترک علیه فرهنگ های ناپسند و کاهش مهریه گزاف تاکید کردند.

محتسبین در این نشست از تمام متنفذین قومی خواستند جلوی مصارف گزاف عروسی بگیرند؛ زیرا این مصارف گزاف سبب شده تا جوانان جهت تامین مصارف شان عازم کشور های خارجی گردیده  بیشتر عمر شان را در دیار مهاجرت سپری نمایند  که این نوع ظلم در حق جوانان میباشد.

محتسبین خطاب به مردم گفتند: نگذارید محفل های عروسی تان به خلاف شریعت اسلامی صورت گیرد و باید بر علیه فرهنگ های ناپسند مبارزه صورت گیرد.

علماء و متنفذین قومی با یکصدا از این اقدام محتسبین اظهار خرسندی نموده گفتند: آنان در زمینه کاهش مصارف عروسی تلاش های جدی شان را آغاز خواهند کرد و آنان از ارشادات اسلامی پیروی نموده و کمترین مهریه را در محافل های عروسی تعین خواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امر بالمعروف ولایت سرپل با دکانداران این ولایت دیدار نمود

مولوی محمد مسعود حنفی رئیس امر بالمعروف،نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سرپل به منظور اقامه معروفات و ازاله منکرات با دکاندارن دیدار نمود.

مولوی حنفی از دکانداران خواست تا تمام امور کاری خود را با پالیسی وزارت امر بالمعروف برابر نمایند.

همچنان رئیس امر بالمعروف این ولایت از دکانداران خواست تا سیرت و صورت خود را با ارشادات نبوی(صلی الله علیه وسلام) برابر نموده، نماز های خود را با جماعت ادا نمایند و در بین خود رفتار نیکو داشته باشند. در حین حال محتسبین این ولایت از چندین مسجد جامع در مرکز این ولایت بخاطر اصلاح با علما و متنفذین قومی دیدار نموده، و از آنها خواست تا جوانان را به آموختن علوم دینی و عصری تشویق و همکاری نمایند و نیز از علما و متنفذین قومی خواست تا در اقامه معروفات و جلوگیری منکرات با محتسبین این ولایت همکاری نماید.

همچنان برای شان توصیه نمود تا سیرت وصورت خود را با ارشادات نبوی برابر نموده و  نماز های خود را با جماعت ادا نمایند مردم نیز از فعالیت های محتسبین این ولایت ابراز خرسندی نموده و تعهد نمودند که با آنان از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهند کرد

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئيس امر بالمعروف ولايت پروان از رياست صحت عامه اين ولايت ديدار نمود

مولوی رحمت الله «زبیر»رئيس رياست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت پروان همراه با رئيس و کارکنان صحت عامه این ولايت بخاطر اصلاح دیدار نمود.

ریس امر بالمعروف ولایت پروان از کارکرد ها و زحمات پرسونل صحت عامه تقدير نموده و برای شان توصیه نمود که با مريضان برخورد نيکو داشته و به مشکل آنها در وقت معين آن رسیدگی نمايند. همچنان از رئيس صحت عامه این ولایت خواست تا به کارمندان خود توصیه نمايند‌ که سيرت و صورت خود را برابر با ارشادات نبوی(صلی الله علیه وسلام) نموده و نماز های خود را با جماعت ادا نمايند. 

طبق یک خبر دیګر مولوی زبیر در محفل  فراغت دانش آموزان کمپیوتر که توسط رياست مخابرات به جوانان راه اندازی شده بود اشتراک نموده، در ضمن تبریکی دانش اموزان را تشویق به آموختن علوم عصری نمود، و از آنها خواست تا در پهلوی علوم عصری علوم دينی را نیز بیاموزند.

همچنان از مسؤلين خواست تا همچو پروگرام های اموزشی ديگر را نیز به جوانان راه اندازی نمایند. جوانان نیز از برنامه های اصلاحی محتسبین تقدير نموده و تعهد نمودند که توصیه های شان را عملی نموده و نیز در اقامه آن همکاری میکند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین غور: علماء زعمای سیاسی جامعه اند

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت غور در نشست با علمای دینی این ولایت گفت علماء زعمای سیاسی جامعه اند و باید زمام امور را بدست گیرند.

محتسبین در خطاب به علماء گفتتد؛ مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی واخلاقی زمانی در جامعه به وجود می آید؛ که افراد آن جامعه به انحراف رفته و علماء مسئولیت دینی شان را فراموش نمایند و با غفلت علماء؛ رهبری به دست استفاده جویان رفته و مسیر جامعه به سوی نابودی کشانیده خواهد شد.

همچنان محتسبین این ولایت با اشتراک در مجالس علمی، کانون های تربیتی ودیدار از بازار ها؛ روی موضوعات عفو وگذشت از دیدگاه اسلام، تامین عدالت، حقوق الله و حقوق العبد، عدم غفلت وظیفوی، پابندی به احکام شرعی، پیروی از احکام وفرامین رهبران وبزرگان امارت اسلامی صحبت نموده و در زمینه خواهان همکاری علماء و متنفذین گردیدند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بامیان با مسئولین رسانه ها

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت بامیان حین دیدار از رسانه ها و مراکز تعلیمی گفت؛ که رساندن اطلاعات دقیق به مردم یک مسؤلیت بزرگ بوده و در پخش ونشر اطلاعات از دقت کار گرفته شود و خبرنگاران تلاش کنند فعالیت های شان را مطابق پالیسی امارت اسلامی عیار نموده و از منافع ملی پاسداری نمایند و همچنان در این دیدار از مسؤلين رسانه ها خواسته شد در اقامه معروفات وازاله منکرات با نشر برنامه های آگاهی دهی همکاری نمایند.

در همین حال محتسبین از چندین مراکز تعلیمی دیدار نموده و برای معلمین و شاگردان توصیه نمود، آنها برعلاوه فراگیری علوم عصری؛ علوم دینی را نیز آموخته و به دیگران هم برسانند.

طبق یک خبر دیگر محتسبین اين ولایت از ولسوالی های(یکه ولنگ و سيغان) با علماء و متنفذین قومی دیدار و توصیه نموده است تا فرزندان شان را مطابق ارشادات اسلامی پرورش نموده آنان را به معروفات دعوت و از منکرات منع قرار دهد.

گفتنی است باشندگان این ولسوالی ها از فعالیت های محتسبین اظهار رضایت نموده و بر تطبیق فرامین در سطح خانواده ها و جامعه وعده همکاری نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نظارت رئیس امر بالمعروف ولايت کاپيسا از مراکز تجارتی و آموزشی

 شیخ جمال الدين مظهری، رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايات ولایت کاپيسا از چندین مراکز؛ تجارتی و آموزشی اين ولایت به هدف تطبیق موثر فرامین، نظارت نمود.

رئیس امربالمعروف در این دیدار به مسئولین مراکز آموزشی و تجارتی توصیه نمود صورت و سیرت شان  را با ارشادات نبوی برابر  و با مردم رفتار حسنه داشته باشند.

طبق یک خبر دیگر رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت در مراسم فراغت محصلین پوهنتون البيرونی اشتراک و در نخست جشن فارغ التحصیلی را برای فارغین مبارک باد گفته و برای شان توصیه نمود متوجه مسئولیت های شان گردیده ودر راستای آبادانی کشور سهم خویش را ایفا نمایند؛ زیرا جوانان تحصیل یافته سرمایه اصلی یک کشور بوده و بدون حضور جوانان تحصیل یافته؛ کشور به سوی آبادانی پیش نخواهند رفت.

محصلین تازه فارغ شده تشريف آوری رئيس امر بالمعروف اين ولایت را به جشن فارغ التحصیلی شان خیر مقدم گفته و تعهد کردند متوجه مسئولیت شان در عرصه خدمت به وطن بوده و هرگز در قبال مسئولیت سپرده شده؛ غفلت نخواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ديدار آمر سمع شکايات ولایت پروان با مسئولین محکمه استیناف 

مولوی محمدصديق صديقی آمر سمع شکايات ریاست امربالمعروف ولایت پروان از محکمه استیناف این ولایت ديدار نمود.

هدف از این دیدار نظارت و بررسی از چگونگی تطبیق قضايایی ارجاع شده بخش سمع شکايات به این محکمه بوده که طی یکسال چندین قضیه را جهت اجراات به این محکمه ارجاع نموده است.

همچنان مولوی محمد صدیق صدیقی آمر سمع شکايات ولایت پروان به کارمندان این محکمه توصیه نمود که امور کاری  مراجعین را در اسرع وقت و بدون تأخیر انجام دهند .

طبق یک گزارش دیگر مولوی رحمت الله زبیر رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان با برخی از مسئولان خدمات کمپیوتری دیدار و از آنان خواسته است  از پخش و نشر فلم های غیر اسلامی خودداری نمایند و نیز به مسئولین خدمات عرضه کمپیوتری توصیه گردید؛ ترانه ها را از طریق بلندگو ها نشر نه نمایند؛ زیرا این عمل باعث اذیت شهروندان می گردد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سمینار چهار روزه برای محتسبین در ولایت بلخ به پایان رسید

ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سمینار را به هدف ارتقای ظرفیت محتسبین راه اندازی نمود بود با حضور علما و برخی از مقامات این ولایت به پایان رسید.

رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت اين ولایت در مراسم پایانی این سمینار گفت محتویات درسی این سمینار ارزنده بود و تمام موارد بیان شده را در نخست در سطح ریاست و سپس در آمریت محتسبین ولسوالی ها عملی خواهند کرد.

مولوی سمندر خان آمر ارتقای ظرفیت وزارت امربالمعروف هدف از این سمینار را بلند بردن سطح ارتقای ظرفیت محتسبین در  عرصه دعوت و  مهارت های مدیریتی عنوان نموده و گفت این سمینارها قرار است مطابق به  پلان در  در۳۴ ولایت راه اندازی گردد.

آمر ارتقای ظرفیت ریاست منابع بشری این وزارت برگزاری چنین برنامه های آموزشی را مفید خوانده گفت؛ محتسبین باید از این سمینار ها استفاده اعظمی نمايند و محتوای آن را در فعالیت های اصلاحی شان تطبيق نمايند.

زيرا در تدوير چنین برنامه ها منابع مختلف به مصرف می رسند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئيس امر بالمعروف ولایت بلخ همراه با شاروال این ولایت از کمپ مهاجرین دیدار کرد.

رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولايت بلخ مولوی سید نور آغا هاشمی همراه با شاروال این ولایت از کمپ مهاجرین که تازه از پاکستان عودت کرده اند دیدار نمودند.

رئيس امر بالمعروف همراه با شاروال این ولایت ضمن عرض خوش آمديد به مهاجرین تعهد نمود، که امارت اسلامی افغانستان از انجام هرگونه همکاری با ايشان دريغ نخواهد کرد.

 در این حال رئيس امر بالمعروف از کميته امداد رسان که بخاطر کمک رساندن به مهاجرین تشکیل گردیده، دیدار نمود و از آنها خواست تا در کار خود صادق و راست باشند و در توزیع کمک ها از دقت استفاده  کنند تا حق به حق دار برسد.

همچنان رئيس امر بالمعروف ولايت بلخ الحاج سيد نور آغا خطاب به مهاجرین گفت؛ صبر را پیشه نمایند چون مشکل که بالای آنان آمده، یک امتحان الهی بوده که همه بايد در مقابل آن صبور باشد و یکدیگر خود را در شرایط سخت تا حد توان کمک نمایند.

همچنان رئيس امر بالمعروف و شاروال اين ولایت با مهاجرين مواد غذایی، خيمه و ديگر مواد اوليه را  کمک کرده و تعهد نمودند که آنها را در اين شرايط سخت تنها نمي گذارند‌.

مهاجرين از کارکرد و کمک های امارت اسلامی خرسند بوده و از آنها تشکری نموده و افزودند؛ که ما در پهلوی نظام خود هستیم و آماده هر نوع همکاری میباشیم.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین در شش ولسوالی ولایت دایکندی مردم را به وحدت و همبستگی توصیه نمودند

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی در ولسوالی های؛ کیتی، کجران، اشترلی، میرامور، شهرستان و پاتو این ولایت در مساجد جامع؛ در مورد وحدت و همبستگی، خودداری از تعصب و کسب روزی حلال وعظ  دینی نمودند.

محتسبین گفتند وحدت وهمبستگی یک نیاز جدی جامعه بوده و دین مقدس اسلام به صراحت در قرآنکریم مسلمانان را به صلح و اخوت فراخوانده است و حتا در یکی از آیات قرآنکریم مومنین؛ منحیث برادر یکدیگر آمده است و مسلمانان باید برای ایجاد اتحاد و همبستگی در میان شان؛ به ارشادات قرآنکریم چنگ بزنند.

محتسبین گفتند بعداز پیروزی امارت اسلامی و ایجاد وزارت امربالمعروف؛ تغیرات چشمگیری در سطح جامعه ایجاد گردیده است؛ اکنون جامعه اصلاح گردیده و گراف منکرات به پائین ترین حد آن رسیده است.

آنان افزودند مسلمان باید پرتحرک و با تلاش باشند و در زمینه کسب رزق حلال سعی خویش را به خرچ دهند و آنان تلاش می کنند از نحوه معاملات مردم نظارت نموده و نگذارند داد وستد به خلاف ارشادات اسلامی صورت گیرد و جلوگیری از منکرات یکی از وظایف اساسی آنان می باشد.

محتسبین حین دیدار با مردم از آنان خواست به صفوف نمازگزاران بپیوندند و در ارشادات اسلامی به فضیلت نماز جماعت تاکید بیشتر صورت گرفته است و از شخصی که نماز جماعت ترک شود؛ بزگترین زیان را متحمل شده است .

(ریاست اطلاعات و نشرات)


هیئت بخش نظامی وزارت امربالمعروف برای اطمینان از تطبیق فرامین؛ از صفوف مجاهدین دیدن نمود

هیئت بخش نظامی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با مسئولین تولی دهم قطعه محافظت وزارت داخله و حوزه یازدهم ریاست عمومی استخبارات به هدف ابلاغ توصیه ها؛ تدویر جلسه نمود.

شیوخ کرام بورد علمی ریاست دعوت و ازاله منکرات در بخش نظامی این وزارت از دفاترکاری و اتاق های مجاهدین بازدید نموده و فرامین عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله را به سمع مجاهدین رساندند.

این هیئت به مسئولیت پذیری مجاهدین در راه خدمت به وطن تاکید نموده و گفتند آنان به خدمات مجاهدین ارزش بیشتر قایل شده و تلاش می کنند؛ منسوبین نظامی را مطابق به ارزش اسلامی آموزش دهند.

به گفته این هیئت مجاهد که به اساس ارزش های اسلامی، آموزش را فراگیرد به  وطن و ارزش های اسلامی پابند خواهند بود.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


آغاز سمینار اصلاحی برای محتسبین در ولایت بلخ

هیئتِ از وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به هدف راه اندازی سمینارهای آموزشی برای محتسبین به ولایت بلخ سفر نمود.

اعضای این هیئت هر یک شیخ حبیب الله معتصم و شیخ عبدالله تخاری؛ سمینار را به هدف آگاهی محتسبین از فرامین، روش های موثر دعوت و توصیه های وزارت امربالمعروف؛ در مقر ریاست امربالمعروف این ولایت راه اندازی نمود.

در آغاز این سمینار شیخ حبیب الله معتصم؛ هدف از راه اندازی این سمینار را آگاهی محتسبین از لایحه و طرزالعمل تعیین شده مطابق به قرآن، حدیث و روایات فقهی خوانده  و افزود که اشتراک کنندگان سمینار پیرامون موارد مختلف آگاهی حاصل خواهندکرد.

در این سمینار مولوی سید نورآغا هاشمی، رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ، از راه اندازی این سمینار قدردانی کرده وگفت محتسبین باید؛ به تمام موارد سمینار دقت نموده و محتویات فرا گرفته شده، آنرا در ساحه کاری شان عملی نمایند.

با این حال محتسبین ریاست امربالمعروف ولایت بلخ از راه اندازی سمینار ها استقبال نموده گفتند؛ شیوخ کرام به تمام سوالات آنان پاسخ داده و از مشوره های سودمند آنان در عرصه اصلاح جامعه استفاده اعظمی صورت گرفت.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف سرپل از نحوه تطبیق فرامین در سطح ادارات این ولایت نظارت نمود

مولوی محمدمسعود حنفی رئیس امربالمعروف نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت سرپل با کارمندان ریاست های؛ انکشاف دهات، محیط زیست و ریاست نظارت و تعقیب  دیدار نمود.

مولوی حنفی در نشست از کارمندان خواست با مراجعین برخورد حسنه نمایند و از انجام هر نوع بدرفتاری که باعث خدشه دار شدن نظامی اسلامی می گردد جدا خودداری نمایند.

به اساس یک گزارش دیگر محتسبین این ولایت از هوتل ها، دکان ها و مراکز تجارتی نظارت و برای آنان توصیه گردید از خرید و فروش اجناس غیر مشروع  و انجام معاملات غیر شرعی خودداری نمایند.

با این حال محستبین در سطح مرکز و ولسوالی ها در مساجد جامع حضور یافته  و در  مورد فضایل نماز جماعت، اهمیت فراگیری علوم دینی و عصری و قباحت موسیقی سخنرانی نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رئیس امربالمعروف پروان: به مشکلات مهاجرین برگشت کننده رسیدگی صورت گیرد

مولوی رحمت الله زبیر، رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت پروان در دیدار با کارمندان ریاست مهاجرین از آنان خواست؛ وظایف شان را مطابق قانون انجام داده و با مراجعین برخورد حسنه نمایند.

رئیس امربالمعروف طی نشست با کارمندان؛ در مورد اطاعت از اوامر الهی، اخلاص و صداقت در وظیفه، پابندی به وظیفه و ادای نماز جماعت به تفصیل صحبت نموده و خواهان تطبیق فرامین در محیط کاری شان گردید.

رئیس امربالمعروف این ولایت گفت روزانه صدها تن مهاجرین از کشور های همسایه به کشور بازگشت می کنند و همکاری و همدردی با مهاجرین یک مسئولیت دینی بوده و باید به مشکلات آنان رسیدگی صورت گیرد.

مولوی زبیر از کارمندان این ریاست خواست با مهاجرین برگشت کننده برخورد حسنه نمایند و انجام هر نوع برخورد ناپسند، خلاف پالیسی امارت اسلامی بوده  و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهند گرفت.

وی همچنان گفت امارت اسلامی برنامه های را برای همکاری با مهاجرین روی دست گرفته است و نیز به تجاران و افراد خیر توصیه گردید؛ از امکانات دست داشته شان؛ مهاجرین را همکاری نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ديدار رئیس امر بالمعروف، نهی عن المنکر  و سمع شکایات ولایت بدخشان از مراکز ورزشی!

رئيس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت بدخشان همراه با محتسبین در مرکز این ولایت از چندين مرکز ورزشی دیدار کرد و به آنها پیرامون موضوعات؛ ادای نماز باجماعت، آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق ارشادات نبوی و رعایت پالیسی ها وزارت در پیشبرد امور کاری شان توصیه های لازم نمودند.

مسؤلین و ورزشکاران نیز از کارکرد های محتسبین امر بالمعروف تقدير نموده و تعهد سپردند با محتسبین امر بالمعروف همکار بوده و خلاف پاليسی آنها هيچ کاری را انجام نميدهند.

همچنان محتسبین از بازار مرکز این ولایت ديدار نموده و حین دیدار با مردم از آنها خواست تا در وقت نماز دکاکين خود را بسته و نماز را با جماعت ادا نمايند.

در یک دیدار دیگر که محتسبین این ولایت با علما و متنفذین قومی داشتند از آنها خواست که با امارت اسلامی همکار باشند. علماء و متنفذین قومی از کارکرد های محتسبین تقدير نموده گفتند: که حاضر اند با وزارت امر بالمعروف هر نوع همکاری جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات انجام دهند، و هيچ کسی را اجازه نخواهند داد که علیه فعالیت های اصلاحی این وزارت تبلیغات سو، نمايند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت سمنگان  از ولسوالی های(خلم، فیروز نخچیر و حضرت سلطان) دیدار نمودند.

محتسبین امر بالمعروف این ولایت  با مردم ولسوالی «خلم» راجع به تربیت سالم فرزندان شان صحبت و توصیه های لازم نمودند،از آنها خواستند تا بالای فرزندان خود تعليم دینی و عصری نموده، آنها را از منکرات منع کرده و به کارهای نیکو تشويق و توصیه کنند.

همچنان محتسبین ولسوالی «خلم» از ملا امامان خواستند تا در مورد  نماز، زکات، میراث، جهاد و حقوق بیوه و يتيم به مردم توصیه نمايند.

محتسبین ولسوالی های( حضرت سلطان و فيروزنخچیر)  با مردم دیدار  نموده؛  به آنها پیرامون  برابر نمودن اعمال شان با ارشادات نبوی، صداقت، برخورد نیکو با همسايه ها و يتيمان و تربیه سالم اولاد توصیه های لازم  نمودند.

همچنان محتسبین این ولایت در مرکز و ولسوالی ها از مراکز تجارتی، تالارها عروسی، سلمانی ها و شفاخانه ها دیدار نموده؛ به آنها توصیه های لازم نمودند از آنها خواستند تا خلاف اصول شرعی و پاليسی های امارت اسلامی هیچ کار را انجام ندهند از ورود زن های بی حجاب جلوگیری نمايند و نماز های خود را با جماعت ادا نمايند.

مردم نیز از کارکرد های محتسبین تقدير نموده و تعهد سپردند که در راستای امر بالمعروف و ازاله منکرات از  هیچ نوع همکاری  با آن ریاست دریغ نخواهند کرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ديدار رئیس امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت دایکندی از مکتب ابتدايه دخترانه ده غوچی.

رئيس امر بالمعروف نهی عن المنکر ولایت دايکندی در مرکز این ولایت از مکتب ده غوچی دیدار نمود، ايشان پیرامون دستورات اسلام درمورد زنان بخصوص رعایت حجاب اسلامی مفصلاً صحبت نموده؛ومطابق ماده نوزدهم جریده رسمی وزارت محترم امربالمعروف،ونهی عن المنکر هدایات لازم وهمه جانبه ارائه نمودند.

همچنان محتسبین این ولایت در ولسوالی های   سنگ تخت و بندر از مراکز صحی ديدار نموده حین دیدار آنها را توصیه کرد  تا همرای مراجعین رفتار نيکو داشته، سيرت و صورت خود را با ارشادات نبوی برابر نموده و نماز های خود را با جماعت ادا کنند. و به طبقه اناث توصیه نمودند که حجاب را مراعت نموده و همرای مریضان برخورد نيکو داشته باشند.

محتسبین اين ولایت در ولسوالی ناوه نیز همرای مردم جلسات را انجام دادند و همرای آنها در مورد اسلام، و اسلام شناسی صحبت کردند و از آنها خواستند تا جهت تقويت نظام هيچ گونه همکاری خود را دریغ ننمايند.

همچنان محتسبین اين ولایت از چند مساجد نیز دیدار نموده و همرای شان در مورد مسایل مختلف صحبت نموده و از آنها خواست تا به تربیه اطفال شان توجه جدی ‌نمايند.‌

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار رئیس امر بالمعروف نهی عن المنکر ولايت کاپيسا با نماینده يوناما

شیخ جمال الدین مظهری رئیس امربالمعروف،نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا با نماينده يوناما در رياست اين ولایت ديدار نمود. که هدف این دیدار از فرمان اخیر امیر المومنین حفظ الله که در مورد زندانيان توشیح شده، بود. نماينده يوناما با استقبال از توشیح این فرمان افزود که آنها در این زمینه آماده هر گونه همکاری ميباشد

شيخ جمال الدین رئيس امر بالمعروف این ولایت نیز افزود که بعد از توشیح فرمان اميرالمومنین حفظ الله ما از زندان های این ولایت بررسی مينمايم تا با زندانيان مطابق فرمان امیر المومنین حفظه الله برخورد نيکو صورت گیرد.رئيس امر بالمعروف نیز افزود دین مقدس اسلام نیز در این مورد بسیار تأکید نموده که با بندی و اسير رفتار نيکو صورت گیرد‌.

نماينده یوناما نیز از کارکرد های امر بالمعروف استقبال کرد

و افزود که بخش سمع شکايات یک بخش بسیار موثری است که مردم آزادانه میتواند صدای خود را با مسئوولین شريک نمايند که خوشبختانه با اساس گزارشات که ما از این بخش در دست داریم به شکایات مردم به زود ترین فرصت  رسیدگی صورت گرفته که این یک دستآورد بزرگ به وزارت امر بالمعروف ميباشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


د نيمروز ولایت محتسبینو د مرکز او ولسوالیو په ګډون د (۴۸) جو ماتونو له ملا امامانو سره د همغږۍ په پار ناسته ترسره کړه

 د نیمروز ولایت د امر بالمعروف، نهي عن المنکر او د شکايتونو اورېدلو رئيس، مولوي الله ‌نور "زرقاوي" وايي، د همدې ادارې محتسبینو د مرکز او ولسواليو د ۴۸ جوماتونو څخه د يوالي او د ټولنې د وګړو د سالمې تربيې په موخه څارنه وکړه.

ښاغلي زرقاوي همدا راز زياتوي، چې ددې ادارې محتسبينو د خوراکي توکو او ګازو د ۱۵ شرکتونو  څخه د خرڅلاو په برخه کې د انصاف او عدالت مراعت کولو او د ودونو د لسو مراسمو څخه د خرافاتو او ناوړه رواجونو څخه د ځان ساتلو په موخه ليدنه اوڅارنه وکړه.

د ښاغلي زرقاوي  په خبره، د همدې ادارې محتسبینو  د څلور ښوونځيو، څلور نظامي مرکزونو، ۱۲ کليو، درې روغتونونو او پنځه د معاملاتو د لارښوونې له دفترونو څخه څارنه وکړه  او هغوی ته یې اصلاحي ویناوې وکړې

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار اعضای کميته رسیدگی به مشکلات مردم با رئيس امر بالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکايت ولایت بدخشان.

مولوی فضل الرحمن مجددی رئیس ریاست ارجاع و پیگیری و یکی از اعضای کلیدی در کمیته رسیده گی به شکایات طی سفر به ولایت بدخشان همراه با رئيس امر بالمعروف نهی عن المنکر ولایت بدخشان دیدار نمود در طی این دیدار هئیت متذکره از مسوولین امر بالمعروف ولایت بدخشان خواست تا به مشکلات مردم در وقت معین ان  رسیدگی صورت گرفته، و در این زمینه غفلت نکند. 

بااین حال رئیس ریاست امربالمعروف نهی عن المنکر  و سمع شکايت ولایت بدخشان برخی از چالش ها در رسیدگی به شکایات مردم را می پذیرد و میگویند آنان تلاش دارند تا با همکاری ادارات مسئول به شکایات مردم رسیده گی کنند

آقای مجددی که در راس این هیئت قرار داشت هدف از این سفر را از میان برداشتن فاصله میان امارت اسلامی و مردم عنوان کرد و قرار است این کمیته با مقام ولایت و د یگر ادارات امارتی نیز دیدار نمایند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سوانح تحصیلی ۲۰۰ دانش اموز بررسی گردید

رئیس امر بالمعروف و نهی عن المنکر ولایت سرپل همراه با  محتسبین این ولایت از رياست معارف ولایت متذکره ديدار نمود، در این دیدار رئيس امر بالمعروف سوانح تحصیلی ۲۰۰ دانش اموز را بررسی نمود همچنان تعداد از سوانح و اسناد تحصیلی جعلی را شناسایی و مسترد نمود و با متخلفین آن برخورد قانونی نمودند.

رئيس امر بالمعروف تأکید کرد که اسناد تحصیلی یک سند معتبر  و یک مسوولیت بزرگ است که بايد بطور جدی متوجه آن باشیم .

همچنان محتسبین این ولایت در ولسوالی سنچارک یک تن جادوگر را دستگیر نمودند که کار های خلاف شریعت را انجام میداد و از شخص متذکره کتاب های  بدست آمده که الفاظ شرکی و خلاف عقیده در آن موجود ميباشد

محتسبین ولایت متذکره شخص جادوگر را بعد از دستگیری همراه با شواهد تسلیم ارگان های امنيتی کردند.

همچنان محتسبین این ولایت از ۷۰ مسجد و چندین اداره ملکی و نظامی دیدار کردند و در ارتباط به تقوا،پرهیزگاری و احترام متقابل در ادارات صحبت نمودند

محتسبین همچنان خطاب به مردم گفتند که نماز های خود را با جماعت ادا کنید در معاملات تان از جعل و فريب استفاده نکنید و با مردم برخورد نیک نماید.

قابل یاد آوری است که محتسبین این ولایت در چند عروسی نیز اشتراک نمودند و با مردم در مورد فضلیت نکاح صحبت کردند و برای شان توصیه نمود که در عروسی از مصارف بیجا و گزاف خود داری گردد،و کوشش نمائید که عروسی خود را با اصول شريعت برابر برګزار نمائید  و نیز برای مردم توصیه کردند که از شنیدن موسیقی خود داری نمایند.

مردم نیز از فعالیت های محتسبین امر بالمعروف خرسند اند و تعهد سپردند که در زمينه اصلاح جامعه آماده همکاری میباشند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


قمار و شراب  دو عمل زشت ناشایسته نزد الله (ج) می باشد

۱۴۴۵/۴/۶/ ه ق

اولین آیه سوره بقره است که الله متعال می فرماید: یَسْئلُونـَکَ عَنَ الْخَمْر ِ وَ الْمَیْسـِر ِ؛ قـُلْ: فیهما إثْمٌ کبیرٌ وَ مَنٰافِعُ لـِلنـّاس ِ وَ اِثْمُهُمٰا اَکْبَرُ مـِنْ نَفْعـِهِمٰا.

ترجمه:

ای پیامبر از تو در باره شراب و قمار سوال میکنند؟ و در جواب آنها بگو هردو گناه بزرگی است و اگرچه نفع  مادی برای مردم دارد ولی گناه اش از نفع شان بزرگتر است.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن لامنکر و سمع شکایات ولایت کندز نظر به همین آیه قرانکریم از مکان های که در گذشته عمل های بیشتر خلاف شریعت اسلامی مانند شراب خوری، قمار بازی و جنگ انداختن حیوانات صورت می گرفت نظارت نموده وجوانان که در آن مکان حضور داشتند در مورد گناه خوردن شراب، قباحت قماربازی و جنگ انداختن حیوانات توصیه نموده و از آنان خواستند تا در راستای منع منکرات و اصلاح جامعه با محتسبین امر بالمعروف این ولایت همکاری نمایند.

محتسبین همچنان برای جوانان این ولایت گفتند هر فردی که خلاف توصیه های آنان دست به کار های غیر اسلامی بزنند جهت تحقیق و مجازات به نهاد های عدلی و قضای کشور معرفی خواهند کرد.

محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز بر اساس فعالیت های روزمره شان از چندین مسجد در مرکز این ولایت نظارت نموده و در ارتباط به فضلیت نماز در جماعت برای نماز گزاران توصیه نمودند و از ملا امامان مساجد خواستند تا دستورات الهی را به مردم برسانند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


جامعه با آگاهی از قوانین اسلامی و شریعت محمدی (ص) آراسته و مزین شود

۱۴۴۵/۴/۶ ه ق

شریعت اسلامی در طول تاریخ بشریت به مسلمانان کمک کرده  تا آنان بتوانند از طریق احکام و قوانین الهی به تزکیه نفس و رابطه مسلمانان به خداوند (ج) و دیگران را به شکل عادلانه سامان دهند و به اخلاق محمدی دست یابند به همین منظور محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت دایکندی در دیدار با شهروندان این ولایت در مورد رعایت احکام اسلامی، رعایت اخلاق محمدی (ص) و چگونگی اقامه معروفات و ازاله منکرات در جامعه صحبت نموده و از باشنده گان این ولایت خواستند تا در منع منکرات و ترویج معروفات این اداره را کمک و همکاری نمایند.

محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز طی روز گذشته از چندین مسجد نظارت نموده و میگویند که علماء و ملا امامان مساجد مکلف اند تا دستورات شریعت اسلامی را به مردم رسانده و از عواقب ناگوار عنعنات نامناسب شهروندان را آگاه نمایند.

با این حال محتسبین امربالمعروف این ولایت میگویند علماء مسئولیت دارند تا در مقابل بد حجابی مبارزه جدی نموده پوشش صحیح اسلامی را به خانم ها توصیه نمایند.

رئیس ریاست امر بالمعروف این ولایت نیز در جلسه با تمامی محتسبین این ولایت از آنان خواست در کنار این که عاجزی و تواضع را در وجود خود پدید آورند باید احساس مسئولیت داشته باشند تا در تطبیق فرامین و دساتیر وزارت غفلت صورت نگیرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار اصلاحی محتسبین امربالمعروف با شهروندان ولایت بدخشان

۱۴۴۵/۴/۶ ه ق

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان در نشستی با علماء، بزرگان و جوانان درمورد اقامه معروفات و ازاله منکرات صحبت نمودند و نیز یک تعداد از جوانان که ریش شان مطابق به سنت نبوی (ص) نبود و به شکل غربی ها آراسته نموده بودند توصیه شد تا سیرت و صورت خویش را برابر به سنت رسول اکرم (ص) نمایند.

همچنان ریاست امربالمعروف این ولایت با خرسندی از حضور بیشتر مردم در مساجد جهت ادای نماز با جماعت برای تمامی دکانداران دستور دادند  تا در هنگام نماز درهای دکان ها را بسته به مساجد جهت ادای نماز در جماعت حاضر شوند.

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان طبق پلان کاری روزمره شان از شهرها و روستاها نظارت نموده برای شهروندان درمورد اهمیت وحدت مسلمین دراصلاح جامعه، آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت نبوی (ص)  اقامه معروفات و ازاله منکرات و فضیلت ادای نماز در جماعت  توصیه های لازم  نمودند.

نظارت محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر نیز ار تمام میدان های ورزشی جهت جلوگیری از منکرات صورت گرفت و برای ورزشکاران توصیه شد که در هنگام ورزش سطح عورت خود را نظر به شریعت اسلامی بپوشانند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


متعهد شدن علماء دین ولایت دایکندی در امرمبارزه با منکرات

۱۴۴۵/۳/۲۴ ه ق

علماء، بزرگان قومی و جوانان ولایت دایکندی  در نشست با محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات این ولایت متعهد شدند تا با اداره امربالمعروف، نهی عن المنکر به عنوان بازوی قوی جهت مبارزه با منکرات و تحکیم معروفات همکاری لازم نمایند.

محتسبین امربالمعروف این ولایت میگویند که علماء و ملا امامان مساجد مکلف اند تا دستورات شریعت اسلامی را به مردم رسانده و از عواقب ناگوار عنعنات نامناسب شهروندان را آگاه نمایند.

با این حال محتسبین امربالمعروف این ولایت میگویند علماء مسئولیت دارند تا در مقابل بد حجابی مبارزه جدی نموده پوشش صحیح اسلامی را به خانم ها توصیه نمایند.

رئیس ریاست امر بالمعروف این ولایت نیز در جلسه با تمامی محتسبین این ولایت از آنان خواست در کنار این که عاجزی و تواضع را در وجود خود پدید آورند باید احساس مسئولیت داشته باشند تا در تطبیق فرامین و دساتیر وزارت غفلت صورت نگیرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نافرمانی از اوامر والدین گناه  کبیره شمرده می شود

۱۴۴۵/۳/۲۳ ه ق

یکی از دستورات شریعت اسلامی رعایت حقوق والدین می باشد که خداوند (ج) در آیات مختلف به آن اشاره نموده است که اکیداً درقرآنکریم بعد از توحید ذکر شده است، در حقیقت داشتن والدین بزرگترین نعمت الله (ج) برای فرزندان مسلمان در دنیا می باشد. به همین منظور محتسبین ریاست امر بالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان دردیداربا باشنده گان ولسوالی حضرت سلطان در باره حقوق والدین توصیه نموده گفتند دربرخی از آیات و احادیث نبوی ازمقام وعظمت والدین یاد شده و مسلمانان را مکلف به رعایت حقوق آنان نموده است.

در همین حال محتسبین این ولایت یک جوان را که به خاطری آزارواذیت والدین اش از سه روز به این سو در قومندانی امنیه حبس بود را بعد از کسب رضایت پدر ومادرش رها نمودند.

همچنان محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکرولایت سمنگان طبق پلان کاری روزمره شان از شهرها و روستاها نظارت نموده برای شهروندان این ولایت درمورد اهمیت وحدت مسلمین دراصلاح جامعه، آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت نبوی، اقامه معروفات و ازاله منکرات و فضیلت ادای نماز در جماعت  توصیه نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت پنجشیر ازیک دوره چهار روز آموزشی سند فراغت به دست آوردند

۱۴۴۵/۳/۲۲ ه ق

ارتقای ظرفیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات یکی از اهداف مهم است  که در اولویت برنامه های کاری ریاست اصلاح و تربیت محتسبین قرار گرفته است به همین منظور این ریاست از مدت به این سو برنامه های آموزشی را برای محتسبین در برخی از ولایت به راه انداخته است که حالا محتسبین امربالمعروف ولایت پنجشیر نیز از داشته های  برنامه آموزشی چهار روزه مستفید شدند.

مولوی شریف الله حقانی رئیس اصلاح و تربیت محتسبین  با اشاره به مسئولیت های محتسبین گفت این وظیفه  عظیم که از انبیاء علیه السلام میراث مانده باید به طریق احسن انجام داده شود  وی  از پالیسی وزارت امر بالمعروف نیز ستایش نموده  میگوید که محتسبین مکلف اند تا مطابق به لوایح و فرامین رهبری امارت اسلامی کار کنند.

رئیس ریاست اصلاح و تربیت از تمامی محتسبین این ولایت خواست تا  وظایف شان را با خلق نیک با مردم انجام دهند و در امور ترویج معروفات و مبارزه با منکرات تلاش جدی نمایند.

با این حال محتسبین ولایت پنجشیراز برگزاری چنین برنامه های آموزشی استقبال میکنند از ریاست اصلاح و تربیت محتسبین میخواهند که این برنامه آموزشی را در سراسر کشور برگزار کنند.

سمینار ارتقای ظرفیت محتسبین در ولایت پنجشیر در حال به پایان میرسد که پیش از این نیز ریاست اصلاح و تربیت محتسبین همچو برنامه ی را در ولایت کاپیسا، لغمان، ننگرهار، کنر، نورستان، بامیان نیر به برگزار نموده است.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سمینار ارتقای ظرفیت برای محتسبین ولایت پکتیا  برگزارشد

۱۴۴۵/۳/۲۲ ه ق

برنامه آموزشی چهار روزه اصلاحی و تربیتی از سوی ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات برای محتسبین مرکز و ولسوالی های ولایت پکتیا آغاز شد.

مسئولان در ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف هدف از راه اندازی این سمینار آموزشی را ارتقای ظرفیت محتسبین پیرامون تطبیق فرامین و لوایح این وزارت و چگونگی رفتار نیک محتسبین با مردم در امراقامه معروفات و جلوگیری از منکرات دراین ولایات عنوان میکنند.

با این حال شرکت کننده گان از تطبیق برنامه های آموزشی در قالب سمینارها به منظور ارتقای ظرفیت آنان استقبال میکنند و خواهان راه اندازی دوام دار چنین برنامه های آموزشی از سوی ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امرالمعروف، نهی عن المنکر شدند.

قبلا سمینار های آموزشی برای محتسبین ولایات کاپیسا، لغمان، ننگرهار، کنر، نورستان، بامیان، لوگر، پروان، پنجشیر وشماری دیگر از ولایات تدویر گردیده بود .

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سمینار آموزشی چهار روزه محتسبین امربالمعروف ولایت پروان و لوگر امروز خاتمه یافت

۱۴۴۵/۳/۲۲ ه ق

سمینار آموزشی که از طرف ریاست اصلاح و تربیت محتسبین با هماهنگی ریاست امربالمعروف ولایت لوگر و پروان چهار روز پیش آغاز شده بود امروز به پایان رسید .

مولوی شریف الله حقانی رئیس اصلاح و تربیت محتسبین  با اشاره به مسئولیت و رفتار نیک محتسبین با شهر وندان گفت این وظیفه  عظیم که از انبیاء علیه السلام میراث مانده باید به شکل  خوب انجام داده شود  وی  از پالیسی وزارت امر بالمعروف نیز ستایش نموده  میگوید که محتسبین مکلف اند تا مطابق به لوایح و فرامین  وزارت امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات فعالیت های خود را به پیش ببرند.

رئیس ریاست اصلاح و تربیت محتسبین میگوید نظام امارت اسلامی نتیجه قربانی مجاهدین در بیست سال نبرد با کشور های اشغال گر می باشد وی نیز افزود که محتسبین ترجمانان واقعی نظام اسلامی هستند و باید در ترویج معروفات و مبارزه با منکرات تلاش جدی نمایند .

اقای شریق الله حقانی تأکید نمود که  محتسبین امربالمعروف در انجام وظیفه محوله شان با مردم برخورد نیک نمایند.

با این حال محتسبین ولایت لوگر و پروان که از داشته سمینار چهار روزه مستفید شده اند از این فعالیت ریاست اصلاح و تربیت محتسبین استقبال میکنند و خواهان تدویر همچو برنامه های آموزشی برای محتسبین در سراسر کشور شدند.

قابل یاد آوریست قبلا نیز سمینار های آموزشی برای محتسبین ولایات کاپیسا، لغمان، ننگرهار، کنر، نورستان، بامیان، لوگر، پروان، پنجشیر وشماری دیگر از ولایات تدویر گردیده بود .

(ریاست اطلاعات و نشرات)


گرد همایی باشنده گان ولایت دایکندی در حمایت از فعالیت های  محتسیبین امربالمعروف نهی عن المنکر

 ۱۴۴۵/۳/۱۵ ه ق

صد ها تن از باشنده گان ولایت دایکندی امروز در گردهمایی با اعلام حمایت از نظام امارت اسلامی،  خواهان گسترش  فعالیت های محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر در راستای منع منکرات در سراسر کشور شدند.

برگذار کننده گان این همایش مردمی میگویند دولت قبلی تاریک ترین نقطه در تاریخ افغانستان بوده اما با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانها از نقطه سیاه تاریخ بیرون شده و به سوی پیشرفت و ترقی روان اند.

با این حال محتسبین که دراین همایش مردمی شرکت کرده اند میگویند حضور بیست سال کشورهای غربی بر اساسات وفرهنگ کشور صدمات بزرگ را وارد نموده اند.

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولایت گفتند که حالا جهاد علیه اشغال، به پایان رسیده، و از باشنده گان این ولایت خواستن تا در جهاد آبادانی کشور سهم خویش را ادا نمایند.

رئیس ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر ولایت دایکندی نیز در جلسه با تمامی محتسبین این ولایت از آنان خواست در کنار این که عاجزی و تواضع را در وجود خود لازمی بگرداند، باید احساس مسئولیت داشته باشند تا در تطبیق فرامین  دساتیر امارت اسلامی غفلت صورت نگیرد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


اقامه آذان در حقیقت یاد آوری و هشدار به شخص عافل از نماز است

۱۴۴۵/۳/۶ ه ق

محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت تخار حین نظارت از مساجد برای باشنده گان این ولایت در مورد فضیلت آذان گفتن  و گوش دادن  به آن توصیه نموده و تأکید بر ادای نماز در جماعت نمودند.

این محتسبین می گویند هر کسی به اخلاص آذان بگوید، حق تعالی ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق را به او میدهد و نیز به شفاعت او چهل هزار گناه کار داخل بهشت می شود.

همچنان محتسبین این ولایت حین نظارت از شهرها و دیدار با علماء، امامان مساجد و دکانداران در مورد پیدا کردن رزق حلال، ادای نماز در جماعت، ایمان مجمل وایمان مفصل برای آنان توصیه نموده  از امامان مساجد و علماء دین خواستن که الفاظ آذان و  فضائل آن را برای مقتدی  های خود آموزش دهند.

باشنده گان ولایت تخار از فعالیت های محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر در راستای  منع منکرات خرسندی نموده علاوه نمودند  اکثریت مشکلات آنان از طریق ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکرو سمع شکایات حل وفصل می شود و محتسبین این ولایت برای ایجاد فضای اخوت و برادری هر زمانی با آنان همکاری کرده اند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


مجاهدین باید سیرت و صورت خویش را بطور کامل مطابق شریعت اسلامی برابر نمایند

۱۴۴۵/۳/۶ ه ق

محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت نیمروز با نظارت از مرکز نظامی منطقه خواجه سرجو ولسوالی چخانسور این ولایت از نظامیان خواستند تا سیرت و صورت خود را مطابق سنت نبوی آراسته نمایند.

با این حال محتسبین این ولایت می گویند که نظامیان کشور در همکاری نزدیک با مردم و نهاد های اجتماعی و مدنی  غرض بهبود اوضاع امنیتی و خدمت به مردم اند و آنان در حین انجام وظیفه از اخلاق حسنه با شهروندان کار گیرند.

همچنان محتسبین این ولایت از نظامیان کشور میخواهند که در حین انجام وظیفه غفلت نکرده و مسئولیت سپرده شده را به وجه احسن انجام دهند و بر علیه تعصب و تفرقه افگنی مبارزه جدی نمایند.

محتسبین ریاست  امر بالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت مطابق به تقسیم اوقات شان ازشهرها، مارکیت های تجارتی، نهاد های صحی، مراکزتعلیمی و تحصیلی نظارت نموده و در مورد اهمیت نظام اسلامی، فضیلت نماز با جماعت، رعایت حجاب، قباحت سازسرود و همکاری مردم با اداره  امربالمعروف جهت اقامه معروفات و ازاله منکرات توصیه نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


استقبال علماء وبزرگان قومی اهل تشیع ولایت جوزجان از فعالیت محتسبین امر بالمعروف

۱۴۴۵/۳/۵ ه ق

علماء، بزرگان و جوانان اهل تشیع ولایت جوزجان با استقبال از فعالیت محتسبین جهت منع منکرات در روستاهای شان و در دیدار با رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت وعده سپردند که از هر زمانی دیگر با این اداره در جهت منع منکرات همکار می باشند.

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس امربالمعروف ولایت جوزجان از همکاری های علماء و بزرگان اهل تشیع در منع منکرات خرسندی نموده و اطمینان میدهد تا درهمکاری با مردم جامعه را با هدایات دینی مطابق اخلاق حضرت محمد صلی الله علیه وسلم آراسته خواهند نمود.

با این حال محتسبین میگویند اخلاق نیک میراث به جامانده از صالحان و مومنان حقیقی می باشد و آنان دعوت به امربالمعروف، نهی عن المنکر را مسئولیت همه میدانند و از مردم این ولایت میخواهند تا در تطبیق وعملی سازی فرامین با محتسبین بسیج شوند.

محتسبین امر بالمعروف این ولایت نیز طبق پلان کاری روز مره شان از شهر ها، مارکیت های تجارتی، نهاد های تعلیمی و ادارات محلی نظارت نموده در رابطه به اخلاق پیامبر صلی الله علیه وسلم، ادای نماز در جماعت، قباحت شنیدن و نواختن موسیقی و همکاری شهروندان با این اداره توصیه نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

لهو و لعب و ناسزاگویی در شأن یک مسلمان نیست

۱۵۵۴/۳/۵ ه ق

دشنام یا همان ناسزا گفتن یکی از اعمال زشت است که متأسفانه در جامعه امروزی افراد زیادی به دشنام دادن یا بد زبانی عادت کرده اند و این در حالیست که دین مبین اسلام مسلمانان را به شدت از دشنام و ناسزا گوی منع نموده و هر کسی که مرتکب این عمل شود خداوند بزرگ مورد نکوهش قرار میدهد.

به همین منظور محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت سمنگان در دیدار با شهروندان این ولایت در مورد قباحت ناسزاگویی برای آنان توصیه نموده گفتند ناسزاگویی و استفاده از الفاظ زشت در شأن مسلمان نمی باشد و چنان چه مخاطب با شنیدن آن مورد توهین قرار گیرد، در اسلام حرام است.

این محتسبین می گویند بد زبانی یا دشنام دادن از گناهان بزرگ در شریعت اسلام است که علاوه بر ضرر دنیوی و مادی عواقب اُخروی ناگواری نیز برای مرتکبین آن در قبال خواهد داشت.

همچنان محتسبین امر بالمعروف این ولایت نیز طبق پلان کاری روز مره شان از شهرها، مارکیت های تجارتی، و چندین روستا نظارت نموده در رابطه به ادای نماز در جماعت، قباحت شنیدن موسیقی و همکاری شهروندان با این اداره توصیه های لازم نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ادامه توصیه های محتسبین امربالمعروف ولایت نیمروز

۱۴۴۵/۳/۳ه ق

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات وزارت امربالمعروف درولایت نیمروزحین نظارت ازمرکز و چند والسوالی برای باشنده گان این ولایت در مورد فضیلت نمازبا جماعت، پیروی از سنت نبوی و فضیلت کسب روزی حلال برای باشنده گان این ولایت توصیه های لازم نمودند و برعلاوه از مردم خواستند برای اصلاح جامعه با محتسبین در منع منکرات همکاری نمایند.

همچنان ریاست امربالمعروف این ولایت با خرسندی  از حضور بیشتر مردم در مساجد جهت ادای نماز با جماعت برای تمامی دکانداران دستورنمودن تا در هنگام نماز در های دکان ها را بسته به مساجد حاضر شوند.

محتسبین این ولایت نیز در نظارت از مکاتب در مرکز این ولایت برای اساتید و شاگردان درمورد آشنایی با فرهنگ اسلامی و کوشش نمودن اساتید در تربیت شاگردان توصیه نمودند.

گشت زنی محتسبین در قریه های ماککی و عبدالغفار در ولسوالی چخانسور جهت ازاله منکرات و اقامه معروفات صورت گرفت و در مورد پابندی به نماز جماعت و برگزای مراسم عروسی مطابق شریعت اسلامی توصیه صورت گرفت.

قابل ذکر است ساز و سرود که در قریه شاگی ولسوالی دلارام این ولایت در محفل عروسی برپا شده بود درمورد قباحت و حرمت موسیقی به برگزار گننده گان آن توضیحات داده و آنان را از بخش موسیقی منع نمود

(ریاست اطلاعات و نشرات)


دیدار رئیس امر بالمعروف، نهی عن المنکر ولایت جوزجان با علمای پاکستان

۱۴۴۵/۳/۴ ه ق

مولوی محمد یاسین وقاص رئیس ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت جوزجان امروز با هیت علمای پاکستانی به ریاست مولانا عبدالمتین در مقر این ریاست دیدار کرد.

رئیس ریاست امر بالمعروف ولایت جوزجان  ضمن خوش آمدید به هیئت علمای پاکستان گفت در جریان بیست سال اشغال کشور های بیگانه در افغانستان فعالیت های زیادی به خاطری نهادینه سازی فرهنگ غرب صورت گرفته است وجهت باسازی ذهنیت مردم و رسیدگی به مشکلات آنان نیاز به کمک و همکاری علمای جهان به خصوص علمای کشور های همسایه می باشد.

مولوی محمد یاسین وقاص افزود که افغانستان و پاکستان تنها دو همسایه نیستند بلکه مردمان این دو کشوراشتراکات زیادی دینی و فرهنگی دارند.

همچنان مولوی وقاص درادامه گفت،  اکنون در افغانستان علمأ دین حاکم هستند و آنان نسبت به هر کسی دیگر به ارزش و ضرورت شریعت اسلامی آگاه استند، مشوره و تلاش ها جهت منع منکرات و خرفات در افغانستان ادامه دارد.

با این حال مولانا عبدالمتین یکی از علما پاکستان از حاکمیت نظام اسلامی در افغانستان ابراز خرسندی نموده و تبلیغات علیه امارت اسلامی را بی اساس خواند.

این عالم دین افزود با دیدن استقلال، امنیت و آرامش افغان ها  احساس‌ بسیار‌ عجیبی به وجودم  رخ داد که باید خدا(ج)  را شکر گزار باشیم.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


ریاست امربالمعروف ولایت بلخ برای جلوگیری از بی حجابی و منع منکرات گشت زنی های خود را افزایش داده اند

۱۴۴۵/۳/۱ ه ق

ریاست امر بالمعرف، نهی عن المنکرو سمع شکایات ولایت بلخ طی جلسه با محتسبین مرکز و ولسوالی ها در مورد کار شیوه منع منکرات و افزایش گشت زنی محتسبین در امرمبارزه با منکرات و بد حجابی صحبت نموده و تأکید نمودند برای جلوگیری بی حجابی و منع منکرات  طی  گشت عمومی توصیه های لازم برای باشنده گان این ولایت از سوی محتسبین انجام شود.

رئیس امربالمعروف ولایت بلخ از تمام محتسبین این ولایت خواست تا هر محتسب در کنار که عاجزی و تواضع در وجود خود لازمی بگرداند باید احساس مسئولیت در قبال وظیفه داشته باشد و هیچ گاه با عملکرد خود به نظام امارت اسلامی خیانت نکند.

هم چنان محتسبین ولایت بلخ حین نظارت و دیدار با باشنده گان  چندین ولسوالی در مورد فضیلت نماز در جماعت، تربیت اولاد صالح، قباحت ترک نماز، قباحت شنیدن موسیقی و اطاعت از اوامر شرعی  وهمکاری با محتسبین امر بالمعروف،نهی عن المنکر توصیه نمودند.

محتسبین این ولایت همچنان شب گذشته از دو محفل عروسی ازقریه میرحاجی ولسوالی چهار کنت ولایت بلخ نظارت نموده و در موردقباحت ساز و سرود و جلوگیر از منکرات برای اشتراک کننده گان دراین محفل صحبت نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رعایت  حجاب اسلامی و منع منکرات وجیبه دینی همه می باشد

۱۴۴۵/۳/۱ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات لایت بدخشان در نشستی با علمأ، متنفذین و بزرگان قومی درمورد حجاب اسلامی، تشویق مردم به ادای نماز در جماعت و تطبیق احکام شرعی صحبت نمودند.

محتسبین ازآنان خواستن که در جهت منع منکرات، رعایت حجاب اسلامی در روستا های شان با این نهاد همکاری نمایند.

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر بدخشان میگویند که این ریاست  با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنک برنامه های را جهت تنویر اذهان عامه نسبت به مقدسات دینی و اسلامی بخصوص حجاب اسلامی روی دسته گرفته اند.

در همین حال شرکت کننده گان در این نشست اظهار داشتند که  محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر را در مرکزو ولسوالی ها در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی همکاری میکنند .

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولایت ازقریه های بیدل کلان، مغذار و نالند  ولسوالی تشــــــــکان، نظارت نموده برای باشنده گان این قریه ها در مورد تطبیق فرامین واحکامات عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله توصیه نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


استقبال بزرگان و متنفذین ولسوالی نورگرام از فعالیت های اصلاحی وزارت امر بالمعروف

بزرگان و متنفذین ولسوالی نورگرام ولایت نورستان، از فعالیت های اصلاحی وزارت امر بالمعروف در راستای اقامه معروفات و ازاله منکرات در این ولسوالی ستایش نمودند.

محتسبین وزارت امر بالمعروف با بزرگان و متنفدین ولسوالی نورگرام ولایت نورستان تدویرجلسه نموده در مورد شیوه های اقامه معروفات و زدودن منکرات در این ولسوالی مشوره نمودند. بزرگان این ولسوالی ضمن تقدیر و ستایش از فعالیت های انجام شده از سوی محتسبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات؛ از همکاری های همه جانبه شان در جهت اصلاح جامعه وعده نمودند.

در عین حال محتسبین ضمن دیدار با مردم در ولسوالی های وائگل، وانت، دو آب  و مندول این ولایت، از مراکز صحی، آموزشی و قرار گاه های مجاهدین نیز نظارت نمودند.

در این دیدار ها مجاهدین را به اطاعت از اوامر، داشتن اخلاص مندی، اخلاق نیکو و دوری از منکرات توصیه نمودند.

در همین حال، محتسبین در ولسوالی دو آب در دیدار با دکان داران، به آنان در مورد اجتناب از گران فروشی حین معاملات توصیه نمودند

(ریاست اطلاعات و نشرات)


کاهش چشمگیر بی حجابی در حوزات شهری فیض آباد

اخیراً تغییرات مثبت در نحوه پوشش زنان در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان رو نما گردیده است.

رعایت حجاب از سوی زنان با دیانت شهر فیض آباد، مطابق اصول دینی و توصیه های رهنمودی محتسبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به گونه یی چشمگیری افزایش یافته است.

محتسبین در حوزه شهری شهر فیض آباد، حین نظارت از مراکز صحی در این محل گفتند؛ حجاب از سوی اکثریت مطلق زنان مطابق به اصول و احکام شرعی و توصیه های آنان رعایت گردیده است.

در همین حال مسوول محتسبین در این ولایت در نشستِ با کارکنان سلمانی ها و سایر اصناف شهری در مورد شیوه فعالیت های آنان تدویر جلسه نموده؛ پیرامون رعایت کامل احکام دینی حین فعالیت های آنان تاکید نمودند؛ شرکت کننده گان از رعایت کامل احکام شرعی و تطبیق توصیه های محتسبین اطمینان دادند.

با این حال، محتسبین از روستا های خواجه افغانی و سنگ کلان؛ با بزرگان، متنفذین و محاسن سفیدان قریه های یادشده نیز دیدار نموده در مورد پابندی به نماز های جماعت، رعایت سنت وسایر موضوعات بحث صورت گرفت.

طبق یک خبر دیگر محتسبین در ولسوالی تگاب ولایت بدخشان با کارمندان استخبارات این ولسوالی تدویر جلسه نموده آنان را بر رعایت اصول دینی حین فعالیت های شان توصیه نموده خواهان رعایت کامل توصیه ها شدند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


اهمیت وحدت مسلمین در جهت اصلاح جامعه از ارکان مهم در شریعت اسلام می باشد

۱۴۴۵/۲/۲۷ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا به سلسله نظارت از اداره های محلی و قطعات نظامی برای کارمندان و منسوبین اداره ها در مورد اهمیت وحدت مسلمین در اصلاح جامعه، آراسته نمودن سیرت و صورت مطابق به سنت نبوی، اقامه معروفات و ازاله منکرات و فضیلت ادای نماز در جماعت  توصیه نمودند.

این محستبین می گویند پایداری و استواری هر جامعه به وحدت و همدلی بوده که در هر زمانی لازم و ضروری می باشد بر همین اساس در قران کریم تأکید بر اتحاد و برادری امت مسلمان شده است.

با این حال محتسبین این ولایت حین نظارت ولسوالی های اله سای، تکاب، نجراب، حصه اول  و ولسوالی کوهبند در مورد فضیلت نماز در جماعت، حرمت قمار، استفاده کار بار مواد مخدر، جنگ انداختن حیوانات صحبت نموده بر علاوه از مردم خواستند برای اصلاح جامعه با محتسبین همکاری نمایندږ

 باشنده گان این ولایت با استقبال از فعالیت و برخورد نیک محتسبین با مردم و کاهش منکرات در روستاهای شان وعده سپردند که در راستای منع منکرات با آنان همکار می باشند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سمینار چهار روزه ارتقای ظرفیت برای محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر در ولایت بدخشان پایان یافت

۱۴۴۵/۲/۲۴ ه ق

سمینار چهار روزه که جهت ارتقای ظرفیت محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات و تمامی ولسوالی های این ولایت از سوی ریاست اصلاح و تربیت محتسبین   برگزار شده بود امروز باحضور معاون والی این ولایت و رئیس ریاست اصلاح و تربیت  وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات پایان یافت.

در این برنامه آموزشی در مورد تطبیق راه و روش های اسلامی، اخوت و برادری، اقامه معروفات و ازاله منکرات برای محتسبین ولایت بدخشان به مدت چهار روز آموزش داده شد.

مولوی شریف الله حقانی رئیس ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر می گوید این سمینار که برای چهار روز ادامه یافت برای محتسبین این ولایت در مورد قوانین، رفتار نیک دعوت، طرزالعمل ها و لوایح مرتبط به امربالمعروف، نهی عن المنکر آگاهی داده شد.

مسئولان ریاست اصلاح و تربیت محتسبین با تاکید بر عملی شدن فرامین امیرالمؤمنین حفظه الله در جامعه محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر را نماینده گان واقعی نظام امارت اسلامی در کشور میداند.

با این حال مولوی شیرمحمد جواد رئیس امربالمعروف این ولایت برگزاری چنین برنامه های آموزشی را در توانمند سازی محتسبین ضروری و مفید دانسته و از علما و محتسبین می خواهد تا اخلاص، تقوا و روش نیکو را در رأس عملکرد خویش قرار دهند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


توصیه های محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت پروان در مورد فضیلت نماز با جماعت برای باشنده گان این ولایت

۱۴۴۵/۲/۲۳ ه ق

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شمایات ولایت پروان  حین نظارت از اماکن تجارتی و سطح شهر باشنده گان این ولایت را به ادای نماز در جماعت تشویق نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی  عن المنکر ولایت  پروان با خرسندی از حضور بیشتر مردم در مساجد جهت ادای نماز با جماعت برای دکانداران دستور دادن تا در هنګام  نماز در های دوکان ها را بسته و جهت ادای نماز  در جماعت به مساجد حاضر شوند.

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی  عن المنکر ولایت پروان نیز با نظارت از ولسوالی سیدخیل این ولایت برای باشنده گان این ولسوالی در مورد فضیلت نماز با جماعت و منع منکرات در جامعه توصیه نمودند.

محتسبین این ولایت نیز با دیدار با اهالی چندین روستا ها  در ولسوالی سرخ پارسا  از باشنده گان این روستا ها خواستند تا در تطبیق احکام دین مقدس اسلام با آنان همکار باشند.

با این حال باشنده گان این روستا ها  از فعالیت های محتسبین این ولسوالی  در راستای منع منکرات و بد حجابی زنان در قریه های شان استقبال نموده  و  میگویند  که در هر زمان  به خاطر جلوگیری از منکرات و خرافات در جامعه با نظام امارت اسلامی و محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر همکار بوده اند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان از یک دوره اموزشی سند فراغت به دست آوردن

۱۴۴۵/۲/۲۰ ه ق

ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات به منظور ارتقای ظرفیت به میان آوردن بهبود در اجراآت و ایجاد هماهنگی  سمینار چهار روزه ارتقای ظرفیت  را برای محتسبین ولایت بغلان برگزار نموده بودن که به گونه ی مجموعی 50 تن از محتسبین این ولایت از این برنامه آموزشی بهره مند شدند.

مولوی شریف الله حقانی رئیس ریاست اصلاح  و تربیت محتسبین در این سمینار حضور داشته و با اشاره به مسئولیت های محتسبین گفت این وظیفه  عظیم که برای شما سپرده شده را به وجه  احسن انجام بدهید وی از پالیسی  موجود ستایش نموده  می گوید که محتسبین مکلف اند تا مطابق به لوایح و فرامین رهبری امارت اسلامی کار کنند.

با این حال  رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان  از تمام شرکت کننده گان در این سمینار آموزشی خواست تا از برنامه های آموزشی ارتقای ظرفیت  شان  بهره خوب بگیرند.

شیخ محمد نسیم قانع یکی از استادان در ریاست اصلاح و تربیت محتسبین می گوید در این سمینار جهت  آگاهی دهی محتسبین در مورد قوانین، نصاب و جریده ها از سوی آنان برای محتسبین آموزش داده شد.

در اخیر محتسبین که در این سمینار آموزشی ارتقای ظرفیت شرکت نموده بودن برگزاری چنین برنامه ها را مفید میدانند و خواستار برگزاری دوامدار چنین برنامه ها شدند..

(ریاست اطلاعات و نشرات)


سمینار چهاره روزه ارتقای ظرفیت که از سوی ریاست اصلاح و تربیت محتسبین درولایت کندز برگزار شده بود امروز پایان یافت

۱۴۴۵/۲/۲۳ ه ق

سمینار چهار روزه که چهار روز پیش در تالار ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کندز برای اتقای ظرفیت محتسبین مرکز و ولسوالی ها برگزار شده بود امروز پایان یافت .

به گفته مسئولان ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات هدف از راه اندازی این برنامه آموزشی را ارتقای ظرفیت محتسبین  پیرامون چگونگی بر خورد آنان با شهروندان در امر جلوگیری از منکرات در جامعه می باشد.

مولوی شریف الله حقانی  در اخیر این سمینار ارتقای ظرفیت محتسبین ولایت کندز از محتسبین این ولایت خواست تا وظایف شان را با خلق خوش ونیک با مردم انجام دهند  و در امر مبارزه با منکرات تلاش جدی نمایند.

در همین حال محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت کندز که طی چهار روز از داشته های این سمینار آموزشی بهره مند شده اند از موثریت چنین برنامه ها آموزشی سخن میگویند و خواستار برگزاری دوام دار  همچو برنامه ها هستند.

این سمینار چهار روزه اتقای ظرفیت محتسبین در حالی در ولایت کندز برگزارش می شود که پیش از این نیز برنامه های دیگری از سوی ریاست اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در راستایی چگونگی دعوت و مبارزه با منکرات برای آمرین و محتسبین در این ولایت راه اندازی شده است

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تشویق شهروندان سرپل به پرداخت زکات و صدقات

۱۴۴۵/۲/۱۸ هـ ق

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل در دیدار با باشنده گان ولسوالی بلخاب این ولایت گفتند:  زکات یکی واجبات الهی است که نه تنها در مکتب اسلام بلکه در تمام ادیان، صدر تعالیم همه انبیاء قرار دارد و از ضروریات مهم دردین اسلام است.

در همین حال محتسبین این ولایت می گویند زکات باعث می شود جامعه اسلام همانند یک خانواده باشد که درآن توانگر بر ناتوان مهربانی می کند.

محتسبین امربالمعروف می فزایند زکات یا صدقه با بلایی که در حال فرو آمدن است، درگیرمی شود تا آنکه مانع رسیدنش به زمین می شود .

از سوی دیگر محتسبین ولسوالی سوزمه قلعه  سرپل در یک محفل عروسی شرکت نموده در ارتباط قباحت، موسیقی  صحبت نموده و برای حاضرین در مورد واجبات، مفسدات نماز وفضیلت ادای نماز در جماعت توصیه نمودند.

محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز حین نظارت ار چندین قریه در مرکز این ولایت در نشستی با علماء محسن سفیدان و جوانان در مورد رسم و رواج های جاهلانه واسراف بیجا و گزاف گفتگو نمودند.

با این همه باشنده گان ولایت سرپل با استقبال از فعالیت محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در جلوگیری از منکرات و خرافات در جامعه میگویند گراف منکرات در این ولایت نسبت به سال های گذشته کاهش چشم گیر داشته است .

(ریاست اطلاعات و نشرات)


 

برگزاری سمینار دو روزه ارتقای ظرفیت برای محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان

۱۴۴۵/۲/۱۹ ه ق

سیمینار دو روزه آموزشی ارتقای ظرفیت وطرز سلوک محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات با مردم و کارمندان اداره های محلی درولایت بغلان برگزار شد.

در روز نخست این سیمینار پیرامون  دیدگاه، ماموریت و اهداف وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جهت منع منکرات در ولایت بغلان  به محتسبین آگاهی داده شد.

مولوی محمد نبی مجاهد رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بغلان هدف از برگزاری این سیمینار را ارتقای ظرفیت و نحوه برخورد آنان با مردم در اصلاح جامعه عنوان میکند.

رئیس امربالمعروف این ولایت میگوید این برنامه آموزشی به صورت دوامدار وبرای تمامی محتسبین این ولایت به صورت نوبتی برگزار می شود.

قابل ذکر است که در این سیمینار دو روزه تعداد 50 محتسب ازمرکز و ولسوالی های این ولایت شرکت نموده و آموزش های ارتقای ظرفیت را فرا میگیرند.

در اخیر این برنامه  محتسبین که دراین سیمینارآموزشی اشتراک کرده بودند، برگزاری چنین سیمینار ها را مفید خوانده و خواستار برگزاری دوامدار آن شدند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


شکایت باشنده گان ولایت پروان در رابطه به مصارف گزاف در محافل عروسی

۱۴۴۵/۲/۱۸ ه ق

شماری از باشنده گان ولسوالی سید خیل ولایت پروان در کردهمایی در مقر این ولسوالی از مصارف گزاف در محافل عروسی و رواج های غیر شرعی  در مجالس فاتحه خوانی نگرانی خود را با مسئولان ولسوالی و محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت شریک ساختند.

باشنده گان ولایت پروان میگویند با توجه به میزان بیکاری جوانان بعد از نامزدی بخاطری پرداخت طویانه و مصارف گزاف عروسی سعی می کنند تا از هر طریق ممکن خود را به کشور های  بیگانه برسانند تا مخارج محافل عروسی شان را دریافت نمایند.

د رحال حاضر به دلیل بالا بودن مصارف گزاف عروسی و طویانه تعدادی زیادی جوانان در این ولسوالی ازدواج نکره اند.

با این حال محتسبین ولایت پروان در نشستی با علمأ، متنفذین قومی و جوانان برای پایان دادن به فرهنگ های ناپسند گفته اند که بعد از این جلو مصارف گزاف در مراسم عروسی و عزاداری را می گیرند.

درعین حال محتسبین امربالمعروف این ولایت در یک اقدام دیگر از ولسوالی سالنگ و بگرام نظارت نموده و در باره مسایل عشر، اخلاق نیک و فضلیت نماز در جماعت برای باشنده گان این دو لسوالی وضع نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین امربالمعروف، به اختلافات میان باشنده گان قریه لرغان ولایت سمنگان پایان دادند

۱۴۴۵/۲/۱۸ هـ ق

مولوی حبیب الله حماس رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شمکایات ولایت سمنگان هیئت را به هدف حل اختلافات پیش آمده میان باشنده گان قریه لرغان را توظیف نمود.

محتسبین: اختلافات را که در میان باشنده گان قریه لرغان به سر تعیین خطیب مسجد پیش آمده بود را برسی حل و فصل نمودند و در مورد اخوت و برادری میان مسلمانان  برای آنان توصیه نمودند.

باشنده گان  روستای لرغان ولایت سمنگان فعالیت محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت را جهت حل و فصل  مشکل پیش آمده قدردانی نمودند و محتسبین امربالمعروف نیز در مورد از خود گذری از نگاه شریعت اسلامی برای باشنده گان این قریه توصیه نمودند.

همچنان محتسبین امربالمعروف این ولایت به دو قریه هم جوار قریه لرغان رفته  و در مورد فضلیت نماز با جماعت، آموختن علم  برای باشنده گان دین دو روستا ها توصیه نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تطبیق  توصیه های محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر در جامعه امرلاز می می باشد

۱۴۴۵/۲/۱۷ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا از بهر توصیه ها و عملی شدن فرامین با شهروندان ولایت کاپیسا دیدار و کفتگو نمودند.

در این دیدار محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در مورد رعایت حجاب، آراسته نمودن صورت و سیرت مطابق شریعت و منع شنیدن موسیقی برای باشنده گان این ولایت توصیه نمودند.

محتسبین در ولایت کاپیسا حین نظارت از چندین ولسوالی از باشنده گان این  ولایت خواستن تا  در منع منکرات و خرافات در جامعه با آنان همکار باشند.

از سوی دیگر محتسبین امربالمعروف این ولایت در نشستی با تعویذ نویسان، از آنان خواستند تا فعالیت های شان را در مطابقت به اصول شرعی عیار نمایند کار که خلاف شریعت است را متوقف نمایند.

در همین حال  محتسبین نیز دو تن از ساحران را که خلاف شریعت اسلامی فعالیت میکردند را بازداشت و به نهاد های عدلی و قضایی کشور سپردند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


زنان برای سفرهای طولانی  نیاز به محرم و رعایت حجاب اسلامی دارند

۱۴۴۵/۲/۱۶ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان با همکاری پرسونل قومندانی امینه با ایجاد ایست بازرسی در نقاط مختلف این ولایت برای باشنده گان و مسافرین در مورد مراعات احکام دین مقدس اسلام مانند رعایت حجاب، داشتن محرم شرعی برای مسافرین زن، اجتناب از شنیدن موسیقی و برابر نمودن صورت و سیرت مردان به سنت نبوی توصیه نمودند.

محتسبین این ولایت از راننده گان ولایت بامیان خواست تا از انتقال زنان اضافه تر از حد مجازبدون محرم شرعی خود داری نموده و در حین  رسیدن اوقات نماز در نزدیک ترین مسجد توقف کنند و نماز را با جماعت ادا نمایند.

درعین حال محتسبین ولایت بامیان حین نظارت از ولسوالی شبر این ولایت برای مردم این ولسوالی که در یک مراسم ختم قرآن کریم دور هم جمع شده بودند در مورد ارزش و جایگاه قرآن کریم و نحوه ای استفاده درست خواندن این کتاب مقدس صحبت نمودند.

در اخیر نیز محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت از شرکت کننده گان در ختم قرآن کریم خواست که همیشه به ادای نماز با جماعت پابند باشند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تشویق جوانان ولایت فراه  به ادای نماز در جماعت

۱۴۴۵/۲/۱۶ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت  فراه در نظارت از مساجد و دیدار با شماری از جوانان این ولایت آنان را تشویق نمودن تا نمازهای  پنج گانه را در جماعت اداء نمایند.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت در جمع از جوانان در مورد مقام والاء حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و فضلیت ادای نماز در جماعت گفتن. ادای نماز در جماعت سنت مؤکد است و ادای هر نماز در جماعت بیست و هفت مرتبه نسبت به ادای نماز به تنهایی فضیلت دارد.

محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت فراه نیز در دیدار جداگانه با محاسن سفیدان این ولایت از آنان خواستن تا جوانان را تشویق به ادای نماز در جماعت نمایند.

محتسبین این ولایت نیز حین نظارت از سطح شهر و مارکیت های تجارتی  برای دوکانداران توصیه نمودن که در اوقات نماز دوکان های خود را مسدود نموده جهت ادای نماز در جماعت به طرف مساجد بروند.

با این حال محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز با نظارت از شیریخ فروشی ها و دوکان  های خیاطی برای آنان توصیه نمودن تا از نشر موسیقی و انجام کار های که با احکام شریعت اسلامی در تقابل قرار می گیرد، خود داری نمایند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


استقبال شهروندان کابل از بازداشت و منع فعالیت جادوگران در سراسر افغانستان

۱۴۴۵/۲/۱۶ ه ق

در ادامه حمایت از فعالیت های محتسبین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات شهروندان کابل حمایت و پشتیبانی شان را از منع و بازداشت جادو گران در سراسر کشور از سوی وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات نشان دادند.

باشنده گان شهر کابل فعالیت ساحران و جادوگران را برای جامعه و مردم زیان بار میدانند و به منع فعالیت تمام ساحران در سراسر کشور تأکید دارند.

این شهروندان فعالیت جادوگران را حرام و ناروا میدانند و میگویند که برخی از افراد، کار های غیرشرعی را به هدف کسب در آمد خود انجام میدهند.

با این حال محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات سحر و جادو را یک عمل شیطانی میدانند میگویند این افراد به روش های ساحری شان مریضی های را فراهم میسازند و یا بین زوجین و دوستان تفرقه ایجاد میکند که این خود از دیدگاه اسلام یک عمل ناروا و حرام است.

مولوی عبدالواحد  محتسب حوزه هفتم شهر کابل.

قابل ذگر است منع و بازداشت ساحران از سوی محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات نیز با استقبال گسترده در شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج از افغانستان روبرو شده و مردم این اقدام  وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات را قابل قدر میدانند.

به گفته محتسبین نداشتن آگاهی لازم از شریعت اسلامی یکانه دلیل مراجعه مردم نزد ساحران به منظور درمان بیماری، گشایش بخت و دیگر مشکلات شان می باشد.

هر چند جادوگری در اسلام حرام است اما از سال ها به اینسو جادوگران در مرکزو ولایات به گونه آزادانه فعالیت داشتن اما بعد از دستور منع فعالیت ساحران از سوی مقام وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات محتسبین این وزارت توانسته به صد ها جادوگر را از سراسر افغانستان بازداشت و به پنچه قانون بسپارند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکروسمع شکایات ولایت دایکندی از یک سمینار چهار روزه ارتقای ظرفیت سند فراغت به دست آوردند.

۱۴۴۵/۲/۱۷ ه ق

سمیناری چهار روزه که جهت ارتقای ظرفیت محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات تمامی ولسوالی های دایکندی برگزار شده بود امروز باحضور والی و مسئولان  وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات  پایان یافت.

در این سمینار بر تطبیق راه و روش اسلامی در جامعه، اخوت و برادری و اقامه معروفات، برای محتسبین آموزش داده شد.

مولوی شریف الله حقانی، رییس اصلاح و تربیت محتسبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر بر تطبیق اصول امر بالمعروف و ارزش های دینی تاکید کردند.

مولوی شریف الله حقانی رئیس ریاست اصلاح و تربیت محتسبین.

رئیس اصلاح و تربیت محتسبین  افزود که محتسبین امربالمعروف در هنگام ارشاد و رهنمایی مردم باید از اخلاق و رفتار نیک کار بگیرند.

مولوی حقانی همچنان گفت که امارت اسلامی هیچ گونه تبعیض میان مردم را قبول ندارد و در ارایه خدمات و امربالمعروف همراه با تمام مردم یکسان برخورد می کند.

مولوی شریف الله حقانی رئیس ریاست اصلاح و تربیت محتسبین.

حاجی امین الله عبید والی دایکندی در این سمینار گفت که علمأ نقش بسیار بزرگ را در قبال جامعه دارد و احترام آنان واجب می باشد. او افزود باید علما نیز مسوولیت شان را به وجه احسن انجام دهند.

از سوی دیگر مولوی شیر محمد صدیقی، رییس امربالمعروف  ولایت دایکندی هدف از برگزاری این سمیناررا برای محتسبین ارتقای ظرفیت و آشنایی با اقامه معروفات و ازاله منکرات عنوان کرد.

وی افزود که حدود 84 تن از محتسبین از مرکز و تمامی ولسوالی ها به مدت چهار روز این آموزش را فراگرفتند.

رییس امربالمعروف از همه ی مردم خواست که از فرهنگ بیگانگان دوری نموده و فرهنگ اسلامی و افغانی شان را نهادینه کنند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


بازداشت چندین تن از جادو گران دیگر در نقاط مختلف از سوی محتسبین حوزوی شهر کابل

۱۴۴۵/۲/۱۴ه ق

محتسبین حوزه هفتم، نهم و بیست یکم شهر کابل بر اساس دستور مقام وزارت امربالمعروف،  نهی عن المنکر و سمع شکایات چندین تن از ساحران را که خلاف شریعت اسلامی دست به جادو میزدند را بازداشت و به نهاد های  قضایی کشور معرفی نمود.

محتسبین حوزه های یاد شده میگویند نظر به معلومات و شکایات باشنده گان کابل این ساحران را حین انجام جادوگیری از خانه های شان گرفتار نموده اند.

در جریان بازداشت این جادوگران اسناد و کتاب های به دست آمده که  نشان دهند آنست که این ساحران  بسیاری خانم ها را از همسران شان جدا و بین فامیل ها مشکلات را ایجاد میکردند که این عمل خلاف شریعت اسلامی می باشد.

محتسبین میگویند تعویذ دادن دم و دعا در اسلام مانع ندارد  اما به شکلی که شریعت جواز داده باید انجام شود در افغانستان برخی از افراد بهانه  های مختلف دم و دعا را به یک منبع عایداتی مبدل کردند.

این محتسبین نداشتن آگاهی مردم را یگانه دلیل مراجعه به منظور درمان بیماری، گشایش بخت، یافتن کار و بار، رفع مشکل نازایی، شکستن طلسم و طالع‌ بینی به تعویذ نویسان عنوان میکنند.

بعد از منع و بازداشت فعالیت جادوگران در سراسر افغانستان وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات توانسته به ده ها تن از کسانی که جادوگری میکردند را بازداشت و به نهاد های عدلی و قضایی معرفی نموده اند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


رسم و رواج های خلاف شریعت سبب شده تا جوانان نتوانند برای تشکیل خانواده اقدام نمایند

۱۴۴۵/۲/۱۰

مصارف گزاف عروسی، رسم و رواج های ناپسند بدون تردید، پیامدهای منفی زیادی را در جامعه برجا گذاشته و سبب شده تعداد بیشتر جوانان نتوانند ازدواج کنند که این مسأله میتواند نگرانی هایی را در مورد رشد فساد اخلاقی در جامعه به وجود بیاورد به همین منظور محتسبین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل با شرکت در یکی از محافل عروسی در ولسوالی سانچارک این ولایت در ارتباط به ضرورت وفضیلت ازدواج از دیدگاه قرآن و جلوگیری از رسم و رواج های خلاف شریعت اسلامی تقریر نمودند.

محتسبین این ولایت می افزایند که ازدواج یک امر قانونی و شرعی است که باید به ساده ترین شکل ممکن انجام شود.

محتسبین ولایت یاد شده میگویند بر اساس روایات اسلامی یک خانواده مسلمان مکلف است تا از هزینه های گزاف جلوگیری نماید چون اسراف  در اسلام حرام است، تنها شرط اساسی که اسلام در مراسم ازدواج به آن تأکید نموده همانا عقد نکاح با شرایط اسلامی می باشد.

محتسبین ولایت سرپل نیز با نظارت از چهار ولسوالی دیگر این ولایت برای باشنده گان این ولسوالی ها در مورد فضیلت ادای نماز در جماعت تقریر نموده برای باشنده گان توصیه نمودند که برای ادای نمازهای  پنج گانه درمساجد حضور یابند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


جلوگیری از سازوسرود در محافل  عروسی در ولایت پروان

۱۴۴۵/۲/۹ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت پروان حین نظارت از چندین محفل عروسی که در آن ساز وسرود نواخته میشد جلوگیرنموده و برای صاحب محفل توصیه نمودند که موسیقی و آواز خوانی یک کار ناپسند وحرام می باشد و مانع ادای نماز و ذکر خدواند(ج) می شود.

محتسبین این ولایت افزودند که شنیدن سازو سرود برا ی اخلاق جوانان مضر است وآنان را به گمراهی می کشاند.

درعین حال ریاست امربالمعروف ولایت پروان نیز یک تن ازقریه دار درولسوالی جبل السراج را که از سوی باشنده گان آن شکایات متعدد صورت گرفته با خواست مردم شخص دیگری را بعوض وی منحیث قریه دارمعرفی نمود.

محتسبین این ولسوالی درگرد همایی  مردم را به اخوت و برادری توصیه نموده از باشنده گان این ولسوالی خواستند تا با محتسبین این ریاست در جلوگیری از منکرات از هر زمانی دیگر بشتر همکار باشند.

محتسبین این ولایت نیز با نظارت از چند ایست بازرسی مجاهدین به آنان توصیه نمودند که سیرت و صورت خود را مطابق به شریعت اسلامی برابر نمایند نیز از آنان خواستند که بدون ضرورت در بین خانه های مردم گشت و گزار نکرده و درانجام وظیفه اخلاص داشته باشند .

(ریاست اطلاعات و نشرات)


بازداشت یک ساحر توسط مسئولین امربالمعروف  ولایت سرپل

1445/2/5 هـ ق

به سلسه منع  و بازداشت جادوگران در سراسر افغانستان این بار مسئولین امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت سرپل از بازداشت یک جادوگر ماهر خبر میدهد.

مولوی مسعود حنفی رئیس امربالمعروف این ولایت می گوید این ساحر سید محمد نام دارد و از مربوطات حوزه سوم امنیتی از سوی محتسبین این ولایت شناسی و بازداشت شده است.

مولوی مسعود می گوید اسنادی که از نزد این فرد بدست آمده نشان میدهد که با استفاده از روش های جادوگری  بسیاری خانم ها  را از همسران  شان جدا و بین فامیل ها اختلافات را ایجاد می نمود که این عمل خلاف شریعت اسلامی میباشد و اکنون ساحر در بازداشت است و بعد از تحقیقات به نهاد های عدلی و قضای معرفی خواهد شد.

ازسوی دیگر باشنده گان ولایت سرپل از فعالیت های محتسبین امربالمعروف را ستایش نموده و فعالیت جادوگران را برای باشنده گان این ولایت زیان بار میدانند و به بازداشت و  ممنوع شدن فعالیت های تمام جادوگران تأکید دارند.

این در حالیست که اکثریت شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن آگاهی به جادوگران رجوع میکنند و پول های هنگفت از آنان جهت حل مشکلات شان از آنها هدرمی رود.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


فرامین و احکام  عالیقدر امیر المومنین حفظه الله در راستایی منع منکرات در ولایت بدخشان تطبیق و اجرا شده است

1445/2/6 ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان حین نظارت از جمع آوری عشُر زمین های زراعتی حمایت از نظام اسلامی و تطبیق فرامین داد شده از سوی امیر المومنین حفظه الله را فرض میدانند و بر عملی شدن احکام اسلامی در قریه و قصبات تأکید دارند.

محتسبین این ولایت می گویند که   فرامین داده شده از سوی امیر المومنین حفظه الله در راستای منع منکرات  دراین ولایت تطبیق شده است.

محتسبین دعوت به امربالمعروف، نهی عن المنکر را مسئولیت همه میدانند و از مردم می خواهند تا در تطبیق و عملی سازی فرامین با محتسبین وزارت امربالمعروف بسیج شوند.

محتسبین ولسوالی وردوج در نشستی با مسئولان آمریت معارف این ولسوالی در مورد تطبیق شریعت اسلامی در جامعه با همکاری این اداره  نیز گفتگو نمودند.

درهمین حال محتسبین این ولایت با نظارت از ایست بازرسی مجاهدین آنان  توصیه نمود تا با مردم  رفتار نیک داشته باشند .

(ریاست اطلاعات ونشرات )


اشتراک در جماعت بیست هفت مرتبه نسبت به ادای نماز به تنهایی فضیلت دارد

1445/2/6 ه ق

ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت فاریاب در نشستی با نمایند گان و مالکان مارکیت های تجارتی بر ادای نماز در جماعت تأکید نموده از مردم خواست که به اصول و احکام شریعت اسلامی پابند باشند.

در این نشست مسئولان امربالمعروف، این ولایت با استدلال آیات قرآنی واحادیث نبوی (ص) به خاطر ادای نماز در جماعت مردم را تشویق نموده گفتن مساجد از جمله اماکن مقدس در اسلام به شمار می رود و ادای نماز در جماعت سبب کامیابی دارین مسلمانان می شود.

رئیس امربالمعروف، در جمع از باشنده گان ولایت فاریاب گفت که ادای نماز در جماعت سنت موکد است و ادای هر نماز در جماعت بیست و هفت مرتبه نسبت به ادای نماز به تنهایی فضیلت دارد.

همچنان در این نشست دکانداران و تاجران  گفتند که ادای نماز در جماعت مسوولیت همۀ مسلمانان است و وعده سپردند که دیگران را نیز به انجام امور خیر دعوت می کنند.

محتسبین امربالمعروف این ولایت نیز با نظارت از شیریخ فروشی ها و دکان  های خیاطی برای آنان توصیه نمود تا از نشر موسیقی و انجام کار های که با احکام شریعت اسلامی در تقابل قرار می گیرند، خود داری کنند.

(ریاست اطلاعات ونشرات )


رسیده گی به مشکلات باشنده گان ولایت جوزجان از الویت های ریاست امربالمعروف، این ولایت شمرده میشود

۱۴۴۵/۲/۶ ه ق

رسیده گی به مشکلات مردم یکی از برنامه های است که در الویت کاری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات قرارد گرفته است و مقام ها در این وزارت همیشه تأکید به بررسی حل مشکلات مردم نموده اند.

حالا ریاست امربالمعروف نهی عن المنکر ولایت جوزجان به طور شبانه روز در تلاش اند تا مشکلات مردم  را از نزدیک بررسی و حل و فصل نمایند به همین منظور مولوی محمد یاسین وقاص رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکراین ولایت در یک روز کاری اش نزدیک به پینجا شکایت را که به شکل حضوری در این ریاست ثبت شده بود حل فصل نمود.

رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر جوزجان با تأکید بر رفتار نیک مجاهدین با مردم از باشنده گان این ولایت میخواهد هرگاه با بد رفتاری نیروهای امارت اسلامی روبرو می‌شوند، شکایت‌های شان را در این اداره ثبت کنند.

محتسبین این ولایت نیز طبق پلان ریاست امربالمعرف، نهی عن المنکر به روستا ها رفته و مردم را به امربالمعروف، تشویق نموده از روستا نشینان خواست تا نماز های پنچ گانه را در جماعت ادا نمایند.

(ریاست اطلاعات ونشرات )


رعایت حجاب اسلامی نشانه های زن مسلمان است

۱۴۴۵/۲/۵ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعرف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان در دیدار های جداگانه با باشنده گان چندین ولسوالی در مورد فواید حجاب به آنان توصیه های لازم نموده و ازآنان خواست تا دختران و زنان شان را نگذارند بدون حجاب اسلامی از خانه بیرون شوند.

محتسبین این ولایت تأکید دارند که حجاب باعث تقویت پاکی و عفت در زنان می شود، ونیز متواند به بهبود عزت نفس آن ها کمک کند .

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان می افزایند تمام زنان مسلمان لازم به پوشاندن سروبدن شان هستند از آنجایکه مراعات حجاب جزء دستورات الهی است نه از وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات .

محتسبین در این ولایت میگویند رعایت حجاب از نشانه های زنان مسلمان است و زنان که حجاب را رعایت می کنند به بهشت نزدیک تر می شوند.

محتسبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر ولسوالی بهارک بدخشان نیز با نظارت از دوکان های لباس فروشی های زنانه برای آنان توصیه نموند که از خرید و فروش لباس های نازک و شفاف که باعث ترویج منکرات در جامعه میشود خود داری نمایند .

عبدالجابرقانت مسئول امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی بهارک این ولایت برای باشنده گان توصیه نمود که باید زنان و مردها از اعمال منکر همچو فال بینی اجتناب ورزید.

باشنده گان این ولسوالی از فعالیت های محتسبین امربالمعروف، این ولسوالی  اظهارخوشی کرده و وعده سپردند که درراستای منع منکرات با آنان همکاری میکنند .

(ریاست اطلاعات ونشرات )


رعایت حجاب اسلامی نشانه های زن مسلمان است

۱۴۴۵/۲/۵ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعرف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان در دیدار های جداگانه با باشنده گان چندین ولسوالی در مورد فواید حجاب به آنان توصیه های لازم نموده و ازآنان خواست تا دختران و زنان شان را نگذارند بدون حجاب اسلامی از خانه بیرون شوند.

محتسبین این ولایت تأکید دارند که حجاب باعث تقویت پاکی و عفت در زنان می شود، ونیز متواند به بهبود عزت نفس آن ها کمک کند .

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بدخشان می افزایند تمام زنان مسلمان لازم به پوشاندن سروبدن شان هستند از آنجایکه مراعات حجاب جزء دستورات الهی است نه از وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر وسمع شکایات .

محتسبین در این ولایت میگویند رعایت حجاب از نشانه های زنان مسلمان است و زنان که حجاب را رعایت می کنند به بهشت نزدیک تر می شوند.

محتسبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر ولسوالی بهارک بدخشان نیز با نظارت از دوکان های لباس فروشی های زنانه برای آنان توصیه نموند که از خرید و فروش لباس های نازک و شفاف که باعث ترویج منکرات در جامعه میشود خود داری نمایند .

عبدالجابرقانت مسئول امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی بهارک این ولایت برای باشنده گان توصیه نمود که باید زنان و مردها از اعمال منکر همچو فال بینی اجتناب ورزید.

باشنده گان این ولسوالی از فعالیت های محتسبین امربالمعروف، این ولسوالی  اظهارخوشی کرده و وعده سپردند که درراستای منع منکرات با آنان همکاری میکنند .

(ریاست اطلاعات ونشرات )


زنان بی حجاب اجازه دخول به پارک های تفریحی را ندارند

۵/۲/۱۴۴۵

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان با نظارت از پارک های تفریحی به خصوص بند امیر برای خانم ها توصیه داده شد که حجاب اسلامی رامراعات نمایند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت با ایجاد ایست بازرسی  به دروازه های ورودی پارک های تفریحی از تمام بازدید کننده گان خواستن تا حجاب شرعی را مراعات و مطابق به توصیه های آنان عمل نمایند.

محتسبین تأکید دارند زنان که حجاب اسلامی را رعایت نکنند و از اعمال که به مردم عام آسیب می رسانند خود داری نه نمایند به آنان اجازه دخول به پارک های تفریحی داده نخواهد شد و دوباره برگشت داده میشوند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان با نظارت از فعالیت کلینیک ها و دواخانه های این شهر برای مسئولین آن توصیه نمودند تا از فروش ادویه های بی کیفیت و تاریخ تیرشده برای مریضداران جداً خوداری نمایند.

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر بامیان در جریان توصیه های دینی برای داکتران پیرامون اهمیت فعالیت شان برای جامعه تأکید نموده گفتند هرکسی، انسانی را از مرک نجات بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.

با این حال محتسبین آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر ولسوالی کهمرد از دارالحفاظ قریه پایان باغ نظارت نموده وبه باشنده گان این ولسوالی در مورد فضیلت علم و اهمیت تعلیم و تربیه صحبت نمودند.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


نظامیان کشور باید سیرت و صورت خویش را مطابق به شریعت اسلامی برابرنمایند

۵/۲/۱۴۴۵

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت کاپیسا با نظارت از قطعه نظامی آرام کوت این ولایت از مجاهدین خواستن تا سیرت و صورت خود را مطابق به شریعت اسلامی برابرنمایند.

محتسبین این ولایت نیز از نیروهای امنیتی خواست که در انجام وظیفه غفلت نکرده و مسئولیت های سپرده شده را به وجه احسن انجام داده و بر علیه تعصب و تفرقه افگنی مبارزه نمایند.

محتسبین افزودند نظامیان کشور نماینده گان واقعی امارت اسلامی نزد مردم می باشند آنان علاوه نمودند، نظامیان باید با مردم اخلاق حسنه نموده وحین انجام وظیفه فعالیت های نباید سبب خدشه دار شدن نظام امارت اسلامی گردد.

با این حال مسئولان قطعه نظامی آرام کوت این ولایت از فعالیت های ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر استقبال نموده گفتن خداوند متعال به مسئولین این ریاست اجر نصیب کند که در جهت اصلاح مجاهدین گام های عملی را برداشته اند و اجرایی تمام فرامین از سوی این وزارت برای مجاهدین واجب می باشد.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


تشویق باشنده گان ولایت بلخ به ادای نماز در جماعت

۱۴۴۵/۲/۴ ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ با نظارت از اماکن تجارتی و تالارهای عروسی مردم را به ادای نماز در جماعت تشویق نمودند.

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت با خرسندی از حضور بیشتر مردم  در مساجد جهت ادای نماز در جماعت دستور دادند که دکانداران باید برای ادای نمازهای  پنج گانه درمساجد حضور یابند.

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بلخ نیز از چندین فابریکه تولیدی نظارت نموده و برای کار گران توصیه نمودند تا صورت و سیرت خود را مطابق به شریعت اسلامی برابر نمایند و برای آنان هدایت داده شد تا جماعت را نسبت کمبود وقت در داخل فابریکه انجام دهند.

محتسبین حوزوی  ولایت  بلخ  نیز با باشنده گان کوچه چهارم پروژه خالد شمال و چوک ساعت در مرکز این ولایت دیدار و وگفتگو نمودند و از اهالی این روستا ها خواستن تا در تطبیق احکام اسلامی با  آنان همکار باشند.

با این حال باشنده گان این روستا ها از برنامه های ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت در راستای منع منکرات در قریه هایشان حمایت نموده میگویند از زمانی آغاز فعالیت های محتسبین امربالمعروف، در قریه و قصبات شان نزدیک به نود درصد بد حجابی و منکرات از بین رفته است.

(ریاست اطلاعات و نشرات )


بازداشت یک گروه از جادوگران در ولایت بادغیس

4/2/1445 ه ق

محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بادغیس در جریان فعالیت های روز مره شان شش تن از جادوگران را که خلاف شریعت اسلامی دست به جادوگری میزدند را بازداشت و به پنجه قانون سپرد.

مولوی غیاث الدین صبور، رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بادغیس با بیان اینکه تعویذ دادن و دم کردن مشکل شرعی ندارد اما جادوگران  خلاف شریعت اسلامی کار می کنند، از همین رو باید جلو آنان گرفته شود.

مولوی صبور، می گوید اسنادی که از نزد این افراد بدست آمده نشان میدهد که بسیاری جوانان را از همسران شان جدا و بین فامیل ها اختلافات را ایجاد مینمودند که این عمل خلاف شریعت اسلامی میباشد و اکنون افراد در بازداشت اند و بعد از تحقیقات به نهاد های عدلی و قضائی معرفی میشوند.

از سوی دیگر، شماری از شهروندان کشور نیز فعالیت ساحران و جادوگران را برای جامعه و مردم زیان بار میدانند و به ممنوع شدن فعالیت آنان تأکید دارند.

این در حالیست که شماری از شهروندان به دلیل نداشتن آگاهی دینی فریب می خورند و به جادوگران رجوع می کنند و با پرداخت مبالغ هنگفت، از آنان به خاطرحل مشکلات شان یاری می طلبند.

(ریاست اطلاعات و نشرات )


مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بامیان مردم را برتطبیق شریعت اسلامی  و حمایت قاطع از نظام امارت اسلامی دعوت نمود.

۲۹/۱/۱۴۴۵ ه ش

رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر در سفرش به ولسوالی شبر ولایت بامیان با نظارت و ارزیابی از فعالیت های آمریت این ریاست، از باشنده گان این ولسوالی خواست تا محتسبین وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر را در راستای تطبیق شریعت اسلامی همکاری نمایند .

مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف، نهی عن المنکر در همایش مردمی گفت مجاهدین سنگر های داغ  و روزهای سخت ومشکلات زیاد گرسنگی ، تشنگی ، گرمی و سردی زمستان را  سپری کرده اند وبلآخره طعم  پیروزی و استقلال را چشیدند، با نصرت الهی از کوها پایین شدند و حالا مسئولیت خدمت در چوکات قانون الهی و شریعت اسلامی دارند .

رئیس ریاست امربالمعروف، این ولایت بیان نموده که از برکت نظام امارت اسلامی امنیت در سراسر کشور تامین شده است و کوشش کنیم زحمات مجاهدین را نایده نگیریم و هرچه امروز داریم از فداکاری های مجاهدین است .

مولوی محمود الحسن منصوری می افزاید ما صرف به عنوان رئیس ، وزیر، والی و ولسوال تعین نشده ایم به عنوان خادم مردم تعین شده ایم، همه یک هدف داریم و نام های جداگانه گذاشته شده تا هرکس در بخش های مربوطه در خدمت ملت باشیم.

مولانا محمدصابر محمدی آمرسمع و بررسی شکایات ولایت بامیان فرمود ولسوالی شبر یک ولسوالی متفاوت میباشد و مجاهدین بیشتر در این ولسوالی حضور دارند که بیگانه ها همیشه تفرقه بین مذاهب ایجاد میکردند وحالا دیده میشود که بیگانه ها به این هدف خود نه رسیدند.

گفتنی است هدف از سفر ریس امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بامیان نیاز سنجی اداری و حل مشکلات اداری،  ارزیابی و نظارت از تمام کارکردهای آمریت امربالمعروف این ولسوالی عنوان شده است.

(ریاست اطلاعات و نشرات)


حمایت باشنده گان ولایت تخار در برابر هر نوع منکرات

۱۴۴۵/۲/۳

باشنده گان ولسوالی های دور دست ولایت تخار در دیدار با محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر وعده دادند تا در مقابله با انواع منکرات در روستاهای شان ایستادگی کنند.

محستبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت با نظارت از ولسوالی صیاد کلان و روستاهای آن، در نشست با علمای دین، محاسن سفیدان و جوانان در مورد تعلیم و تربیه، رعایت حجاب، حمایت از نظام امارت اسلامی گفت گو نمودند.

مسئولان ریاست امربالمعروف، نهی عن لمنکر نیز از باشنده گان این روستاها خواستند، افرادی که در منطقه فتنه ایجاد میکنند در روستا های شان جای ندهند و برای تامین بهتر امنیت شان به نهاد های امنیتی گزارش دهند.

باشنده گان این روستاها با حمایت از فعالیت های محتسبین در قریه و قصبات شان میگویند اکثریت مشکلات شان از طریق ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر در فضای اخوت  و  برادری حل وفصل میشود.  در از بین بردن اختلافات و منکرات هر زمانی با آنان در ارتباط اند .

همچنان مسولان ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر این ولایت در دیدارهای جداگانه با باشنده گان ولسوالی ینگی قلعه و و لسوالی اشکمش از آنان خواسته اند تا در تأمین امنیت، منع منکرات و مبارزه با گروه های مغرض که باعث اخلال امنیت می شود بامنسوبین امارت اسلامی همکاری نمایند.

باشنده گان این روستاها از برنامه های کاری امارت اسلامی استقبال نموده  و تأکید دارند که باشنده گان این ولایت هیچگاهی مخالف امارت اسلامی نبوده  و همواره  حامی نظام امارات اسلامی بوده از آن قاطعاً حمایت میکنند.


تشویق مردم به ادای نماز با جماعت از سوی محتسبین ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر ولایت بغلان.

۱۴۴۵/۱/۲۷ه ق.

محتسیبن آمریت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولسوالی دوشی در مواضع مختلف طبق تقسیم اوقات کاری وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر از چندین مسجد نظارت نموده برای باشنده گان این ولسوالی توصیه نمودن، که ممبعد نماز های خود را در جماعت اداء نمایند.

محتسبین نماز را ستون اصلی دین اسلام میدانند میگویند ثواب و فضیلت های زیادی برای نماز با جماعت ازسوی علمای دین بیان شده است و از پیامبر اکرم نقل شده که تعداد حاضران در نماز جماعت هر چه بیشتر باشد، نزد خدا محبوب‌ تر و پاداش آن بیشترمی باشد.

محتسبین ولسوالی دوشی ولایت بغلان با نظارت از چندین مسجد از روستاهای این ولسوالی نیز از بزرگان قومی خواستن تا فرزندان شان را به فراگیری آموزش های دین به مدرسه ها تشویق نمایند.

باشندگان این ولایت از توصیه ها و فرامین وزارت امربالمعروف، حمایت نموده میگویند محتسبین همه روزه از روستاها و محل بود باش آنان بازدید می نماید و توصیه های شان را به بسیار اخلاق حسنه به مردم بیان می کنند  ودر این اواخر گراف منکرات نسبت به گذشته در سطح دهکده های شان کاهش چشم گیری یافته است.


محتسبین ولایت بلخ برای جلوگیری از منکرات به روستاهای دور دست رفتند

۱۴۴۵ /۱/۲۷ه ق

محتسبین ریاست امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ درجریان فعالیت های روزمره خود به روستاهای دور دست ولایت بلخ رفته و مردم را به ادای نمازهای پنج گانه در مساجد توصیه نموده و از منکرات منع نمودند.

محتسبین از کاهش منکرات در سطح روستاها اظهار خرسندی نموده گفتند آنان برای اصلاح جامعه می کوشند و در نظر دارند به گونه مداوم از مساجد بازدید نموده و برای مردم در مورد احکام نماز، حقوق والدین، اهمیت نظام اسلامی، فضلیت جهاد از فداکاری های مجاهدین سخنرانی کردند.

این محتسبین در جریان بازدید با متنفذین قومی دیدار نموده و از آنان خواسته است افراد را که در سطح جامعه آغشته به منکرات اند و نظم جامعه را برهم می زنند به محتسبین معرفی نمایند تا با آنان مطابق احکام اسلامی توصیه صورت گیرد.

در اخیر؛ محتسبین از مساجد مربوطه این ولسوالی با حضور جمع کثیری از متنفذین و بزرگان قومی، وکلای گذر، محاسن سفیدان و علمای دینی  دیدار نموده از آنان در راستای اقامه معروفات و محوه نمودن منکرات طلب همکاری شدند، در همین حال  متنفذین، بزرگان قومی، وکلای گذر، محاسن سفیدان روستاها وعده همکاری همه جانبه را به هدف تطبیق موارد ذکر شده ابراز داشتند.


محتسبین امربالعروف، به اختلافات باشنده گان دو روستا در ولایت تخار پایان دادند

۱۴۴۵ /۱/۲۷ه ق

مولوی محمد داعی رئیس ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بلخ هیئت را به هدف حل اختلافات به روستای بیش کپه این ولایت فرستاد تا اختلاف پیش آمده را حل و فصل نمایند.

محتسبین اختلافات را که در میان باشنده گان دو روستا به سر سرک پیش آمده بود از نزدیک برسی حل و فصل نمودند.

هیٔت مذکور نیز محاسین سفیدان هردو روستا را جمع نموده برایشان در رابطه به اخوت و برادری از نگاه شریعت اسلامی توصیه نمودند.

باشندگان این دو روستا ازمحتسبین امربالمعروف قدردانی نموده گفتند اکثریت مشکلات اجتماعی آنان از طریق ریاست امربالمعروف، نهی عن المنکر حل و فصل گردیده و محتسبین برای ایجاد فضای اخوت وبرادری، از بین بردن اختلافات و منکرات در هر زمانی با آنان در ارتباط است.

همچنان محتسبین ولسوالی درقد ولایت تخار به قریه کیشمیا این ولایت رفته و در مورد فضیلت نماز با جماعت و تلاوت قرآنکریم برای روستانشینان این دهکده توصیه نموده گفتند: مسلمان بالای برادر مسلمان حقوق بیشتر داشته و تامین حقوق اتباع کشور وظیفه هر نظام می باشد و امارت اسلامی بر تامین آن، متعهد است

 


موجودیت امربالمعروف نهی عن المنکر در جامعه اسلامی یک ضرورت اساسی می باشد

دوشنبه – ۲۰ محرم – ۱۴۴۵ ه.ق

باشندگان ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان با استقبال از فعالیت های ریاست امربالمعروف نهی عن المنکر در این ولایت، موجودیت امر بالمعروف نهی عن المنکر را یک نیاز جدی و اساسی در محو منکرات درجامعه میدانند .

باشندگان ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان نیز میگویند، از زمان که آمریت امربالمعروف نهی عن المنکر در این ولسوالی فعال گردیده مشکلات که از سال ها قبل در بین جامعه و مردم موجود بود با همکاری محتسبین حل فصل گردیده است .

با این حال مولوی محمود الحسن منصوری رئیس امربالمعروف نهی عن المنکر وسمع شکایات ولایت بامیان در جریان سفر خود به ولسوالی یکاولنگ در نشست نیاز ها، مشکلات و دستآورد های محتسبین را مورد بررسی قرار داد.

مولوی محمودالحسن منصوری با تقدیر از فعالیت های آمریت امربالمعروف نهی عن المنکر و همکاری مردم در منع منکرات در جامعه بیان نمود که به برکت امارت اسلامی امنیت در سراسر کشور تامین شده است.

آقای منصوری نیز افزود هر شهروند بدون هیچ گونه مشکل هر زمانی میتواند سفر نماید و از مردم نیز خواست تا وظیفه ایمانی و وجدانی خویش را در امر مبارزه با منکرات ادا نماید وی همچنان بر حل مشکلات مردم در این ولسوالی نیز تاکید نمود .


حمایت وپشتیبانی علما و بزرگان ولایت فاریاب از بند نمودن فعالیت آرایشگاه ها

شنبه، محرم۱۸، ۱۴۴۵ ه.ق

علما،بزرگان و و کلای گذر ولایت فاریاب در نشست با پشتیبانی از بند نمودن فعالیت آرایشگاه ها در سراسر کشور با ریاست امربالمعروف نهی عن المنکر این ولایت وعده همکاری دادند .

علمای که در این نشست شرکت نموده بودند آرایشگاه ها را منبع اصلی ترویج منکرات در بیست سال گذشته عنوان نموده میگویند شماری از زنان و دختران، در این آرایشگاه ها، خود را به شکل غربی ها آراسته نموده وبدون در نظر داشت شریعت اسلامی و حجاب در جاده های شهر گشت گذار میکردند که باعث ترویج منکرات در سطح جامعه می گردیدند.

با این حال مسئولان ریاست امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات این ولایت با قدردانی از همکاری باشندگان این ولایت، امربالمعروف نهی عن المنکر را تنها مسئولیت کارمندان و محتسبین این ریاست نمیدانند؛ می گویند امربالمعروف نهی عن المنکر مسئولیت هر مسلمان است تا در منع منکرات در سطح  جامعه سهم خویش را انجام دهند.

براساس مکتوبی که یک ماه پیش از سوی وزارت امربالمعروف نهی عن المنکر وسمع شکایات به نهاد های مسول و از آن طریق به آریشگاه های زنان در افغانستان فرستاده شد که در حال حاضر تمام فعالیت آرایشگاه ها در سراسر کشور متوقف شده که با استقبال گرم مردم نیز رو به رو شد..


محتسبین وزارت امر بالمعروف: در هنگام انجام وظیفه از کبر و غرور پرهیز نمائید

۱۳محرم، ۱۴۴۵

محتسبین وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در ولسوالی خان آباد ولایت کندز ؛ از ادارات امارتی و خصوصی دیدن نمودند.

محتسبین در این ولسوالی، حین نظارت از مسوولین و کارمندان ادارات امارتی گفتند: از آنجائیکه مردم طی سالیان متمادی با فقر اقتصادی، نا امنی و مصائب دیگر دست و پنجه نرم نموده اند؛ از این رو حین عرضه خدمات، از کبر و غرور بپرهیزید و با آنان همکاری لازم نمائید.

در ادامه محتسبین به منظور بهتر شدن فعالیت ها با در نظرداشت احکام شرعی، از شفا خانه های دولتی و خصوصی و سایر ادارات خصوصی نیز دیدن بعمل آوردند.

محتسبین حین نظارت از بخش های اداری، تعلیمی و صحی در این ولسوالی آنان را به مراعات نمودن اصول و احکام شرعی، داشتن حسن سلوک با مراجعین، ذهن سازی نسل نو، خواندن نماز ها با جماعت و در بخش صحی توجه جدی با مریضان را در سر خط فعالیت های شان در نظر داشته باشند.

در اخیر؛ محتسبین از مساجد مربوط این ولسوالی با حضور جمع کثیری از متنفذین و بزرگان قومی، وکلای گذر، محاسن سفیدان دیدن نموده از آنان در راستای اقامه معروفات و محوه نمودن منکرات طلب همکاری نمودند، در همین حال  متنفذین، بزرگان قومی، وکلای گذر  و محاسن سفیدان ولسوالی خان آباد وعده همکاری همه جانبه را به هدف تطبیق موارد ذکر شده ابراز داشتند


رئیس امربالمعروف غزنی با بزرگان اهل تشیع تدویر جلسه نمود

پنجشنبه - ۹ محرم ۱۴۴۵ ه.ق

مولوی محمدعالم ناصح رئیس امربالمعروف نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت غزنی با بزرگان و نمایندگان برادران اهل تشیع تدویر جلسه نمود.

رئیس امربالمعروف گفت افغانستان نیاز به وحدت و همبستگی دارد و تا اکنون وحدت در کشور حفظ شده و اهل تسنن و اهل تشیع برادران دینی یکدیگر هستند و امارت اسلامی در تامین امنیت مراسم های مذهبی از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نورزیده است.

رئیس امربالمعروف هدف از تدویر این نشست را رسیدگی به مشکلات برادران اهل تشیع عنوان نموده و از آنان خواست برای؛ حل مشکلات شان به ریاست امربالمعروف مراجعه نمایند و دروازه این ریاست به روی همه باز است.

مولوی ناصح گفت هیچ گونه محدودیت برای برادران اهل تشیع در برگزاری مراسم مذهبی شان وجود ندارد  و نیروهای امنیتی برای تامین امنیت تکایا به طور ۲۴ ساعته آمده خدمت هستند.

باشندگان این ولایت از برخورد حسنه نیروهای امنیتی تقدیر نموده و از آنان خواستند در روزهای محرم امنیت را به گونه کامل تامین نموده و به دشمنان اجازه اخلال امنیت را ندهند.


محتسبین غزنی: اضافه ستانی از مشتری باعث بی برکتی سرمایه می گردد

چهارشنبه - ۸ محرم ۱۴۴۵ ه.ق

محتسبین شهری ولایت غزنی از شش حوزه امنیتی نظارت و دکانداران را به ادای نماز جماعت، جلوگیری از اختلاط زنان و مردان و برداشتن تصاویر غیر شرعی از دیوار ها؛ وعظ دینی نمود.

محتسبین از کانداران خواستند نماز را با جماعت ادا و تصاویر غیر اسلامی را از دکان ها بردارند و به قوانین و توصیه های ابلاغ شده ریاست امربالمعروف این ولایت عمل نمایند.

محتسبین گفتند فریب و اضافه ستانی از مشتری خلاف شریعت بوده و دین اسلام به صداقت در تجارت تاکید بیشتر کرده و افراد که در معاملات شان راستگو هستند در روز قیامت در جایگاه بلند قرار خواهند داشت.

محتسبین فریبکاری را علت بی‌برکتی در معاملات عنوان نموده گفتند جای بسیار تأسف است در دنیای تجارت برخی از افراد، برای به‌دست‌آوردن سرمایه دست به فریبکاری می‌زنند و می‌خواهند با این روش ثروتی عظیمی بدست آورند و پنهان نمودن عیب اجناس، دروغ و تقلب منجر به بی‌برکتی در معامله می گردد.


تعویض نویسی جادویی در ولسوالی کلکان کابل منع گردید

چهارشنبه - ۸ محرم ۱۴۴۵ ه.ق

محتسبین ولسوالی کلکان ولایت کابل یک تن تعویض نویسان را به دفتر کاری شان احضار نموده و از او خواست از کار اش دست بردارد.

این شخص که کتاب های تعویض نویسی اش که محتوای آن خلاف شریعت بود؛ به آمریت امربالمعروف تسلیم نموده و در حضور علما طلب عفو و بخش نمود.

شخص تعویض نویس اطمینان داد ؛در آینده، هرگز تعویض های سحری و جادویی را به مردم نمی دهد و تعهد کرد برای کسب درآمد به شغل حلال روی خواهند آورد.


محتسبین ولایت سرپل با عزاداران حسینیه دیدار نمود

سه شنبه - ۷ محرم ۱۴۴۵ ه.ق

محتسبین ولسوالی بلخاب ولایت سرپل با عزاداران حسینیه دیدار و در مورد اهمیت قیام عاشورا در تکایا سخنرانی نمودند.

محتسب مولوی امان الله احمدی گفت در سایه نظام اسلامی عزاداران می توانند به مراسم های مذهبی شان ادامه دهند و امارت اسلامی در زمینه تامین امنیت عزاداران از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نورزیده است.

محتسبین گفتند یکی از پیام های قیام امام حسین تطبیق امربالمعروف و نهی عن المنکر می باشد و عزداران باید به راه و روش امام حسین حرکت نموده و در تطبیق معروفات و محو منکرات با مسئولین همکاری نمایند.

عزاداران حسینه از تامین امنیت خودشان اظهار خرسندی نموده گفتند در زمینه برگزاری مراسم های دینی شان هیچ نوع محدویت وجود نداشته بلکه مسئولین با آنان همکاری نموده است.